بازسازی درهای شبستان غربی مسجد نصیرالملک شیراز

به گزارش مجله روگذر، معاون میراث فرهنگی استان فارس از شروع بازسازی درهای چوبی شبستان غربی مسجد نصیرالملک اطلاع داد.

بازسازی درهای شبستان غربی مسجد نصیرالملک شیراز

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، عبدالرضا نصیری امروز 12 تیر ماه 1399 اظهار کرد: درهای چوبی شبستان غربی مسجد که با شیشه های رنگی خودنمایی می نماید و توسط دو استاد نجار شیرازی بنام های استاد محمد جعفر و استاد محمد رحیم در زمان احداث این بنا ساخته و در سال 1348 ه.ش توسط میرزا آیت بازسازی شده است، مورد بازسازی نهاده شد.

او اضافه نمود: حفاظت و بازسازی این بنا با رعایت استانداردهای بین المللی از سال ها پیش توسط موقوفه نصیرالملک و نظارت فنی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس شروع شده و همچنان ادامه دارد.

معاون میراث فرهنگی استان فارس اعلام کرد: توضیح اجرایی این عملیات پاکسازی مکانیکی و شیمیایی نمای بیرونی، تزریق سم و مواد شیمیایی به منظور جلوگیری از نفوذ حشرات، بازسازی قسمت های کسری گره ها بر اساس طرح اصلی و پاکسازی و اجرای پوشش سطوح نمای بیرونی است.

نصیری اعلام کرد: مسجد نصیرالملک از مساجد تاریخی شیراز است که در محله گود عربان و خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است و از بناهای دوره قاجاریه است که در فاصله سال های 1293 تا 1305 ه.ق توسط حسنعلی خان نصیرالملک ساخته شد.

او ادامه داد: معماری این بنا توسط محمدحسن معمار و محمدرضا کاشی پز که از معماران به نام آن دوره بوده اند اجرا شده است. از جمله جاذبه های این مسجد که هرساله گردشگران زیادی را به خود جلب می نماید شبستان غربی یا تابستانی است که دارای هفت در چوبی عظیم مزین به شیشه های رنگی و دوازده ستون سنگی یکپارچه با شیارهای مارپیچ است.

معاون میراث فرهنگی فارس اضافه نمود: این اثر در تاریخ 30 خرداد 1358 با شماره ثبت 396 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مسجد سالانه مورد بازدید هزاران گردشگری داخلی و خارجی قرار می گیرد و از شاهکارهای معماری زیبا و بی نظیر ایرانی - اسلامی است که به مسجد صورتی و رنگی هم مشهور شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1072

به "بازسازی درهای شبستان غربی مسجد نصیرالملک شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی درهای شبستان غربی مسجد نصیرالملک شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید