یک لوگو و کلی حاشیه، از رنج هنر های معاصر

به گزارش مجله روگذر، خبرنگاران: بیش از دو سال از شروع پروژه بازسازی موزه هنر های معاصر تهران می گذرد. این بنا، از بنا های زیبای شهر تهران است که در سال 1356 ساخته شده، شکلی حلزونی دارد و با الهام از معماری ایرانی و معماری مدرن طراحی شده است.

یک لوگو و کلی حاشیه، از رنج هنر های معاصر

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

آثار گنجینه موزه هنر های معاصر تهران در زمره مجموعه های کم نظیر جهانی است؛ مجموعه ای که شامل آثار ایرانی و خارجی هنر نوین است و بعضی از آثار این گنجینه از مهمترین و البته گران ترین آثار هنری جهان به تعداد می فرایند.

ساختمان موزه تلفیقی ازمعماری مدرن و سنتی است که با الهام از بادگیر های منطقه ها حاشیه کویر ایران ساخته شده است.

روز دوشنبه نشست رسانه ای ارائه گزارش درباره بازسازی و بازسازی موزه هنر های معاصر تهران و معرفی هویت بصری نو موزه با حضور رضا عابدینی طراح آن برگزار گردید. حال چند روزی است تغییر هویت بصری موزه هنر های معاصر تهران در پی بازسازی فیزیکی آن موضوع نقد و نظر بسیاری شده است و منتقدان از زوایای مختلف بر این اتفاق و طراحی تاخته اند. لوگوی پیشین این مجموعه که برگرفته از نمای بنای موزه که خود ملهم از بادگیر های کویر ایران و به وسیله جواد پویان طراحی شده بود.

احسان آقایی رییس موزه هنر های معاصر تهران می گوید: موزه، هویت بصری ندارد، اما در همه جهان، موزه ها هویت بصری دارند؛ در سربرگ هایی که قبل از انقلاب برای موزه طراحی شده، فقط نام موزه هنر های معاصر تهران نوشته شده و بعد از انقلاب اسلامی، جواد پویان، لوگو را طراحی می نماید که باز هم ارتباطی با هویت بصری موزه نداشته است

رضا عابدینی گرافیست و طراح پیشکسوت که طراحی هویت بصری موزه را برعهده دارد در اینباره شرح داد: هر اتفاق فرهنگی هنری در ایران با یک راهنمایی روشنگرانه به وقوع پیوسته است. طراحی هویت دیداری موزه، یک پروژه ملی است. من برای این طراحی می خواستم معاصر بودن آن حفظ شود.

علاوه بر این حسی بود که خود من با موزه داشتم؛ زیرا افتتاح موزه همزمان با دوران هنرستانی ما بود و من در آن موقع به شدت پیگیر برنامه های موزه بودم. مدیران معمولا در همه جای جهان به هویت بصری موزه ها خیلی اهمیت نمی دهند، اما در این دوره این احساس احتیاج رخ داد. نشانه نو موزه حداقل زبان نوی است و حداکثر ما را به موزه استاندارد می رساند. این ها یک نوع استاندارد سازی است.

عابدینی در این نشست با اشاره به هویت دیداری پویا که بسیاری از موزه های مدرن و معاصر جهان از آن برخوردار هستند، به تمجید از لوگوی کنونی موزه هنر های معاصر تهران پرداخت که در ابتدای دهه 70 به وسیله جواد پویان طراحی شده است. او البته با ترسیم خطوطی نشان داد که پرسپکتیو بادگیر ها (به اسم نماد موزه) در این لوگو صحیح نیست.

وی سپس با نمایش نقشه هوایی موزه هنر های معاصر تهران شرح داد که بر اساس مربعی بدون گوشه، سعی در خلق هویت بصری نو موزه هنر های معاصر تهران نموده است.

نقشه هوایی موزه هنر های معاصر و استفاده از مربع بدون گوشه برای طراحی هویت بصری نو

یکی از دلایل حساسیت منتقدان نسبت به تغییر هویت بصری موزه که هنوز معین و شفاف نیست که لوگوی آن را هم در بر می گیرد یا خیر، این بوده که این موزه که به نوعی نماد فعالیت های فرهنگی حکومت قبلی است حالا به نوعی کلا تاریخ آن نفی نشود، ولی مساله اینجاست که لوگوی فعلی موزه هم به پیش از انقلاب بازنمی شود.

مدیر موزه هنر های معاصر درباره هویت بصری این مجموعه این چنین گفت: قبل از وقوع انقلاب اسلامی تنها با یک فونت زرد روی درب شیشه ای موزه نوشته شده بود موزه هنر های معاصر. بعد از انقلاب و در دوره های مختلف نشانه های دیگری برای موزه طراحی شد و ما در این دوره تم ققنوس را برای موزه طراحی کردیم.

محمد صحفی که در سال 1369 رئیس مرکز هنر های تجسمی و سرپرست موزه هنر های معاصر تهران شد و این سمت را به مدت هشت سال در اختیار داشت بر تصویب طرح نشان موزه در اواخر دهه شصت و با تصویب هیات داوران متشکل از گروهی از طراحان گرافیک درجه اول کشور تاکید نمود و در واقع به نوعی وجود چنین نشانی را از ابتدای تاسیس موزه رد کرد.

جواد پویان عضو هیات علمی گروه ارتباط تصویری دانشگاه سمنان است. وی یکی از داوران دوازدهمین نمایشگاه سالانه حروف نگاری پوستر اسماء الحسنی هم بود که در خردادماه 1395 برگزار گردید و در آن هنگام این هنرمند را اینگونه معرفی نموده بودند:

جواد پویان فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنر های زیبا دانشگاه تهران و فوق لیسانس رشته کامپیوتر گرافیک از دانشکده هنر های زیبای دانشگاه شمال تگزاس آمریکاست. وی سابقه تدریس در دانشکده های هنری مختلفی را در کارنامه هنری اش ثبت نموده که از میان آن ها می توان دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده هنر های زیبای دانشگاه تگزاس، دانشکده هنر های زیبای دانشگاه تهران و دانشکده هنر های تزیینی دانشگاه هنر اشاره نمود.

آثار جواد پویان در نمایشگاه های گروهی در موزه هنر های معاصر تهران، دانشگاه شمال تگزاس و گالری مرکزی شهر دنتون آمریکا، تالار مولوی و گالری مرکزی شهر مشهد به نمایش درآمده است. بعلاوه نمایشگاه های انفرادی او در شهر های دالاس و فورت ورث آمریکا، گالری مرکزی دانشگاه شمال تگزاس، گالری دانشکده هنر های زیبا دانشگاه تهران و گالری لینز شهر وین در اتریش برپا شده است.پویان عضو انجمن طراحان گرافیک تگزاس و انجمن روانکاوی هنری آمریکاست. طراحی نشانه موزه هنر های معاصر تهران و آرم شبکه دو سیما از جمله آثار شناخته شده این طراح است. پویان اکنون به اسم عضو هیئت علمی در ایران مشغول به تدریس طراحی گرافیک است.

پس از جنجال هایی که درباره هویت بصری موزه هنر های معاصر تهران در آستانه بازگشایی آن رخ داد، رئیس موزه خاطرنشان کرد لوگوی موزه تغییر نخواهد کرد.احسان آقایی در صفحه رسمی موزه نوشت: همانگونه که دیروز هم در نشست خبری گفتم، نشان موزه تغییر نخواهد کرد و همچنان مورد استفاده قرار خواهد گرفت چنانکه هنوز همان نشان را در شبکه های اجتماعی خود بکار گرفته ایم.

منبع: برترین ها
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1830

به "یک لوگو و کلی حاشیه، از رنج هنر های معاصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک لوگو و کلی حاشیه، از رنج هنر های معاصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید