ناپرکسن Naproxen

به گزارش مجله روگذر، این دارو برای کاهش مقدار درد، سفتی و التهاب مفاصل و بیماری های رماتیسمی به کار می رود. ولی نمی تواند موجب درمان اینگونه بیماریها گردد. در ضمنً برای درمان بیماری نقرس و تسکین درد ناشی از بیماری میگرن و دردهای پس از جراحی ارتوپدی، مؤثر می باشد.

ناپرکسن Naproxen

ناپرکسن Naproxen

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Naprosyn, Arthoxen, Arthrosin

دسته دارویی : داروی ضد التهای و داروی درمان بیماری نقرس

میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاً زیاد

میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

احتیاج به نسخه پزشک : بلی

قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو

این دارو برای کاهش میزان درد، سفتی و التهاب مفاصل و بیماری های رماتیسمی به کار می رود. ولی نمی تواند موجب درمان اینگونه بیماریها شود. در ضمنً برای درمان بیماری نقرس و تسکین درد ناشی از بیماری میگرن و دردهای پس از جراحی ارتوپدی، مؤثر می باشد.

اشکال دارو : قرص، محلول، قرص های گرانول، شیاف

زمان مصرف دارو : تسکین دردهای عمومی (6 تا 8 ساعت یکبار در موقع لزوم)، تسکین درد عضلات و مفاصل (1 تا 2 بار در روز)، درمان نقرس (هر 8 ساعت یکبار). در ضمنً کلیه این دوزها، باید همراه با غذا مصرف شوند.

میزان دوز مجاز مصرفی دارو : تسکین دردهای عمومی (500 میلی گرم در ابتدا و سپس هر 6 تا 8 ساعت 250 میلی گرم در مواقع لزوم)، تسکین درد عضلات و مفاصل (500 تا 1250 میلی گرم در روز)، درمان نقرس (750 میلی گرم در آغاز درمان و سپس هر 8 ساعت یکبار 250 میلی گرم).

چگونگی تأثیر دارو: بعضی اثرات تسکین درد این دارو ظرف 1 ساعت پس از آغاز درمان با دارو ظاهر می شوند. اما اثرات کامل و مفید ضد التهابی دارو ممکن است 2 هفته پس از آغاز درمان معلوم می شوند. در ضمنً این اثرات مدت 12 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری شود. در ضمنً از تابش نور محافظت شود.

چگونگی قطع مصرف دارو : اگر از این دارو برای تسکین کوتاه مدت درد، استفاده شود، به محض برطرف احتیاج می توان مصرف آنرا قطع نمود. اما اگر برای درمان طولانی مدت از آن استفاده شود برای قطع مصرف آن باید پزشک را در جریان گذاشت.

عوارض جانبی مصرف دارو :

شکم درد، از عوارض معمول مصرف این دارو می باشد. در ضمنً اگر دچار سردرد، عدم تمرکز حواس، صدای زنگ در گوشها، یا تورم پاها و زانوها گشتید با پزشک مشورت نمایید. بعلاوه در صورت ظاهر شدن جوش خارش بدن تنگی نفس مدفوع تیره و خونی باید مصرف دارو را قطع نموده و سریعاً پزشک را در جریان بگذارید.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و دردهای زیر مبتلا می باشید حتماً قبل از مصرف دارو پزشک خود را در جریان بگذارید:

* اگر به دردهای مزمن کلیوی یا کبدی دچار می باشید یا مسائل قلبی دارید.

* اگر دچار خونریزی هستید و یا میزان فشار خونتان بالاست.

* اگر دچار زخم گوارشی، بیماری حلقی و سوء هاضمه می باشید.

* اگر از بیماری آسم رنج می برید و یا نسبت به آسپرین حساسیت دارید.

مصرف دارو برای زنان حامله : معمولاً مجاز نمی باشد. ممکن است بر روی قلب نوزاد تأثیر منفی بگذارد و یا سبب زایمان دیر هنگام شود.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است بر روی بچه تأثیر بگذارد، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : کاهش دوز مصرفی مجاز دارو، ضروری می باشد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : بخاطر احتمال وقوع عوارض شدید، کاهش دوز مصرفی مجاز دارو ضرورت دارد.

مصرف در افراد بالای 60 سال : چون دارو می تواند موجب تمرکز حواس شود، لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای پرمخاطره انجام می دهند باید هنگام مصرف دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1861

به "ناپرکسن Naproxen" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناپرکسن Naproxen"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید