ممبینی: در بعضی بازی های لیگ به صورت آزمایشی از VAR استفاده می کنیم، زمان زیادی برای انتخاب داور دربی 90 داریم

به گزارش مجله روگذر، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: سعی می کنیم تا سرانجام لیگ در بعضی بازی ها به صورت آزمایشی از سیستم یاری داور ویدئویی VAR استفاده کنیم.

ممبینی: در بعضی بازی های لیگ به صورت آزمایشی از VAR استفاده می کنیم، زمان زیادی برای انتخاب داور دربی 90 داریم

راهنمایی الله ممبینی (رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال) در گفت وگو با، درباره آخرین وضعیت استفاده از سیستم یاری داور ویدئویی (VAR) در فوتبال ایران اعلام کرد: استفاده از سیستم VAR زمان بر است و ما باید بعضی زیرساختار ها و کار ها را برای فیفا و برد بین المللی فوتبال انجام بدهیم. کار را شروع نموده ایم و اقدام های ابتدایی را انجام داده ایم. اگر خیلی خوب کار کنیم بین 6 تا 9 ماه دیگر می توانیم این پروسه را در فوتبال ایران اجرا کنیم.

در بعضی بازی های لیگ به صورت آزمایشی از VAR استفاده می کنیم

او درباره اینکه با این تفاسیر سیستم یاری داور ویدیوئی تا انتها لیگ نوزدهم استفاده نمی گردد، گفت: هیچکس نمی تواند زمان دقیق استفاده از این سیستم را اعلام کند و بستگی دارد عملکرد ما چگونه باشد. برای اخذ مدرک بهره وری از VAR از سوی برد بین المللی و فیفا باید منتظر پیشرفت در کارمان باشیم و تائیدیه این 2 نهاد را بگیریم. به همین دلیل زمان مشخصی وجود ندارد، اما سعی می کنیم تا انتها لیگ در بعضی بازی ها به صورت آزمایشی این سیستم را زیرنظر فیفا و برد بین المللی انجام بدهیم.

علاقه داشتیم فراوریی های داخلی وارد پروسه VAR شوند

ممبینی درباره طرح فراوری نمایندگان داخلی برای این سیستم گفت: علاقه داشتیم فراوری های داخلی وارد این پروسه گردد و کار هایی هم انجام دادیم. در کلاس 4 روزه و بین المللی هم که زیرنظر مدرس فیفا برگزار کردیم از نمونه های داخلی استفاده نموده که هرچند کیفیت آن ها چندان خوب نبود، اما کارمان انجام شد.

با ایرانی ها قرارداد ببندیم هم باید بعضی تجهیزات VAR را وارد کنیم

او اضافه کرد: شرکت های توانمندی در ایران وجود دارند و حتی یکی از آن ها رضایت کلی ما را جلب و در این کلاس به کمیته داوران فدراسیون یاری کرد، اما اینکه این شرکت بتواند تائیدیه فیفا را بگیرد بسیار سخت است. در کل شرکت های ایرانی باید کیفیت نمونه هایشان را ارتقا بدهند و اگر لازم باشد باید بسیاری از تجهیزات VAR را از خارج تهیه کنیم. اگر قراردادی هم با یکی از شرکت های ایرانی امضاء کنیم به احتمال فراوان فدراسیون باید تجهیزات را از خارج بیاورد. در کل لوازمی برای VAR احتیاج است که امیدواریم فراوری نمایندگان ایرانی بتوانند آن ها را تامین نمایند.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال درباره اینکه شنیده می گردد فیفا تنها استفاده از نمونه های شرکت طرف قرارداد خود را تایید می نماید، گفت: الزامی برای خرید تجهیزات VAR تنها از شرکت های معرفی شده از سوی فیفا نیست بلکه این شرکت ها تاییدیه فدراسیون بین المللی فوتبال را گرفته اند و آماده فروش تجهیزات هستند. شرکت های دیگر هم برای دریافت تاییدیه باید به فیفا معرفی شوند تا در صورت تائید عملکرد و میزان کارایی دستگاه هایشان بتوان تجهیزات این شرکت ها را در اختیار گرفت.

فیفا و برد بین المللی فوتبال اعتقاد دارند نباید با اشتباه داوری یک تیم به جام جهانی برود

ممبینی درباره اینکه آیا استفاده از VAR را به سود ذات فوتبال می داند یا خیر، گفت: دیدگاه های متفاوتی درباره سیستم یاری داور ویدیوئی وجود دارد. ابتدا برای ورود تکنولوژی به فوتبال مقاومت زیادی صورت گرفت و افراد زیادی اعتقاد داشتند فوتبال باید به همان شیوه قدیمی بازی گردد. آن ها معتقد بودند اشتباهات داوری جزئی از فوتبال است و سبب لذت بخشی می گردد. با این وجود فیفا و برد بین المللی اعتقاد دارند با توجه به سرمایه گذاری های زیادی که شرکت ها و افراد مختلف در فوتبال انجام می دهند، نباید یک تیم با اشتباه داوری به صورت مثال راهی جام جهانی گردد. به همین دلیل فیفا، برد بین المللی را متقاعد کرد تا با ورود تکنولوژی به فوتبال موافقت کند. استفاده از VAR در جام جهانی 2018 روسیه موفقیت آمیز بود و درصدی از اشتباهات داوری را کاهش داد. به همین دلیل فیفا و تمام کنفدراسیون ها در مسابقات مهم خود از این تکنولوژی استفاده می نمایند.

برای آن هایی که شایعه حذف داوران پشت دروازه را مطرح کردند آرزوی موفقیت می کنم

او درباره احتمال حذف یاری داوران پشت دروازه از رقابت های لیگ برتر اعلام کرد: تا زمانی که VAR وارد فوتبال ایران نگردد از داوران پشت دروازه استفاده می کنیم. من هم این شایعه را شنیده ام و برای شایعه سازان آرزوی موفقیت می کنم، اما بهتر است دوستان خبر های واقعی را از سایت فدراسیون فوتبال بگیرند. در کلاس داوری پیش فصل برای کاهش اشتباهات داوری به داوران پشت دروازه هم آموزش تئوری و عملی دادیم. فکر می کنم در یکی دو هفته ابتدایی لیگ هم طبق گزارش هایی که ناظران داوری به ما داده اند ارتباط خیلی خوبی بین داور وسط و داوران پشت دروازه وجود داشته است.

زمان زیادی برای انتخاب داور دربی 90 داریم

رئیس کمیته داوران درباره مطرح شدن نام موعود بنیادی فر به عنوان نامزد اصلی قضاوت دربی 90 بین استقلال و پرسپولیس تهران توضیح داد: تا روز برگزاری دربی فاصله زیادی داریم و شاید تا آن موقع اتفاق های زیادی در مسابقات لیگ برتر، لیگ یک و مسابقات آسیایی رخ بدهد. هر زمان به دربی نزدیک شویم، گزینه مدنظرمان را انتخاب می کنیم. داوران حاضر در فهرست الیت و بعضی داوران با تجربه مان نامزد قضاوت دربی هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 398

به "ممبینی: در بعضی بازی های لیگ به صورت آزمایشی از VAR استفاده می کنیم، زمان زیادی برای انتخاب داور دربی 90 داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممبینی: در بعضی بازی های لیگ به صورت آزمایشی از VAR استفاده می کنیم، زمان زیادی برای انتخاب داور دربی 90 داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید