خبرنگاران اولین گام عملی برای نجات طاق کسری بزودی برداشته می شود

به گزارش مجله روگذر، بغداد - خبرنگاران- بنیاد بین المللی حفاظت از میراث باستانی در مناطق درگیری (الف) و وزارت فرهنگ آثار باستانی عراق از اقدام های فوری برای استحکام بخشی و پایدار کردن موقت طاق کسری به عنوان مقدمه ای برای تهیه طرح جامع بازسازی این اثر خبر داد که به تازگی بخشی از آجرهای سقف آن بر اثر عوامل طبیعی فروریخته است.

خبرنگاران اولین گام عملی برای نجات طاق کسری بزودی برداشته می شود

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از سایت رادیوی صدای بصره، وزارت فرهنگ، جهانگردی و آثار باستانی عراق در اکتبر سال 2020 میلادی با بنیاد الف تماس گرفت و درخواست کمک فنی در مورد طاق کسری کرد.

در ماه نوامبر سال 2020 میلادی، بنیاد الف کمیته ای را مامور کرد تا با همکاری دانشگاه پنسلوانیای آمریکا یک ارزیابی برای تدابیر فوری لازم جهت حفاظت از طاق کسری انجام دهد. سپس ماموریت دیگری نیز با حمایت مالی بنیاد الف اجرا شد که به مستندسازی سه بعدی با اسکن با وضوح بسیار بالا و عکسبرداری منتهی شد و اکنون نیز هیات مدیره بنیاد الف با اعطای مبلغ 700 هزار دلار به دانشگاه پنسلوانیا و شرکت مشاوره حفاظت و توسعه برای اجرای تدابیر اضطراری موافقت کرد و این شرکت کار استحکام بخشی و پایدار کردن طاق کسری را تا زمان آغاز فرایند حفظ و بازسازی همه جانبه انجام خواهد داد.

وزارت فرهنگ و گردشگری و آثار باستانی عراق و دانشگاه پنسیلوانیا و شرکت مشاوره حفاظت و توسعه با یکدیگر در این پروژه همکاری می کنند و برای جلوگیری از ریزش های بیشتر طاق کسری، داربست های ویژه ای را نصب خواهند کرد تا فشار را از روی سقف قوسی شکل طاق بردارد. این داربست ها با حرکت طبیعی دیوارها و نیز انبساط و انقباض مصالح ناشی از تغییرات درجه حرارت سازوگار خواهند بود و تیم حفاظت و نگهداری همچنین سنسورهایی را برای زیر نظر داشتن ترک ها نصب و پرسنل را برای استفاده از تجهیزات و تحلیل اطلاعات و داده ها آموزش خواهند داد. به محض نصب داربست ها و باثبات کردن طاق کسری، تیم های اسکن و عکسبرداری با کیفیت بسیار بالا دست بکار خواهند شد و داده های ژئوفیزیک و اطلاعات دریافتی از سنسورها را برای تهیه یک طرح جامع بازسازی این بنا تحلیل خواهند کرد.

پیش بینی می شود که این پروژه در فوریه سال 2021 با رعایت مسائل بهداشتی و سلامتی ناشی از شرایط کرونا آغاز شود.

طاق کسری اثری از دوره ساسانیان است که قبل از تاریخ اسلام در شهر تاریخی تیسفون به عنوان پایتخت زمستانی شاهان ساسانی ایجاد شده است.

از شهر تاریخی تیسفون تقریبا اثری نمانده و تنها اثر باقی مانده از این شهر تاریخی، طاق کسری و بخشی از دیوارهای آن است.

این بنای قدیمی و فرهنگی به عنوان یکی از بزرگترین طاق های آجری تاریخی ساخت دست انسان، در سال های اخیر به دلیل اهتمام اندک دولتی و درگیر شدن عراق در بحران های مختلف، براثر تاثیرات جوی و بارندگی ها دچار فرسایش شده است.

به تازگی آسیب های جدیدی به طاق کسری وارد شد و پیش از این که دولت و وزارت فرهنگ عراق از آن مطلع باشد، توسط مردم عادی عراق در شبکه های اجتماعی، مطرح شد.

تصاویر اولیه نشان می داد که براثر بارندگی ها و تاثیرات جوی، بخش هایی از سقف طاق فروریخته است و همین تصاویر کافی بود که در عراق و ایران موجی از واکنش ها و نگرانی ها از احتمال فرو ریختن آن ایجاد شود.

تیمی از خبرنگاران متعاقب آن به محل رفت و از نزدیک گزارشی میدانی از شرایط طاق کسری و بخش های فروریخته سقف این بنای تاریخی تهیه و با مقام های وزارت فرهنگ، گردشگری و میراث باستانی عراق و نیز وزارت میراث فرهنگی ایران در این باره تماس گرفته و پیگیر موضوع و تدابیر دو کشور برای حفاظت از این اثر تاریخی شد.

منطقه مدائن یکی از مناطق تاریخی، فرهنگی و زیارتی عراق به شمار می رود که علاوه بر طاق کسری، مرقد سلمان فارسی نیز در فاصله چند صدمتری از این اثر واقع شده است.

این اعتقاد وجود دارد که فروریختن این اثر تاریخی نه تنها یک خسارت بزرگ برای تاریخ و فرهنگ ایران زمین و عراق بلکه ضایعه ای بزرگ برای بشریت است.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 اسفند 1399 بروزرسانی: 12 اسفند 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1515

به "خبرنگاران اولین گام عملی برای نجات طاق کسری بزودی برداشته می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اولین گام عملی برای نجات طاق کسری بزودی برداشته می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید