برگزیت و همه تغییراتی که انگلیس شاهد آن خواهد بود

به گزارش مجله روگذر، خبرنگاران - گروه بین الملل: پس از سال ها کشمکش و مناقشه خاتمه برگزیت رسمیت یافت و انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شد. برگزیت در حالی رسماً شروع شده که خروج از اتحادیه اروپا جامعه انگلیس را با شکاف و بحران عمیقی روبرو کرد و به سقوط دو دولت انجامید.

برگزیت و همه تغییراتی که انگلیس شاهد آن خواهد بود

برگزیت موضوع یک همه پرسی پر هیاهو در تابستان سال 2016 بود که در آن اندکی کمتر از 52 درصد رای دهندگان با آن موافقت کردند. این پیروزی شنماینده سرشروع مناقشه های شدید سیاسی میان احزاب و تشکل های سیاسی در بریتانیا شد و در جامعه نیز شکاف عمیقی ایجاد کرد.

اکثریت ساکنان لندن به رفراندوم خروج از اتحادیه اروپا رأی مخالف داده بودند، با این همه شب گذشته بعضی مناطق پایتخت، به خصوص خیابان های اطراف مجلس و دفتر نخست وزیر شاهد تجمع و شادی کسانی بود که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را جشن گرفتند.

بدین ترتیب انگلیس که از 1973 عضو اتحادیه اروپا شده بود از ساعت 11 آدینه شب به وقت محلی (ساعت 12 به وقت اروپای مرکزی) از اتحادیه جدا شد.

شروع رسمی برگزیت به معنای قطع ارتباط فوری بریتانیا با اتحادیه اروپا نیست. طی یک دوره انتقالی 11 ماهه تمام قراردادهای تجاری و گمرکی میان لندن و بروکسل همچنان معتبر خواهد بود و دو طرف در این مدت باید مذاکرات دشواری را برای روابط آینده خود به خاتمه برسانند.

شروع دورانی جدید برای انگلیس؟

بوریس جانسون در پیغامی وعده داد که برگزیت شروع دوران جدیدی برای بریتانیا باشد و اضافه نمود برای بسیاری این لحظه شگفت انگیز امید است که در مورد فرا رسیدنش تردید داشتند.

جانسون در یک پیغام ویدئویی اذعان کرد که بسیاری از شهروندان بریتانیا نگران پیغامدهای منفی خروج از اتحادیه اروپا هستند. او تاکید نمود که این نگرانی ها قابل فهم است اما وظیفه خود می داند کشو را به پیش برد.

بوریس جانسون وعده داده که با خروج از اتحادیه اروپا برنامه های گسترش زیرساخت ها و بهبود شرایط آموزشی و بهداشتی بهتر به پیش برده گردد.

با این همه هنوز بخش بزرگی از شهروندان بریتانیایی نسبت به پیغامدهای برگزیت ابراز نگرانی می نمایند و بسیاری از جزئیات روابط آینده لندن با 27 کشور باقی مانده در اتحادیه اروپا همچنان نامشخص است.

در حالی که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا استقبال می نماید، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه برگزیت را یک هشدار تاریخی مطرح کرد که به گفته او همه کشورهای اروپایی باید آن را جدی بگیرند.

همه تغییرات پیش روی انگلیس

بی بی سی، رسانه رسمی انگلیس در مورد تغییراتی که با اجرای برگزیت بریتانیا شاهد آنها خواهد بود می نویسد:

1- نمایندگان بریتانیا در مجلس اروپا کرسی های خود را از دست می دهند

بریتانیا 73 کرسی در مجلس اروپا دارد که از امشب دیگر نخواهد داشت. نایجل فاراژ، رهبر حزب برگزیت و یکی از سرسخت ترین حامیان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یکی از افرادی است که کرسی خود را از دست می دهد.

دلیل این کار این است که با فرا رسیدن موعد خروج، بریتانیا دیگر به طور اتوماتیک عضو هیچ یک از نهادهای اتحادیه اروپا نخواهد بود.

در دوران انتقالی، بریتانیا از مقررات اتحادیه اروپا تبعیت خواهد نمود و در این مدت، در صورت بروز مناقشه حقوقی، دیوان دادگستری اروپا، حرف نهایی را خواهد زد.

2- عدم حضور در نشست های اتحادیه اروپا

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا تنها در صورت دعوت رسمی می تواند در نشست های سران اتحادیه شرکت کند. از این پس نخست وزیران بریتانیا در نشست های این اتحادیه که در مورد مسائل مختلف مرتبط با بریتانیا تصمیم گیری می گردد، شرکت نخواهند کرد.

3- تجارت با دنیا

بریتانیا با خروج از اتحادیه اروپا می تواند با همه کشورها وارد مذاکره گردد و مقررات جدیدی را برای صادرات و واردات و خدمات معین کند.

تا کنون این کشور این امکان را نداشته با کشورهایی چون آمریکا و استرالیا وارد مذاکرات تجاری گردد. طرفداران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر این باورند که آزادی در معین سیاست های تجاری باعث رونق مالی بریتانیا خواهد شد.

همچنین مسائل مختلفی باید در مذاکرات با اتحادیه اروپا مورد آنالیز قرار گیرند. به توافق رسیدن بر سر یک قرارداد تجاری میان بریتانیا و اتحادیه اروپا اولویت دارد تا هزینه های اضافی برای کالاها و سایر موانع تجاری با خاتمه یافتن دوره انتقالی لازم نباشد.

اگر بریتانیا به توافق تجاری دست یابد، این کشور قادر نخواهد بود تا پیش از خاتمه دوران انتقالی آن را اجرایی کند.

4- رنگ گذرنامه های بریتانیا تغییر می نماید

پس از 30 سال و اندی، بار دیگر گذرنامه های بریتانیا آبی رنگ خواهد شد. در بیش از سی سال گذشته رنگ گذرنامه های بریتانیا به رنگ زرشکی بوده است.

در سال 2017، وزیر وقت مهاجرت اعلام نمود گذرنامه آبی و طلایی که اولین بار در سال 1921 استفاده شده، پس از خروج از اتحادیه اروپا جایگزین گذرنامه های فعلی خواهد شد.

گذرنامه های فعلی تا پاپان مدت انقضا اعتبار دارند.

5. سکه های برگزیت

سه میلیون سکه پنجاه پنسی (نصف یک پوند) ضرب شده که یک طرف آن تاریخ 31 ژانویه قید شده و در روی دیگرش نوشته شده صلح، رفاه و دوستی با همه ملت ها از امروز وارد بازار شده است.

واکنش های متفاوتی در این مورد وجود دارد. گروهی از طرفداران باقی ماندن بریتانیا در اروپا گفته اند چنین سکه ای را نمی پذیرند.

سکه های ضرب شده برای برگزیت ذوب می شوند

دولت بریتانیا قصد داشت سکه مشابهی را 31 اکتبر منتشر کند اما با تعویق زمان خروج، خزانه داری بریتانیا مجبور شد آن سکه ها را آب کند.

6- وزارت برگزیت منحل می گردد

گروهی که راهنمایی مذاکرات بریتانیا و اتحادیه اروپا را به عهده داشت امروز منحل می گردد.

وزارت خروج از اتحادیه اروپا در سال 2016 توسط ترزا می، نخست وزیر وقت بریتانیا تشکیل شد.

مذاکرات آینده با اتحادیه اروپا را گروهی مستقر در نخست وزیری بریتانیا به عهده خواهند داشت.

7- آلمان شهروندانش را به بریتانیا مسترد نمی نماید

در صورت فرار به آلمان، بعضی از مجرمان مظنون به بریتانیا مسترد نخواهند شد.

قانون اساسی آلمان این اجازه را نمی دهد تا دولت شهروندانش را به کشور دیگری به جز کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسترد کند.

سخنگوی وزارت دادگستری آلمان به بی بی سی گفته است پس از این که بریتانیا اتحادیه اروپا را ترک کند، دیگر چنین استثنایی شامل حال این کشور نخواهد شد.

وزارت کشور بریتانیا گفته است در دوران انتقالی، حکم بازداشت اروپایی کماکان پابرجا خواهد بود. این به معنای آن است که آلمان می تواند شهروندان غیرآلمانی خود را مسترد کند.

اما این وزارت می گوید اگر قوانین یک کشور مانع از استرداد افراد به بریتانیا گردد، انتظار می رود آن کشور راسا به پرونده رسیدگی کند.

هفت چیزی که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تغییر نخواهد نمود

چون دوران انتقالی بلافاصله پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شروع می گردد، بسیاری از امور مربوط به دو طرف، حداقل تا 31 دسامبر 2020 بی تغییر باقی خواهند ماند.

1- مسافرت

پروازهای هوایی، دریایی و قطارها مثل معمول فعالیت خواهند کرد.

در هنگام کنترل گذرنامه در مرز، در دوران انتقالی، شهروندان بریتانیا کماکان این امکان را خواهند داشت تا از صف های مخصوص شهروندان اتحادیه اروپا استفاده نمایند.

2- گواهی نامه رانندگی و گذرنامه حیوانات اهلی

این مدارک تا قبل از منقضی شدن، معتبر هستند.

3- کارت بهداشتی اروپایی

کارت بهداشت اروپایی به شهروندان بریتانیا این امکان را می دهد تا در هر کدام از کشورهای اتحادیه اروپا، در صورت بیماری یا تصادف از خدمات درمانی دولتی استفاده نمایند.

از این کارت می توان در دوران انتقالی در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا (به علاوه سوئیس، نروژ، ایسلند و لیختن اشتاین) استفاده کرد.

4- زندگی و کار کردن در اتحادیه اروپا

آزادی حرکت در دوران انتقالی پابرجا خواهد بود و به همین جهت شهروندان بریتانیا در این مدت می توانند به کار یا زندگی در هر کشور اتحادیه اروپا ادامه دهند.

شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا نیز در مقابل می توانند در این مدت در بریتانیا زندگی و کار نمایند.

5- بازنشستگی

شهروندان بریتانیا که در کشورهای اتحادیه اروپا زندگی می نمایند، کماکان حقوق بازنشستگی خود را دریافت خواهند کرد.

6- پرداخت سهم از بودجه

بریتانیا کماکان سهم خود را از بودجه اتحادیه اروپا در دوران انتقالی خواهد پرداخت.

این بدان معنی است که بودجه طرح های موجود که توسط اتحادیه اروپا پرداخت می شوند، همچنان تأمین خواهند شد.

7- تجارت

تجارت میان بریتانیا و اتحادیه اروپا در دروان انتقالی مطابق معمول و بدون هزینه های اضافی یا وضع تعرفه گمرکی جدید ادامه پیدا می نماید.

جنگ برای کسب منافع

در واکنش به شروع اجرای برگزیت، رئیس کمیسیون اروپا گفته حالا بریتانیا و بروکسل هر دو برای کسب منافع خود خواهند جنگید.

او از همه مردم بریتانیا به علت مشارکت شأن با اتحادیه اروپا که منجر به قوی تر شدن این اتحادیه شد تشکر نموده و گفته آخرین روز حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا یک روز احساسی بود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفته برای نخستین بار در 70 سال گذشته یک کشور اتحادیه اروپا را ترک می نماید. این یک زنگ خطر تاریخی است که باید در همه کشورها شنیده گردد.

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا هم گفته هرچه بریتانیا خودش را استاندارهای اتحادیه اروپا بیشتر منفک کند شانس دسترسی او به بازار واحد اروپا کمتر خواهد شد.

احتمال شیوع برگزیت در اروپا

آنچه ماکرون درباره آن هشدار می دهد شاید خیلی زود به وقوع بپیوندد. در سال های اخیر شاهد اوج گیری و به قدرت رسیدن جریان های راست گرای مخالف اتحادیه اروپا در کشورهای مختلف قاره سبز بوده ایم و بعید نیست که با به قدرت رسیدن آنها الگوی انگلیس در خروج از اتحادیه اروپا را پیش روی خود قرار دهند.

در این میان تحریک کشورهای اروپایی از سوی آمریکا برای خارج شدن از چارچوب اتحادیه اروپا نیز امری است که بطور جداگانه باید به آن پرداخته گردد. اروپایی که آرزوی کسب استقلال در برابر آمریکا را در سر می پروراند اکنون باید برای جلوگیری از فروپاشی کوشش کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 858

به "برگزیت و همه تغییراتی که انگلیس شاهد آن خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزیت و همه تغییراتی که انگلیس شاهد آن خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید