کارگروه ملی ژئوپارک های کشور آغاز به کار کرد

به گزارش مجله روگذر، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارشات منتشر گشته، کارگروه ملی ژئوپارک های کشور آغاز به کار کرد.

کارگروه ملی ژئوپارک های کشور آغاز به کار کرد

در راستای اجرایی و عملیاتی کردن تصویب نامه هیات وزیران مبنی بر مرجع ملی بودن سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در زمینه شناسایی، ظرفیت سنجی و معین ضوابط فنی محدوده و حریم ژئوپارک ها در کشور، اولین جلسه رسمی کارگروه ملی ژئوپارک های کشور با حضور نمایندگان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، حفاظت محیط زیست، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان انرژی اتمی، وزارت نفت، کمیسیون ملی یونسکو در محل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تشکیل شد.

تدوین ضوابط در زمینه شناسایی، مدیریت، حفاظت و بهره برداری از ژئوپارک ها و شیوه نامه های تخصصی در دستور کار این کارگروه است.

دکتر علیرضا شهیدی، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در خصوص لزوم توسعه ژئوپارک ها در کشور به پتانسیل های کم نظیر ایران در زمینه میراث زمین شناختی و طبیعی کشور اشاره و تاکید نمود: لزوم راه اندازی کارگروه به منظور تعامل بین دستگاهی و نظام بخشی به فرآیند شناسایی، حفاظت و بهره برداری از ژئوپارک ها در کشور بسیار بااهمیت است که این پتانسیل باید با بکارگیری ظرفیت های بخش خصوصی در توسعه ژئوپارک ها و سرمایه گذاری در زمینه اجرای اقدامات و بهره برداری تکمیل گردد.

در همین زمینه 31 محدوده دارای پتانسیل ژئوپارک در کشور از سوی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور شناسایی و ظرفیت سنجی شده است که آماده بهره برداری استانها و بخش خصوصی مربوطه است.

نازنین بدری، مسئول گروه میراث زمین شناختی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز ضمن شرح کلیات و الزامات ژئوپارک اظهار کرد: اغلب منطقه ها مختلف در کشور با توجه به توان زمین شناختی و زمین ریخت شناسی خود و بعلاوه وجود ارزش های مکمل طبیعی، فرهنگی و تاریخی، قابلیت اولیه برای ایجاد ژئوپارک را دارند. این امر مستلزم تشکیل و ساماندهی یک مجموعه توانمند برای ساختارسازی و انتظام بخشی به فرآیند ژئوپارک شدن و بعلاوه تدوین ضوابط و دستورالعمل های فنی شناسایی، حفاظت، بهره برداری و آموزش و توانمندسازی جوامع محلی است.

بدری توضیح داد: ژئوپارک ها به عنوان عاملی مؤثر در رشد مالی، بهبود کیفیت زندگی و ایجاد اشتغال و مبارزه با فقر می توانند گزینه ای امیدبخش به خصوص در کشورهای در حال توسعه باشند. با توجه به احتیاج به ضرورت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، توجه به رشد گردشگری پایدار به وسیله ژئوپارک ها می تواند یکی از راهکارهای اساسی در زمینه یاری به اقتصاد ملی و رشد مادی و معنوی مردم بومی به خصوص در منطقه های که منابع مالی چندانی ندارند، باشد.

در انتها، اهم فعالیت های بیش از دو دهه سازمان زمین شناسی در زمینه ژئوپارک ها به وسیله بدری ارائه شد.

رضا جدیدی، مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات، برنامه ریزی و بودجه ضمن شرحات در زمینه سابقه فعالیت های سازمان زمین شناسی و همکاری با سازمان های ذیربط در زمینه جلسات متعدد تخصصی طی سالهای گذشته در زمینه تدوین آیین نامه شناسایی، حفاظت و بهره برداری از ژئوپارک ها در کشور به چند وجهی بودن موضوع ژئوپارک ها اشاره و تاکید نمود: هماهنگی و همگرایی بین سازمان های مرتبط براساس ضوابط و قوانین حاکمیتی و بالادست موجود در پیشبرد و موفقیت فرآیند ژئوپارک در کشور لازم است.

جدیدی اعلام نمود: با توجه به وجود سه ژئوپارک جهانی در کشور، نظارت فنی کارگروه بر عملکرد ژئوپارک ها و راه اندازی شبکه ملی ژئوپارک های کشور و تدوین شیوه نامه در این خصوص ضرورت دارد و منطقه ها دارای پتانسیل و نامزد ژئوپارک، پیش از جهانی شدن باید تمرین ملی بودن نموده و تمامی احتیاجمندی ها و اصول و فلسفه ژئوپارک در سطح ملی اجرا گردد و به اهداف مطلوب در زمینه توسعه و توانمندسازی جوامع محلی دست یابند.

وی به حضور مدیران ژئوپارک های جهانی کشور، جهت شرکت در جلسات کارگروه و استفاده از تجربیات و آنالیز مسائل و دغدغه های موجود در فرآیند ثبت ژئوپارک و نیز بازدید اعضای کارگروه از ژئوپارک ها تاکید داشت.

به نقل از سازمان زمین شناسی، در انتها نمایندگان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان انرژی اتمی، وزارت نفت، کمیسیون ملی یونسکو در زمینه لزوم فعالیت کارگروه ملی ژئوپارک های کشور به منظور نظم بخشی و ساماندهی فرآیند و فعالیت های ژئوپارک در کشور و تعامل بین دستگاهی در این خصوص، صحبت و نظرات فنی خود را در زمینه تدوین دستورالعمل های تخصصی و آیین نامه شناسایی، حفاظت و بهره برداری از ژئوپارک ها در کشور ابراز کردند.

منبع: همگردی
انتشار: 17 دی 1402 بروزرسانی: 17 دی 1402 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2351

به "کارگروه ملی ژئوپارک های کشور آغاز به کار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگروه ملی ژئوپارک های کشور آغاز به کار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید