چرا آمریکا حق اظهارنظر درباره همکاری نظامی چین و ایران ندارد؟

به گزارش مجله روگذر، ایالات متحده به طور غیر منطقی مانع همکاری عادی نظامی سایر کشورها شده و از کشورهای دیگر خواسته معاهدات بین المللی مختلفی که خود واشنگتن از آن خارج شده، با جدیت رعایت نمایند.

چرا آمریکا حق اظهارنظر درباره همکاری نظامی چین و ایران ندارد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رادیو بین المللی چین، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که پس از انقضای تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در 18 اکتبر، چین سیستم های تسلیحاتی خود را به ایران می فروشد.

هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین پس از آن گفت این اظهارات وزیر خارجه آمریکا آشکارا به منظور بهانه سازی برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل است و هیچ پایه ای ندارد.

وی اضافه نمود: تجارت تسلیحاتی چین با دیگر کشورها در حالی که با وظایف بین المللی چین از جمله تعهدات چین طبق قطع نامه شورای امنیت سازمان مغایرت نداشته باشد، به هیچ وجه نباید مورد سرزنش قرار گیرد، به ویژه از سوی آمریکا.

چین نسبت به صادرات اسلحه همیشه نگرش محتاطانه و مسئولانه اتخاذ نموده است. چندی قبل جانگ جون نماینده دائم چین در سازمان ملل نامه ای پیوست به معاهده تجارت اسلحه را به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد تقدیم کرد و متعاقب آن چین به صد و هفتمین امضانماینده این پیمان تبدیل شد. این نشان دهنده مسئولیت پذیری یک کشور عظیم در حمایت از سیستم بین المللی کنترل تسلیحات است.

اتحادیه اروپا با ابراز قدردانی از این امر گفت که الحاق چین به این پیمان به استاندارد سازی تجارت اسلحه کمک نموده و به صلح و ثبات بین المللی کمک می رساند.

چین همیشه بر سه اصل صادرات اسلحه پایبند است که عبارتند از: کمک به تقویت توانایی دفاعی مشروع کشور دریافت نماینده؛ عدم آسیب رسانی به صلح، امنیت و ثبات دنیا و منطقه و همچنین عدم دخالت در امور داخلی کشور دریافت نماینده.

حالا به دنبال امضای رسمی معاهده تجارت اسلحه، چین در زمینه صادرات اسلحه بیشتر به کیفیت توجه نموده و این مسئله را با جدیت مدیریت می نماید.

حال در این زمینه به اقدامات آمریکا در آن سوی آقیانوس آرام نگاهی بیاندازیم؛ آمریکا امضا نماینده معاهده تجارت اسلحه بود، اما آوریل سال گذشته از این پیمان خارج شد به این ترتیب معین است که پکن و واشنگتن نسبت به ضوابط بین المللی چه برخوردهای متفاوتی دارند.

عربستان سعودی نخستین کشوری که دونالد ترامپ پس از تصدی مقام ریاست جمهوری آمریکا در سال 2017 از آن بازدید کرد. در این سفر قرارداد فروش سلاح به مبلغ 110 میلیارد دلار بین دو کشور منعقد شد. دولت آمریکا به منظور گسترش صادرات اسلحه، بارها محدودیتهای فروش اسلحه داخلی را کاهش داده است.

فقط در ماه ژوئیه سال جاری تابحال، ایالات متحده پیاپی فروش تسلیحات خارجی بیش از 30 میلیارد دلار را اظهار داشت. در تاریخ 6 ژوئیه، وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت که فروش تسلیحات خارجی به ارزش تقریبی 7.5 میلیارد دلار به پنج کشور مختلف را تصویب نموده است.

پس از آن در تاریخ 9 ژوئیه، ایالات متحده از تصویب فروش جنگنده های F-35 به ارزش 23.1 میلیارد دلار به ژاپن اطلاع داد. در همان روز، وزارت امور خارجه آمریکا همچنین فروش اسلحه به ارزش 620 میلیون دلار به تایوان را تصویب کرد.

آمریکا به منظور مهار چین بارها با کارت تایوان بازی نموده و از نیروهای جدایی طلب تایوان حمایت می نماید که هدف شرورانه ای پشت این حمایت ها دارد. چین به شدت به این امر واکنش نشان داد و تحریم علیه شرکت آمریکایی لاکهید مارتین، پیمانکار اصلی این پرونده فروش اسلحه را اظهار داشت.

ایالات متحده به عنوان پیشرفته ترین کشور دنیا مسئولیت های بین المللی خود را نادیده گرفته، لجوجانه از بسکمک از سازمان ها و پیمانهای بین المللی خارج شده، مصرانه سیاست یک جانبه گرایی اول آمریکا را دنبال می نماید. این کشور به ویژه با خروج از تعدادی از معاهدات کنترل تسلیحات، مهر و موم جعبه پاندورا را برای کمک به فروش اسلحه به کشورهای خارجی برداشته است.

از سوی دیگر، ایالات متحده به طور غیر منطقی مانع همکاری عادی نظامی سایر کشورها شده و از کشورهای دیگر خواسته است معاهدات بین المللی مختلفی که خود واشنگتن از آن خارج شده، با جدیت رعایت نمایند. این عمل با اشاره به ضرب المثلی چینی یعنی این که حاکم های محله درآتش افروزی آزادند در حالیکه روشن کردن چراغ برای مردم قدغن است، مدتهاست دنیایان این سیاست زورگویی و منطق سارقین را طرد نموده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1176

به "چرا آمریکا حق اظهارنظر درباره همکاری نظامی چین و ایران ندارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا آمریکا حق اظهارنظر درباره همکاری نظامی چین و ایران ندارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید