خواص روغن کرچک برای سلامت بدن

به گزارش مجله روگذر، روغن کرچک یکی از مواد ضدالتهاب و ضدباکتری است که به سبب داشتن مواد مورد احتیاج برای سلامت پوست و مو، در فراوری محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد بسیاری دارد. این روغن که از عصاره دانه کرچک به دست می آید، یکی از مواد خام مفید با پایه زیستی است که حتی در فراوری دارو هم از آن استفاده می گردد.

خواص روغن کرچک برای سلامت بدن

خواص روغن کرچک برای پوست

1. کاهش التهاب های پوستی
التهاب های پوستی ناشی از آفتاب سوختگی، آکنه و خشکیِ پوست به یاری روغن کرچک درمان می شوند.

برای درمان این نوع التهاب، یک تکه پنبه را به روغن کرچک آغشته کنید و آن را روی قسمت ملتهب پوست بکشید. پس از یک ساعت پوست خود را بشویید.

2. ازبین برنده نشانه های پیرییکی از اثرات اعجاب انگیز روغن کرچک، کاهش فرایند پیری پوست است. روغن کرچک با نفوذ به عمق پوست به فراوری کلاژن و الاستین یاری می نماید؛ این امر موجب آبرسانی به پوست می گردد و آن را نرم تر می نماید؛ در نتیجه ایجاد چروک و خطوط ریز به تأخیر می افتد و پوست لطیف تر و جوان تر می گردد. برای برطرف خطوط ریز اطراف چشم هم می توان از روغن کرچک استفاده کرد.

3. کاهش آکنهروغن کرچک سرشار از رسینولئیک اسید است؛ این ماده باکتری های مولد آکنه را از بین می برد. افرادی که پوست آنها دچار آکنه شده و استفاده از روغن های دیگر موجب بسته شدن منافذ پوست و در نتیجه بدترشدن مشکل شان می گردد، می توانند از روغن کرچک برای درمان آکنه استفاده نمایند. برای این منظور ابتدا باید صورت خود را با آب گرم بشویید تا منافذ پوست باز شوند. سپس به صورت دورانی پوست خود را با روغن کرچک ماساژ دهید. این روغن باید تمام شب روی پوست باقی بماند و صبح روز بعد صورت خود را با آب سرد بشویید.

4. خاصیت مرطوب نمایندگیروغن کرچک مرطوب نماینده ای فوق العاده است. اسیدهای چرب بسیار غلیظ موجود در این روغن، به راحتی در پوست نفوذ می نماید و با آب رسانی، باعث درمان خشکی پوست می شوند. از این روغن در صنایع مختلف استفاده می گردد اما به علت خاصیت مرطوب نمایندگی آن در بخش مراقبت های پوستی بسیار مورد توجه است. استفاده از این روغن پوست را صاف، نرم و باطراوت می نماید. اگر در پی مرطوب نماینده ای مقرون به صرفه و طبیعی هستید، روغن کرچک انتخاب مناسبی است.

5. درمان محل زخماغلب از روغن کرچک برای درمان جای زخم استفاده می گردد. اسیدهای چرب موجود در این روغن در بافت محل زخم نفوذ و آن را برجسته می نماید و موجب رشد بافت های سالم اطراف آن می گردد. عملکرد این روغن برای درمان محل زخم آهسته است، پس با یک بار مصرف نباید انتظار تغییرات چندانی داشت اما با استفاده مداوم می توان به نتیجه مطلوب رسید.

6. جلوگیری از ترک های بارداریترک های بارداری به علت کشیدگی بیش ازحد پوست در دوران بارداری به وجود می آید. هرچه پوست خاصیت کشسانی بیشتری داشته باشد، کمتر ترک می خورد. استفاده از روغن کرچک برای این منظور مناسب است.

برای جلوگیری از ترک های بارداری استفاده از روغن کرچک در دو ماه آخر بارداری توصیه می گردد.

7. از بین برنده لکه هاتوانایی روغن کرچک در از بین بردن رنگ دانه ها سبب می گردد از این روغن برای از بین بردن لکه های روی پوست استفاده گردد.

همان طور که قبلا گفته شد این روغن به خاطر داشتن اسیدهای چرب به ویژه اسید چرب امگا 3 خاصیت آب رسانی دارد و هم زمان به رشد بافت های سالم یاری می نماید و پوستی صاف و بدون ترک برای شما به ارمغان می آورد.

خواص روغن کرچک برای موها

1. افزایش رشد مو
یکی از راه چاره های بسیار عالی برای افزایش رشد مو استفاده از روغن کرچک است. ماساژ پوست سر با این روغن، مو را محکم تر و بلندتر می نماید. این روغن با افزایش جریان خون در فولیکول ها رشد مو را افزایش می دهد.

اسیدچرب امگا 9 موجود در این روغن برای سلامت و مراقبت از مو و جلوگیری از موخوره مفید است، شنمایندگی مو را کاهش می دهد و مو را نرم و مرطوب نگه می دارد.

2. درمان عفونت های پوست سرعفونت های پوست سر منجر به بروز مسائلی همانند ریزش مو، شوره سر و خارش پوست سر می گردد. روغن کرچک به سبب داشتن خواص ضدقارچ و ضدباکتری با پاتوژن ها و میکروارگانیسم های فراورینماینده عفونت مبارزه نموده و مانع بروز عفونت های پوستی می گردد.

3. جلوگیری از سفیدشدن مویکی از روش های رایج برای جلوگیری از سفید شدن زودرس مو، استفاده از روغن کرچک است. این روغن به حفظ رنگ دانه های مو یاری و فرایند سفیدشدن آن را کند می نماید.

4. نرم نماینده موبرای درمان موهای خشک و آسیب دیده می توان از روغن کرچک استفاده کرد. یک قاشق چای خوری روغن کرچک را به شامپوی نرم نماینده موی خود اضافه کنید و به خوبی تکان دهید.

مرطوب نمایندگی این روغن سبب آبرسانی به مو می گردد و از خشک شدن آن جلوگیری می نماید.

خواص روغن کرچک برای سلامتی

1. درمان کرم حلقوی
کرم حلقوی نوعی عفونت قارچی است که تمام گروه های سنی را درگیر می نماید. ترکیب فعالی به نام آندی سایلنیک اسید در روغن کرچک وجود دارد که از بروز کرم حلقوی جلوگیری می نماید.

2. ضدعفونی نماینده زخماین روغن ضدعفونی نماینده ای بسیار عالی برای زخم ها و جراحات کوچک است و به درمان آنها یاری می نماید بعلاوه به سبب خاصیت ضدالتهابی درد را هم کاهش می دهد.

3. ملینروغن کرچک یک ملین شناخته شده است که از آن در طب سنتی بسیار استفاده می گردد. این خاصیت به علت وجود ریسینولئیک اسید در این روغن است. برای درمان یبوست از این روغن بهره ببرید.

4. کاهش دردهای مفصلی و آرتروزاین روغن برای کاهش دردهای مفصلی و بافت های بدن بسیار مؤثر است. یک تکه پارچه پنبه ای را به روغن آغشته کنید، سپس پارچه را فشار بدهید تا روغن اضافه آن گرفته گردد. پارچه را در محل درد قرار دهید و آن را با پلاستیک ببندید. یک کیسه آب گرم را به مدت یک ساعت روی آن قرار دهید.

خاصیت ضدالتهابی این روغن درد ماهیچه ها، مفاصل و التهاب های عصبی را کاهش می دهد.

5. افزایش ایمنیبراساس مشاهدات کارشناسان رشته طبیعی درمانی، روغن کرچک به افزایش قدرت سیستم ایمنی یاری می نماید. این روغن حتی اگر به صورت موضعی استعمال گردد، با افزایش تعداد سلول های T11 مکاهمم دفاعی بدن را بهبود می بخشد. این سلول ها با فراوری آنتی بادی ، پاتوژن ها را از بین می برند، به سم زدایی بدن و درنتیجه افزایش سلامتی بدن یاری می نمایند.

6. درمان کمردردیکی از برترین درمان ها برای از بین بردن کمردرد، استفاده از روغن کرچک است. برای کاهش درد و گرفتگی، محل درد را با روغن کرچک ماساژ بدهید و با پارچه و پلاستیک ببندید و یک کیسه آب گرم روی محل درد قرار دهید. برای حصول نتیجه بهتر این کار را در روزهای آینده هم تکرار کنید.

چند راه ساده برای پاک سازی شکم با روغن کرچک

1. روغن کرچک و شیر
ترکیب این دو ماده درمان خانگیِ فوق العاده ای برای پاک سازی شکم به وجود می آورد که می تواند در درمان نفخ شکم، درمان سندرم روده تحریک پذیر و سایر مسائل روده ای همانند ترش کردن (یکی از شایع ترین علائم رفلاکس معده) و یبوست مؤثر باشد.

یک قاشق چای خوری روغن کرچک را به نصف لیوان شیر اضافه کنید و هفته ای یک بار با معده خالی بخورید.

2. روغن کرچک و آب پرتقالیک درمان خانگی مکمل برای مسمومیت شدید غذایی و یبوست، استفاده از روغن کرچک همراه با آب پرتقال است. برای این منظور روغن کرچک و آب پرتقال را به نسبت مساوی باهم ترکیب نموده و خوب هم بزنید؛ سپس با معده خالی میل کنید. 20 دقیقه بعد آب گرم بنوشید و 3 تا 5 بار هر بیست دقیقه نوشیدن آب گرم را تکرار کنید. بعد از اینکه شکم پاک سازی شد و احساس سبکی کردید، ماست بخورید. با این روش سموم شکم دفع می گردد.

سم زدایی روش خوبی برای درمان سوزش معده و ترش کردن است.

3. سم زدایی با روغن کرچکبرای سم زدایی شکم، روغن کرچک را روی تمام سطح شکم خود بمالید. شکم خود را با پارچه تمیز یا شکم بند، ببندید. یک حوله تمیز هم به دور شکم ببندید و کیسه آب گرم را به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت درون حوله قرار دهید. این شیوه سم زدایی به برطرف گرفتگی های معده و درمان حالت تهوع ناشی از سنگینی معده، ترشا، گاز معده و نفخ یاری می نماید.

4. روغن کرچک و آب گرمبرای پاک سازی معده و روده از باکتری های مضر، از ترکیب آب گرم و روغن کرچک بهره ببرید. با این روش باکتری های مفید جایگزین باکتری های مضر می شوند. باکتری های مفید به هضم بهتر غذا یاری می نمایند و باعث کاهش ترش کردن و نفخ می شوند. تقریبا یک قاشق چای خوری روغن کرچک را با یک لیوان آب گرم ترکیب کنید و دوبار در هفته با معده خالی میل کنید. این روش یک درمان خانگی قدیمیِ هندی است که برای بهبود سوخت و ساز بدن استفاده می گردد.

5. روغن کرچک و زنجبیلخواص زنجبیل برای سلامتی بسیار زیادند. زنجبیل خردشده را در آب جوش بریزید و با شعله میانه به مدت 10 دقیقه بجوشانید. دم نوش زنجبیل را از صافی عبور بدهید و یک قاشق چای خوری روغن کرچک را به آن اضافه کنید. این دم نوش را به مدت یک هفته با معده خالی میل کنید. این ترکیب به مرور به بهبود گوارش یاری می نماید.

هشدار: عوارض استفاده از روغن کرچکسازمان غذا و داروی آمریکا روغن کرچک را به عنوان یک ماده بی خطر و کاربردی شناخته است. اما این ماده دارای عوارضی است که باید با احتیاط مصرف گردد.

قبل از استفاده از این ماده آن را روی بازوی خود تست کنید تا از نداشتن آلرژی نسبت به آن مطمئن شوید. چند قطره از این روغن را روی بازوی خود بریزید و اجازه بدهید به مدت یک شب روی پوست تان بماند. اگر دچار خارش، قرمزی و حساسیت پوستی نشدید می توانید از آن بهره ببرید.

مصرف روغن کرچک موجب تهوع، شکم درد، اسهال و ضعف می گردد. اگر این علائم را دارید به پزشک مراجعه کنید.

روغن کرچک در زنان باردار، باعث آغاز دردهای زایمان می گردد؛ به همین علت استفاده از این روغن در دوران بارداری توصیه نمی گردد. به علت تداخل دارویی بهتر است قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1893

به "خواص روغن کرچک برای سلامت بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص روغن کرچک برای سلامت بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید