جا دادن هزار میلیارد ترانزیستور در یک تراشه، بلندپروازی نو اینتل

به گزارش مجله روگذر، مهر نوشت: با پیشرفته تر شدن صنعت بسته بندی تراشه بلندپروازی شرکت ها نیز بیشتر می گردد. در این میان اینتل تصمیم دارد تراشه ای با یک هزار میلیارد ترانزیستور تا 2030 میلادی بسازد.

جا دادن هزار میلیارد ترانزیستور در یک تراشه، بلندپروازی نو اینتل

طبق قانون مور که اینتل و Fairchild Semiconductor ابداع نموده اند، تعداد ترانزیستورهای تراشه ها باید هر سال 2 برابر گردد اما این روند طی گذر زمان بدتر و نرخ 2 برابر سازی ترانزیستورها کندتر شد و به 3 سال رسید.

  • بحرین مک لارن را خرید/ ابر ماشین انگلیسی مالک تازه پیدا کرد

اما پت گلسینگر مدیر ارشد اجرایی اینتل تایید کرد این شرکت تا 2031 میلادی قانون مور را پشت سر می گذارد. او بعلاوه درباره فراتر بردن کانسپت قانون مور یا قانون مور2.0 برای افزایش تعداد ترانزیستورها نیز صحبت کرد.

TSMC و یک شرکت کره ای نقشی استثنایی در ارائه تراشه های تازه اینتل براساس گره های 2 نانومتری داشتند. حتی کوالکام نیز از سرویس های این شرکت ها استفاده کرد.

گلسینگر در سخنان خود گفت: تصور می کنم ما مرگ قانون مور را تا 3 یا 4 دهه دیگر اعلام کنیم. هرچند این امر احتمالا واقعی باشد اما دیگر در دوران طلایی قانون مور به سر نمی بریم و اوضاع تغییر نموده است. تعداد دو برابر سازی تراشه ها تقریبا هر 3 سال یکبار اتفاق می افتد و ما نیز شاهد کاهش روند بوده ایم.

اینتل پس از دستیابی به این پیشرفت ها می تواند تا 2030 میلادی به یک هزار میلیارد ترانزیستور در یک تراشه دست یابد.

این نخستین باری نیست که بعضی مقامات اینتل ادعای چنین تحول بزرگی را مطرح می نمایند. آن کلهر نایب رییس و مدیر عامل تکنولوژی دولوپمنت اینتل نیز اعلام نموده بود قانون مور در حال پیشرفت است و مقیاس بندی های سنتی نیز کندتر می شوند.

این شرکت تصمیم دارد بسته بندی را پیشرفته تر کند و از فناوری های فراوری 3 نانومتری نیز استفاده کند. با این وجود چنین پیشرفت هایی هزینه های بالایی دارند. گلسینگر در این باره می گوید: 7یا 8 سال قبل یک کارخانه مدرن با 10 میلیارد دلار ساخته می شد، اکنون این امر 20 میلیارد دلار هزینه دارد.

  • روس ها به جای پراید این خودرو را سوار می شوند!/ عکس

  • خودرویی که کادو رونالدو در سال نو شد!/ عکس

  • پول پاشی بن سلمان برای این جنگنده!/ عکس

  • با بزرگترین نژاد سگ در ایران آشنا شوید!/ عکس

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 4 دی 1402 بروزرسانی: 4 دی 1402 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2350

به "جا دادن هزار میلیارد ترانزیستور در یک تراشه، بلندپروازی نو اینتل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جا دادن هزار میلیارد ترانزیستور در یک تراشه، بلندپروازی نو اینتل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید