همه چیز درباره چرخه آب در طبیعت (تحقیق، نقاشی و کاردستی)

به گزارش مجله روگذر، چرخه آب چیست؟ چرخه آب (Water cycle) را چرخه هیدرولوژیک خوانده و بیش از 4 میلیارد سال است که در زمین فعال است. با مجموعه ای از اطلاعات درباره چرخه آب در طبیعت، نقاشی چرخه آب برای بچه ها و کاردستی چرخه آب برای مدرسه همراه ما باشید.

همه چیز درباره چرخه آب در طبیعت (تحقیق، نقاشی و کاردستی)

خبرنگاران | سرویس علوم - آب موجود در زمین همیشه در حرکت است و دائماً حالت ­های خود را تغییر می­ دهد. به عبارت دیگر، آب از مایع به بخار و یخ تبدیل شده و این چرخه همیشه در حال تکرار است. همچنین باید دانست که چند میلیارد سال است که چرخه آب در جریان است و حیات روی زمین به تداوم آن بستگی دارد. به عبارت دیگر، دنیا بدون چرخه آب مکانی مبتذل و گندیده خواهد شد.موضوع چرخه آب یکی از موضوعات کتاب کلاس سوم ابتدایی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر به موضوع دلخواه خود برسید.

  • چرخه آب برای بچه ها
  • نقاشی چرخه آب برای رنگ آمیزی
  • نقاشی چرخه آب
  • کاردستی چرخه آب

چرخه آب به زبان ساده:

1. نور خورشید باعث تبخیر آب دریا ها و آب موجود در برگ گیاهان می گردد.

2. این آب به صورت بخار آب به طرف آسمان بالا می رود.

3. بخار آب موجود در آسمان متراکم می گردد و ابر ها شکل می گیرند.

4. ابر ها شروع به باریدن می نمایند.

5. آب باران بر سطح کوه ها، دریا ها و زمین می بارد

6. آب به وسیله خاک به درون زمین نفوذ می نماید یا اینکه به صورت روان اب یا سیل به جریان می افتد.

7. بعضی از آب ها دوباره به دریا ها برمی گردند، بعضی وارد سفره های آب زیر زمینی می شوند.

8. چرخه دوباره با تبخیر مجدد آب ادامه پیدا می نماید.

شرح چرخه آب برای بچه ها

پرسش اساسی دیگر این است که آب­ های کره زمین از کجا می­ آیند؟ باید بگوییم که زمین در ابتدا یک کره گداخته متشکل از ماگما (مواد مذاب و داغ) بود، اما تمام ماگما ها در خود حاوی آب بودند. سپس آبی که از ماگما ها خارج شد، فرآیند خنک سازی جو زمین را شروع کرد، و پس از اینکه انتها محیط زمین به اندازه کافی خنک شد، آب توانست به شکل مایع در سطح زمین ماندگار گردد. فعالیت آتشفشانی، هم در اعصار کهن و هم در عصر حاضر، آب را وارد جو زمین می­ کند، بنابراین این اتفاقات منجر به افزایش آب سطحی زمین و مقدار آب­ های زیرزمینی شد.

اکنون یک لیوان آب را برداشته و جرعه ­ای از آن را بنوشید. آیا می ­دانید آبی که هم اکنون نوشیدید همان آبی است که ماموت پشمالو، شاه تیانانخامون و انسان­ های اولیه می­ نوشیدند؟ زیرا زمین بیش از 4 میلیارد سال است که آب را به چرخش درآورده است. آب ­های دنیا در قالب چرخه­ ای همیشگی، که به آن چرخه آب می­ گویند، در میان دریاچه­ ها، رودخانه­ ها، اقیانوس­ ها، جو زمین و زمین حرکت می­ کند. همانطوری که آب از میان این سیستم دائمی می­ گذرد، حالت­ های مختلفی از قبیل: مایع (آب)، گاز (بخار) و جامد (یخ) به خود می­ گیرد.

خب، آیا اکنون شما جغرافیدانان جوان آمادگی لازم را برای یادگیری چند واقعیت جدید دارید؟ پس با ما باشید تا به مراحل گوناگون چرخه اعجاب برانگیز آب نگاهی بیاندازیم.

تبخیر

انرژی خورشید، سطح زمین را گرم نموده و موجب افزایش دمای آب رودخانه ­ها، دریاچه­ ها و اقیانوس­ ها می ­گردد. با افزایش دما مقداری از آب ­های زمین تبخیر شده و به شکل بخار آب (نوعی ماده گاز) به هوا وارد می­ شوند. گیاهان و درختان نیز به وسیله برگ ­های خود مقداری از آب خود را به جو زمین وارد می­ نمایند. این فرآیند را تعریق می­ نامیم.

میعان

وقتی بخار آب به بلندی ­های آسمان می­ رسد، دمای بالای خود را از دست می­ دهد، پس دوباره به مایع تبدیل شده و پس از فشرده شدن به ابر و مه تبدیل می گردد. این فرآیند را میعان نامیده ­ایم.

بارش

وقتی آب بسیار فراوانی متراکم می ­گردد، حجم و وزن قطرات آب موجود در ابر ها به حدی افزایش م ی­یابد که هوا قادر به نگهداشتن آن ها نیست. پس در جریان فرآیندی به نام بارش، به شکل باران، برف و تگرگ دوباره به زمین بازمی ­گردند.

ذخیره

سپس آب ­های حاصل از بارندگی، در بدنه­ های آب (از قبیل: رودخانه­ ها، دریاچه­ ها و اقیانوس ­ها) ذخیره می ­شوند. یعنی مکان­ هایی که انتها مقدمات تبخیر مجدد آن را مهیا نموده و تکرار تمام مراحل چرخه را دوباره شروع می­ نمایند. در ادامه به شرح چگونگی ذخیره آب، که به مکان بارش آن بستگی دارد، می ­پردازیم:

  • مقداری از آب حاصل از بارندگی ­ها به طور مستقیم در دریاچه­ ها، رودخانه ­ها و دریا ها ذخیره می­ گردد و از همانجا دوباره تبخیر شده و تمام چرخه از سر گرفته می­ گردد.
  • اگر آب بارندگی­ ها بر روی گیاهان فرود آید، ممکن است به وسیله برگ­ ها دوباره تبخیر شده و یا به زمین فرو ریزد؛ و پس از آن، شاید مقداری از این آب توسط ریشه گیاهان جذب گردد.
  • در اقلیم­ های سرد ممکن است آب بارندگی­ ها به شکل برف، یخ یا یخچال طبیعی بر روی زمین ذخیره گردد. اگر دما افزایش یابد، یخ ذوب شده و به مایع تبدیل می­ گردد و سپس به درون زمین نفوذ نموده و یا به جریان رودخانه­ ها یا اقیانوس­ ها اضافه می­ گردد.

ممکن است آبی که به صورت مستقیم به زمین می­ رسد، جویباری را تشکیل داده و در سطح زمین جریان یابد تا در نهایت به اقیانوس ­ها، رودخانه­ ها و دریاچه­ ها بریزد. این آب را رواناب سطحی می­ نامیم. در عوض، مقداری از بارندگی به خاک نفوذ نموده و به آهستگی از میان زمین حرکت می­ک ند تا انتها به یک رودخانه یا اقیانوس ریخته می ­گردد.

نقاشی چرخه آب برای رنگ آمیزی

نقاشی چرخه آب

کاردستی چرخه آب

منبع: setare.com
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1551

به "همه چیز درباره چرخه آب در طبیعت (تحقیق، نقاشی و کاردستی)" امتیاز دهید

7 کاربر به "همه چیز درباره چرخه آب در طبیعت (تحقیق، نقاشی و کاردستی)" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره چرخه آب در طبیعت (تحقیق، نقاشی و کاردستی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید