سفری به جاذبه های جرج تاون در تور مالزی

به گزارش مجله روگذر، در سفر به جرج تاون در تور مالزی با میراث ثبت شده جهانی در این شهر روبرو خواهید شد، تاریخ پر فراز و نشیب این شهر بر پیشانی‌اش نقش بسته و امروزه از جذابیت‌های مالزی برای گردشگران به حساب می‌آید. شهری پر از یادگاری های دوران استعمار و البته با چهره ای مدرن و توسعه یافته که حسابی پر از جاذبه های مختلف برای گردشگران است.

سفری به جاذبه های جرج تاون در تور مالزی

جزیره پنانگ (Penang) در تور مالزی را می توان اصلی‌ترین مقصد گردشگران محسوب کرده و آن را محل تلاقی و ترکیب فرهنگ و تمدن شرق و غرب به شمار آورد. این جزیره به خوبی توانسته است ضمن حفظ فرهنگ و سنت قدیمی و یادمان های دوران استعمار، مظاهر تمدن و پیشرفت را نیز مورد استفاده قرار دهد. در این میان شهر جرج تاون (Georgetown) به همراه ساختمان های تاریخی که به خوبی از عصر استعمار باقی مانده و کاملا سالم هستند، توانسته است نام خود را در فهرست آثار میراث جهانی مورد تائید سازمان یونسکو ثبت کند. اگرچه چشم انداز عمومی جرج تاون تحت تاثیر فروشگاه های متعدد چینی هایی قرار دارد که عمدتا در جستجوی یافتن مشاغل مرتبط با نقاشی به این منطقه مهاجرت کرده اند، اما در این شهر آثار متعددی همچون فروشگاه های مدرن و بزرگ، خانه های بزرگ اربابی با سبک کهن چینی، کافه ها، رستوران ها و غیره نیز وجود دارد. این شهر هنوز نیز یکی از محبوب ترین مراکز مورد توجه گردشگران در تور مالزی محسوب شده و در آن بهترین غذاهای هندی و چینی به ویژه نودل ارائه می شود که در سراسر کشور مالزی بی نظیر هستند.

نظری اجمالی به شهر جرج تاون

یکی از موارد با اهمیت شهر جرج تاون این است که تنها منطقه ای در کشور مالزی محسوب می شود که دارای جمعیت غالب چینی است. در حقیقت در منطقه پنانگ شاهد حضور خرده فرهنگ های مختلفی از قاره آسیا هستیم که در طول دوران استعمار، با فرهنگ های غربی آمیخته شده و این موضوع در مقایسه با سایر نقاط مالزی که متاثر از یک فرهنگ است، اهمیت و ارزش خاص این منطقه را نشان می دهد. البته اگر چه این منطقه را نمی توان زیباترین و بهترین منطقه مالزی محسوب کرد اما این شهر دارای زیبایی های خاص خود بوده و صاحب قدیمی ترین آثار از حضور استعمارگران انگلیسی است. در حقیقت می توان این بخش از مالزی را یک منطقه بین المللی دانست.

شهر جرج تاون مرکز بخش پنانگ محسوب شده و گوشه شمال شرقی جزیره واقع شده و از مهمترین شاخصه های آن می‌توان به وجود مغازه های سبک چینی، کوچه ها و خیابان های باریک، عمارت های تاریخی ساخته شده در زمان استعمار بریتانیا، خانه های اربابی، مدارس کهن، مراکز متعدد مذهبی و منطقه هندی نشین اشاره کرد. در این منطقه همچنین تعداد زیادی سواحل زیبا، چشم اندازهای استثنایی و جنگل های استوایی نیز وجود دارد که هر یک در تبدیل جرج تاون به یک قطب گردشگری موثر بوده است.

تاریخ جرج تاون

با وجود تاریخ مستعمراتی و جاذبه های گردشگری فراوان، گردشگرپذیر بودن جرج تاون چندان عجیب نیست. شهر جرج تاون در سال 2008 میلادی در فهرست آثار میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید و به همین دلیل گاهی از این نام برای اشاره به کل جزیره استفاده می شود. این شهر دارای مراکز مهمی مانند جزیره گیاه فوفل (Isle of the Betel Nut)، چشم انداز بنای تاریخی، مذهبی KekLok Si، خانه اربابی خاندان خو خونگسی (KhooKongsi clan house)، قلعه کورنوالیز (Fort Cornwallis) و باغ گیاه شناسی وجود دارد.

در حقیقت از منشا اولیه پنانگ اطلاعات کمی در دسترس است. امروزه ما می دانیم که از سال 1700 میلادی در این منطقه سکونت وجود داشته و در سال 1786 میلادی کاپیتان فرانسیس لایت (Captain Francis Light) به نیابت از کمپانی هند شرقی، این جزیره را متصرف شده و با پایه گذاری استعمار بریتانیا؛ جزیره با رشد سریعی رو به رو شده و شهر جرج تاون در آن تاسیس شد. در این زمان به مهاجران اجازه داده شد به میزانی که توانایی اداره آن را دارند از زمین های جزیره متصرف شده و همچنین با تاسیس بنادر آزاد بر اهمیت این جزیره در سطح قاره آسیا افزوده شد. در ادامه، چینی ها در سال 1876 میلادی اقدام به راه اندازی تجارت پر سود مواد مخدر در این منطقه کردند که پس از مدتی با واکنش بریتانیایی ها رو به رو شده و این تجارت تحت نظارت آن ها قرار گرفت که این فعل و انفعالات با واکنش شدید چینی ها رو به رو شده و آشوب های فراوانی را در پی داشت.

در حدود 7 ماه پیش از استقلال مالزی در سال 1957 میلادی، شهر جرج تاون به عنوان یک شهر – ایالت انتخاب شده و رشد آن تا سال 1960 میلادی ادامه داشت. تا سال 1980 میلادی هنوز تعدادی از جزایر آزاد و معاف از گمرک در منطقه وجود داشت که پنانگ یکی از آن ها محسوب می شد. در این دوران، گردشگری نقش مهمی در اقتصاد جزیره ایفا کرده و این موضوع سبب شد تا دولت مالزی اقدامات وسیعی برای حفظ آثار و میراث تاریخی این منطقه انجام داده و به این ترتیب امروزه همچنان اهمیت گردشگری این جزیره و به ویژه جرج تاون حفظ شده است.

انتشار: 26 اردیبهشت 1397 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1

به "سفری به جاذبه های جرج تاون در تور مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفری به جاذبه های جرج تاون در تور مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید