لباس جنگ تیم بایدن در برابر چین؛ موضع دولت جدید آمریکا در برابر پکن چیست؟

به گزارش مجله روگذر، اظهارات مقامات جدید مورد نظر جو بایدن برای تشکیل دولت جدید آمریکا نکات جالبی درباره راهبرد این کشور در قبال چین را معین می نماید.

لباس جنگ تیم بایدن در برابر چین؛ موضع دولت جدید آمریکا در برابر پکن چیست؟

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا وعده داده بود که در 10 روز اول ورود به کاخ سفید از تقریبا تمام سیاست های دولت قبلی که مربوط به دونالد ترامپ بوده عقب نشینی نموده و آنها را تغییر دهد. در روز معارفه بایدن پیش نویس فرمان اجرایی مربوط به بازگشت آمریکا به توافق آب و هوایی پاریس، لغو ممنوعیت سفر مسافران کشورهای مسلمان و آفریقایی و همچنین اجباری کردن زدن ماسک در اماکن فدرال و مسافرت های بین ایالتی را امضاء کرد. ران کلین، رئیس ستاد بایدن خطاب به همکاران جدید خود در دولت جدید آمریکا گفت: بایدن این اقدامات را نه تنها برای معکوس کردن بزرگترین خسارتی که دولت ترامپ ایجاد کرد، بلکه برای حرکت کشور به سمت جلو انجام خواهد داد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

با این حال در یک مورد مهم - روابط با چین - به نظر می رسد بایدن عجله ای برای عقب نشینی از سیاست های دولت ترامپ ندارد. در سیاست های 10 روزه بایدن نشانی از تغییر در تعرفه 350 میلیارد دلاری ترامپ بر واردات کالاهای چینی دیده نمی گردد. بایدن تا به امروز علاقه ای به لغو اقدامات ترامپ در خروج شرکت های ارتباطی چینی از بازار بورس نیویورک یا ممنوعیت فعالیت اپلیکیشن های چینی و یا قرار دادن شرکت های فناوری چینی در لیست سیاه نشان نداده است.

مشاوران بایدن اعلام نموده اند که درخصوص مسائل ایجاد شده در روابط بین آمریکا و چین، رئیس جمهوری آمریکا میخواهد با استفاده از یاری متحدان غربی خود و جلب نظر آنها اهرم فشار بر پکن را تقویت کند. این سیاست به معنی تغییر تعیین در راهبرد آمریکا در اولویت واقع شده است ترامپ و دولت قبلی آمریکاست. با این حال جلب اعتماد از دست رفته و یا حداقل خدشه دار شده متحدان آمریکا نیازمند زمان است و باتوجه به مشغله بایدن در انتخاب مشاوران ارشد سیاسی تشخیص ادبیات تیم جدید بایدن از تیم قبلی ترامپ بسیار مشکل است.

بلینکن، امید متحدان آمریکا در شرق

آنتونی بلینکن، فرد مورد نظر بایدن برای تصدی امور وزارت خارجه آمریکا در نشست استماع سنا که چندی پیش برگزار گردید، در اظهاراتی تاکید نمود: هیچ شکی وجود ندارد که چین بزرگترین و مهمترین چالش برای آمریکا است. بلینکن در جلسه کمیته روابط خارجی سنا از سیاست های مایک پامپئو، به عنوان وزیر سابق خارجه آمریکا در مورد رفتار نامناسب دولت پکن با مسلمانان اویغور نیز حمایت کرد. البته نقدها بلینکن تنها به این مسئله محدود نشد و او نیز همانند ترامپ رفتار چین در مدیریت شیوع ویروس کرونا در روزهای ابتدایی شیوع آن مورد نقد قرار داد. راهبرد وی در قبال هنگ کنگ و تایوان نیز همانند آنچه بسیاری از کارشناسان از دموکرات ها انتظار دارند حمایت جدی از دولت های این مناطق بوده است؛ اتفاقی که به مذاق پکن خوش نیامده و چین پس از تحرکات نظامی پررنگ در روزهای اخیر به وسیله وزارت دفاع خود با انتشار بیانیه ای اعلام نمود: فعالیت های اخیر نظامی در تنگه تایوان پاسخی به دخالت نیروهای خارجی و اقدامات تحریک آمیز نیروهایی بوده که از استقلال تایوان حمایت نموده اند و باید گفت که استقلال تایوان به معنای جنگ خواهد بود.

ادبیات ضد چین اولین وزیر دفاع رنگین پوست

لوید آستین، ژنرال بازنشسته آمریکایی که 22 ژانویه به عنوان وزیر دفاع دولت جدید آمریکا از سنا رای اعتماد گرفت در کمیته خدمات مسلح سنا تاکید نمود که بر تهدیدات چین متمرکز خواهد بود. وی با تاکید به استفاده از هوش مصنوعی گفت: معتقدم که همچنان از لحاظ کیفی در شرایط بهتری از چین قرار داریم. به نظرم فاصله (بین چین و آمریکا) تا حد قابل توجهی کاهش یافته و هدف ما این خواهد بود که از افزایش این فاصله و شکاف اطمینان یابیم.

وی به نظر به دنبال تقویت رابطه زخمی شده آمریکا و متحدانش در شرق آسیا به منظور تقابل با نفوذ چین است. لوید به همین دلیل ملاقاتی تلفنی با همتای کره جنوبی خود داشت و بر اهمیت ائئلاف دوطرف بیش از هر زمان دیگری تاکید نمودند. وی همچنین در تبادل نظر با نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن از آمادگی آمریکا برای دفاع از ژاپن در موضوع جزایر مورد مناقشه با چین موسوم به جزایر سنکاکو اطلاع داد. پنتاگون در بیانیه ای پیرامون این ملاقات اعلام نمود: آمریکا باهرگونه کوشش یکجانبه در راستای تغییر شرایط موجود در دریای چین شرقی مخالف است.

خانم وزیر و اصرار بر ادامه جنگ تجاری با چین

جانت یلن نیز فرد مورد نظر بایدن برای انتخاب به عنوان وزیر خزانه داری آمریکا طی هفته گذشته اظهارات تندی علیه چین مطرح نموده است و با اعلام اینکه پکن مهمترین رقیب راهبری آمریکا به شمار می رود گفته: ما باید با اقدامات سوءاستفاده گرایانه، غیرمنصفانه و غیرقانونی چین برخورد کنیم. چین با دامپینگ محصولات، ایجاد موانع تجاری، ارائه سوبسیدهای غیرقانونی به شرکت های چینی درحال ارزان فروشی در برابر شرکت های آمریکایی است.

هرچند در ابتدا بعضی تصور می کردند با روی کار آمدن دولت بایدن دستکم روابط مالی میان دوطرف بهبود قابل توجهی خواهد یافت اما به نظر می رسد دولت بایدن تمایل زیادی برای تغییر سیاست دولت ترامپ در قبال چین را نداشته باشد. به گفته کارشناسان موسسه بیکن پالیسی ادوایزر: جدا از اجبار آمریکا برای رقابل با چین، تیم بایدن به نظر بسیار بیشتر از آنچه تصور می شد علاقمند به ادامه جنگ (تجاری) با چین است.

سوال مشترک از مدیر اطلاعات ملی

مسئول منصوب بایدن برای مدیریت اطلاعات ملی در جلسه استماع خود نیز حزب کمونیست چین را یک رقیب دنیای برای آمریکا دانست. وی در پاسخ به سوالات مقامات آمریکایی حاضر در جلسه استماع درباره خطاب قرار دادن چین به عنوان یک دشمن برای آمریکا گفت: چین در بعضی موضوعات یک دشمن برای آمریکا به شمار می رود و در بعضی موضوعات دیگر مانند تغییرات اقلیمی ما سعی در همکاری با آنها خواهیم داشت.

وی همچنین با اظهارات مارک روبیو، سناتور جمهوریخواه مبنی بر کوشش چین برای نفوذ بر روی مقامات داخلی آمریکا تقویت ادبیات مدافع چین در درون آمریکا و لزوم آموزش مقامات محلی برای مقابله با این سیاست موافق بود.

سیاست های سرسختانه ترامپ و وزرایش در روزهای پایانی دولت قبلی آمریکا به نظر موقت نبوده و نظرات وزرای پیشنهادی جو بایدن نیز حاکی از ادامه سیاست های قبلی در دولت جدید آمریکاست. رقابت با چین به یکی از الویت های آمریکا تبدیل شده و دولت های مختلف تنها در نحوه اجرای این سیاست اختلاف نظراتی دارند. ترامپ به وسیله توجه به اقتصاد داخلی آمریکا و شعار آمریکا اولویت دارد به دنبال غلبه بر رقیب آسیایی خود بود و دولت جدید بایدن با تکیه بر یاری متحدان این کشور در عرصه دنیای به دنبال پیروزی در این جنگ تمام عیار است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1531

به "لباس جنگ تیم بایدن در برابر چین؛ موضع دولت جدید آمریکا در برابر پکن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لباس جنگ تیم بایدن در برابر چین؛ موضع دولت جدید آمریکا در برابر پکن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید