بازسازی چکمه های چرمی مردان نمکی

به گزارش مجله روگذر، نرگس افضلی پور، سرپرست پروژه حفاظت و بازسازی مجموعه آثار چرمی و چوبی به دست آمده از کاوش های معدن چهرآباد زنجان، با بیان این که با توجه به ابعاد بین المللی این پروژه و اهمیت و ویژگی های اشیاء، حفاظت و بازسازی این مجموعه با دقت و بر اساس نتایج مطالعات پژوهشی به روز صورت گرفت، اظهار کرد: اشیاء چرمی این مجموعه، قدیمی ترین اشیاء چرمی پیداشده از کاوش های باستان شناسی در ایران است.

بازسازی چکمه های چرمی مردان نمکی

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

او از اشیاء شاخص این مجموعه به کیسه چرمی و پوستین مربوط به دوره ساسانی و کفش های چرمی هخامنشی اشاره نمود که اقدامات حفاظتی، بازیابی شکل اصلی و آماده سازی برای ارائه در نمایشگاه های پیش رو به وسیله تیم اجرایی این پروژه در پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی ـ فرهنگی انجام شد.

وی با بیان این که در سال 1399 همکاری بخش حفاظت و بازسازی آثار چرمی با پروژه پاکسازی بقایای انسانی مردان نمکی زنجان شامل دو فاز بوده است، اضافه کرد: فاز اول در موزه ملی روی پاکسازی و حفاظت چکمه چرمی مرد نمکی شماره 1 انجام شد. در مرحله دوم که در موزه ذوالفقاری زنجان انجام شد بقایای چرمی مرد نمکی شماره 5، پوستین، کفش ها و غلاف شمشیر چرمی متعلق به مرد نمکی شماره 4 و روی تعدادی چرم به جا مانده از مرد نمکی شماره 3 عملیات پاکسازی، حفاظت و بازسازی صورت گرفت.

افضلی پور اظهار کرد: بخش حفاظت و بازسازی آثار چرمی، در بخش مطالعات آزمایشگاهی، از همکاری متخصص بخش رنگینه و علوم الیاف در آنالیز های میکروسکوپی سطح، با استفاده از لوپ دیجیتال و رنگ سنجی برای مقدار گیری مقدار پاکسازی با استفاده از دستگاه رنگ سنج و برای انجام مطالعات بیولوژی از متخصیص بیولوژیست این پژوهشکده بهره گرفته است.

این کارشناس حفاظت و بازسازی گفت: این پروژه ها با همکاری نزدیک پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی-فرهنگی با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، موزه ملی ایران، موزه معدنکاری بوخوم آلمان و اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی - فرهنگی، اجرا شده است.

وی ادامه داد: سابقه همکاری بخش حفاظت و بازسازی آثار چرمی این پژوهشکده با پروژه بین المللی مردان نمکی زنجان در ابتدا به انجام حفاظت اضطراری روی یک دستکش چرمی در موزه ذوالفقاری زنجان در سال 1396 و همکاری با مؤسسه باستان شناسی آموزشگاه علوم اتریش و بخش حفاظت و بازسازی موزه مرکزی روم- ژرمن ماینز آلمان در سال 1398 بوده است.

این کارشناس حفاظت و بازسازی اضافه کرد: در سال 1398 پروژه حفاظت و بازسازی مجموعه آثار چرمی و چوبی به دست آمده از کاوش های معدن چهرآباد زنجان با مدیریت شهرزاد امین شیرازی و به سرپرستی من در رأس تیمی از کارشناسان حفاظت و بازسازی انجام شد که در آن اقدامات حفاظتی و بازسازیی روی 33 شیء چرمی، 7 نمونه الیاف گیاهی، 23 شیء چوبی و 4 نمونه بقایای استخوان حیوانات صورت گرفت.

وی هدف اصلی از اجرا این طرح را هویت بخشی و شکل دهی به اشیایی که بیشتر جنبه مطالعاتی داشتند و تبدیل کردن آن ها به اشیای موزه ای اعلام نمود.

به گفته افضلی پور، فرایند کلی حفاظت و بازسازی صورت گرفته در این پروژه، مستندنگاری و آسیب نگاری، تهیه شناسنامه عمومی و حفاظتی و بازسازیی تخصصی، انجام آزمایش های بیولوژیکی، آزمایش های شیمی تر، آنالیز با میکروسکوپ دیجیتالی، پاکسازی مکانیکی، برداشتن برچسب، نرم کردن و رطوبت دهی قطعه یابی، وصالی و چسباندن قطعات، استحکام بخشی، بسته بندی و عکاسی نهایی بوده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مردان نمکی به شش مومیایی کشف شده از معدن نمک چهرآباد استان زنجان گفته می گردد. پیکر سه مرد در زمستان سال 1372 هنگام معدن کاری و خاکبرداری پیدا شد که بعضی به شدت آسیب دیدند. سه جسد دیگر را سال های بعد در کاوش های باستان شناسی یافتند. آزمایش های سال یابی کربن روی این شش مرد نمکی نشان می دهد سه تن آن ها به دوران هخامنشان و دو مرد دیگر به اواخر دوران ساسانی ربط داشته اند.

منبع: گردشبان
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1795

به "بازسازی چکمه های چرمی مردان نمکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی چکمه های چرمی مردان نمکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید