فرزندان تجربه های تلخ والدین را به ارث می برند

به گزارش مجله روگذر، آنچه از پدر و مادر به ارث می بریم، بسیار پیچیده است. تجربه های ترسناک و تلخ زندگی افراد بر دی ان ای آنها تاثیر می گذارد و این تاثیرات می تواند به نسل های بعدی منتقل شوند.

فرزندان تجربه های تلخ والدین را به ارث می برند

دانشمندان در دانشکده پزشکی اِموری - آمریکا تحقیقاتی انجام داده اند که نتیجه آن در نشریه نیچر منتشر شده است. این تحقیقات به این صورت بود که محققان بوی شکوفه گیلاس را با یک شوک الکتریکی خفیف همراه نموده و موش های آزمایشگاهی را در معرض این شوک قرار می دهند. پس از مدتی، موش ها هر وقت بوی شکوفه گیلاس را استشمام می کردند، علائم ترس از خود نشان می دادند.

اما نکته جالب این تحقیق اینجا است که فرزندان و نوه های این موش ها که از بدو تولد از پدر یا مادر جدا شده بودند نیز با استشمام بوی شکوفه گیلاس دچار همین ترس می شدند، بدون اینکه تجربه پدر ومادر خود را داشته باشند.

پروفسور کری رسلر، استاد روانپزشکی دانشکده اموری می گوید: من فکر می کنم شواهد روز افزونی از مطالعات مختلف بدست آمده که نشان می دهد آنچه از پدر و مادر به ارث می بریم، بسیار پیچیده است. چرا که گامت ها (اسپرم و تخمک) تا جایی که ممکن است اطلاعات نسل قبلی را در خود ذخیره می نمایند.

مهم ترین نتیجه گیری این تحقیقات می تواند این باشد که ویژه گی های خاصی بر اثر تجربه های ترسناک و وقایع ناگوار از والدین به نسل های بعدی منتقل می شوند. نتایج این تحقیق موجب شده است که یکی از نظریه های بی اعتبار شده، دوباره مطرح گردد. در قرن هجدهم، ژان باپتیست لامارک، زیست شناس فرانسوی نظریه وراثت خصوصیات اکتسابی را عنوان کرد.

بر اساس این نظریه ویژگی های جسمانی که در طول زندگی شکل می گیرند، می توانند به نسل های بعد منتقل شوند. به همین خاطر، لامارک درازی گردن زرافه را نتیجه کشیدن گردن برای رسیدن به سرشاخه های بلند درختان می دانست که به نسلهای بعد منتقل شده بود. اما نظریه تکامل انواع که چارلز داروین سی سال بعد از مرگ لامارک در کتاب معروف منشا انواع عنوان کرد و کشف قوانین ژنتیک که مندل اصول آن را شش سال به چاپ رساند، باعث شد نظریه لامارک مردود تلقی و کنار گذاشته گردد.

در حال حاضر، تحقیق اخیر دوباره نظریه لامارک را مطرح نموده است که محیط می تواند مستقیما بر دی ان ای تاثیر بگذارد. پروفسور رسلر می گوید؛ تاثیر محیط، توالی ژن هایی را که حامل رمز گیرنده های بو هستند، تغییر نمی دهد بلکه نحوه تنظیم ژن است که تغییر می نماید. همچنین، شواهدی وجود دارد که تاثیرات کلی تغدیه، تغییرات هورمونی و ضربه های روحی هم ممکن است به نسل بعدی منتقل شوند.

پروفسور مارکوس پمبری متخصص ژنتیک بچه ها دانشگاه لندن نیز اهمیت تحقیق را دراین می بیند که نتایج آن نشان می دهند که خاطره تجربه های ترسناک به نسل بعدی منتقل می شوند. از نظراو این تحقیقات ارتباط نزدیکی با فوبیا (ترس های بیمارگونه)، اضطراب و اختلال تنش زای پس از آسیب روحی دارد. او در این باره می گوید؛ من فکر می کنم بدون نگاه فرا نسلی نمی توانیم، افزایش بیماری های روانی، عصبی یا بیماری هایی مثل چاقی، دیابت و اختلالات متابولیک را بخوبی درک کنیم.

منبع : همشهری آنلاین

منبع: هفت گنج
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1026

به "فرزندان تجربه های تلخ والدین را به ارث می برند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرزندان تجربه های تلخ والدین را به ارث می برند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید