ضرورت تجدیدنظر در حکمرانی آب

به گزارش مجله روگذر، یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به ضرورت تجدیدنظر در حکمرانی آب گفت: اگر دیر بجنبیم، اتفاقی که در اصفهان در جریان است به زودی به دیگر شهرها سرایت خواهد نمود.

ضرورت تجدیدنظر در حکمرانی آب

تعیین الدین سعیدی در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص بحران آب در ایران گفت: یک ماه پس از حضور در مجلس شورای اسلامی عرض کردم که اگر تجدیدنظر در حکمرانی آب صورت نگیرد، بحران آب بدل به فجایع امنیتی می گردد. به هر حال کشور ما در منطقه گرم و خشک قرار گرفته است و طبیعتا برنامه ریزی ما باید متناسب با این منطقه باشد.

نماینده مردم چابهار گفت: مقدار بارش های سالیانه ما کمتر و کمتر می گردد. بر این مبنا فزونی نگاه سیاسی در اجرای پروژه های انتقال آب می تواند شرایط ما را بحرانی تر کند. پروژه های انتقال آب باید زیرساخت کارشناسی داشته و جوانب زیست محیطی مختلف پیش از اجرا سنجیده گردد.

ضروت توجه بیشتر به دیپلماسی آب

نماینده مردم چابهار در مجلس با اشاره به بحران آب در اهواز و مسئله اخیر استان اصفهان گفت: دیپلماسی آب باید از طرف مسئولان ذی ربط یعنی وزارت امور خارجه و نیرو جدی گرفته گردد. سهم ما در منابع مشترک آبی با کشورهای دیگر باید بیش از پیش جدی گرفته گردد.

سعیدی با استناد به برنامه ششم توسعه، به ضرورت توسعه آب شیرین کن ها اشاره نمود و تأکید کرد: در ماه 36 قانون برنامه ششم توسعه این مهم پیش بینی شده است. اگر دیر بجنبیم، اتفاقی که در اصفهان افتاد به زودی به دیگر شهرها سرایت خواهد نمود. انتقال نباید از یک منبع ناپایدار مثل زاینده رود صورت بگیرد. انتقال آب از اقیانوس و دریا با رعایت جوانب محیط زیستی می تواند تنش آبی را کاهش دهد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در سرانجام گفت: انتقال آب از زاینده رود، انتقال منبع آب یک استان به استان دیگر بود. طبیعی است که مردم بالادست زاینده رود احساس محرومیت می نمایند. توجه ما باید به انتقال آب از اقیانوس باشد. در عین حال هر پروژه انتقال آب، ملاحظات فنی و محیطی دقیقی دارد که باید به وسیله کارشناسان با موشکافی آنالیز گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 دی 1400 بروزرسانی: 26 دی 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1972

به "ضرورت تجدیدنظر در حکمرانی آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت تجدیدنظر در حکمرانی آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید