جمع آوری سنگ های دو میلیارد ساله از تنها قمر زمین

به گزارش مجله روگذر، دو قطعه از سنگ های آتشفشانی ماه که از طریق فرودگر قمری چین بازگردانده شده اند، قدمتی در حدود 1.97 میلیارد سال دارند.

جمع آوری سنگ های دو میلیارد ساله از تنها قمر زمین

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از سی جی تی ان، بر اساس تحقیقات بین المللی منتشر شده در مجله ساینس، دو قطعه از سنگ های آتشفشانی ماه که از طریق فرودگر قمری چین موسوم به چانگ ای- 5 (Change-5) بازگردانده شده اند، قدمتی در حدود 1.97 میلیارد سال دارند.

فوردگر چانگ ای- 5 در دسامبر گذشته، با نخستین نمونه سنگ و غبار جمع آوری شده از ماه به زمین بازگشت. پژوهشگرانی که به بررسی این نمونه های ارزشمند مشغول هستند، از ابزار علمی پیشرفته ای برای معین سن آنها استفاده کرده اند و نتیجه گرفته اند که این نمونه ها، جوان ترین سنگ هایی هستند که تا به امروز روی کره ماه پیدا شده اند.

صخره های ماه که از طریق ماموریت چانگ -5 بازگردانده شده اند فعالیت آتشفشانی ماه را در حدود 2 میلیارد سال پیش نشان می دهند. در واقع این ماموریت با هدف نمونه برداری از سنگ و خاک ماه و انتقال آنها به زمین انجام شده است.

الکساندر نمچین از مرکز علوم و فناوری فضایی دانشگاه کرتین استرالیا و نویسنده اصلی این تحقیق گفت: محققان سن نمونه سنگ های ماه را به کمک آزمایشگاه پکن معین کردند.

معین سن یکی از اولین نتایج علمی گزارش شده از ماموریت موفقچانگ ای- 5 است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1890

به "جمع آوری سنگ های دو میلیارد ساله از تنها قمر زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جمع آوری سنگ های دو میلیارد ساله از تنها قمر زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید