رقیب جدی صنعت شیرینی و شکلات ایران کیست؟

به گزارش مجله روگذر، تهران (پانا) - بعضی از شرکت های ما حتی به کشورهای اروپایی صادرات دارند و بعضی از تولیدات شیرینی و شکلات و پودر و کره کاکائو به این کشورها صادر می گردد.

رقیب جدی صنعت شیرینی و شکلات ایران کیست؟

به گزارش شهروند، قائم مقام دبیرکل خانه صنعت ایران گفت: فراورینمایندگان عظیم شیرینی و شکلات زنجیره های خود را تکمیل نموده اند، به طوری که اکنون با ایجاد دامداری شیر و کارخانه دیگر آرد مورد احتیاج خود را فراوری می نمایند تا قیمت تمام شده آنها کاهش یابد.

آرمان خالقی درباره اهمیت و توسعه صنایع شیرینی و شکلات گفت: ظرفیت و کشش مصرف شیرینی و شکلات در کشور معلوم است و از طرفی متأسفانه قدرت خرید مردم کاهش یافته، بنابراین جنب وجوش شرکت های عظیم این صنعت حضور در بازارهای صادراتی است.

او گفت: محصولات صنایع غذایی ایران در درجه اول کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و بعضی از کشورهای حاشیه خلیج فارس را پوشش می دهد و بعضی از شرکت ها به کشورهایی مانند قزاقستان، روسیه، جنوب شرق آسیا و آفریقا صادرات دارند.

صادرات محصولات ایران به مهد شیرینی و شکلات جهان

خالقی با بیان اینکه اروپا خود مهد شیرینی و شکلات است و برندهای معروفی دارد، اما با وجود این، محصولات ما به این کشورها نیز صادر می گردد، گفت: بعضی از شرکت های ما حتی به کشورهای اروپایی صادرات دارند و بعضی از فراوریات شیرینی و شکلات و پودر و کره کاکائو به این کشورها صادر می گردد.

او اضافه نمود: ایران با کشورهای اروپایی رقابت تنگاتنگی در صادرات شیرینی و شکلات دارد و با وجود اینکه کیفیتی برابر با شرکت های اروپایی دارد، به دلیل قیمت پایین تر توانسته ایم حضور خوبی در بازارهای صادراتی داشته باشیم و مزیت صادراتی داریم و اروپایی ها نیز روی برند خود مانور می دهند.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت ایران با بیان اینکه ترکیه رقیب جدی برای صنعت شیرینی و شکلات ایران به حساب می آید، ادامه داد: در کشورهای همسایه و در بازارهای دورتر مانند آفریقا رقابت سنگینی داریم.

او در پاسخ به اینکه اگر ارز دولتی (باقی مانده) کالاهای اساسی برداشته گردد، صنعت شیرینی و شکلات ایران چقدر می تواند بازارهای صادراتی و مزیت قیمتی خود را حفظ کند، گفت: در این صورت شرایط صادرات شیرینی و شکلات سخت تر خواهد شد و فراورینمایندگان باید روی مزیت های رقابتی، مدیریت، کاهش هزینه های غیرفراوری و کسب وکاری بیشتر کار نمایند.

خالقی گفت: دولت باید مسائل بروکراسی و هزینه های دور زدن تحریم را حل نماید تا فراورینمایندگان ایران بتوانند حتی در قیمت تمام شده برابر با دیگر فراورینمایندگان جهان رقابت داشته باشند؛ این موارد را باید دولت برطرف کند؛ ناکارآمدی دولت در این ارتباط دامان فراورینمایندگان را نیز می گیرد.

تحریم برداشته گردد به کشورهای متعدد جدیدی صادرات خواهیم داشت

او گفت: اگر تحریم ها برداشته گردد، هزینه های فراوری مواد غذایی از جمله شیرینی و شکلات کاهش می یابد، زیرا هزینه های حمل ونقل و جابه جایی پول کاهش می یابد و از طرفی می توانیم به کشورهای زیادی کالا صادر کنیم که اکنون به خاطر تحریم از آنها محروم شده ایم.

او اضافه نمود: با وجود تقاضا از چین و آسیای جنوب شرق مانند اندونزی و خاورمیانه از صادرات به آنها صرف نظر نموده ایم، چون پول صادرت حاصل از این کشورها را نمی توان به کشورمان انتقال داد.

بنا بر این گزارش، صادرات شیرینی و شکلات در سال گذشته حدود 550میلیون دلار بوده که نسبت به صادرات 800میلیون دلاری این محصولات در سال 1397 حدود 30درصد کاهش داشته است.

انجمن شیرینی و شکلات ظرفیت صادرات ایران در این زمینه فقط در کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس را سالانه 1.5میلیارد دلار اعلام نموده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1553

به "رقیب جدی صنعت شیرینی و شکلات ایران کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقیب جدی صنعت شیرینی و شکلات ایران کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید