احتمال متوقف شدن توافقنامه دفاعی ترکیه و آمریکا

به گزارش مجله روگذر، خبرگزاری بلومبرگ اظهار داشت احتمال متوقف شدن توافقنامه دفاعی ترکیه و آمریکا در واکنش به موضع گیری جو بایدن در به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه وجود دارد.

احتمال متوقف شدن توافقنامه دفاعی ترکیه و آمریکا

به نقل از پایگاه خبری النشره، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یکی از مسئولان ترکیه از قصد آنکارا برای متوقف کردن توفقنامه دفاعی دوجانبه با آمریکا خبر داد.

بلومبرگ نوشت: ترکیه می خواهد پس از آنکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نسل کشی ارامنه را در امپراتوری عثمانی به رسمیت شناخت، توافق نامه آنکارا درباره همکاری در زمینه دفاعی و اقتصادی با آمریکا را که در سال 1980 میان طرفین به امضا رسیده است، به حالت تعلیق در آورد.

به گفته این خبرگزاری، اردوغان قصد دارد در جلسه کابینه به بررسی واکنش به سخنان بایدن بپردازد، از جمله اقدامات برنامه ریزی شده، توقف مشارکت در توافق نامه دو جانبه در زمینه همکاری دفاعی و اقتصادی است.

پیمان دفاع یکی از مهمترین اسناد دو کشور در زمینه همکاری نظامی است. طبق این توافق، آنکارا و واشنگتن از حمایت امنیتی، تبادل داده های اطلاعاتی، تمرینات نظامی مشترکی برخوردارند و همچنین بر اساس آن دسترسی آمریکایی ها به پایگاه های هوایی ترکیه را فراهم می شود.

این مسئول ترکیه ای اضافه کرد: اقدامات ترکیه شامل آغاز حملات علیه نیرو های کرد تحت حمایت آمریکا در سوریه و افزایش حمایت از جمهوری آذربایجان نیز می شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اظهارات جو بایدن همتای آمریکایی وی در خصوص نسل کشی خواندن کشتار ارامنه در دوران امپراتوری عتمانی را تحریف واقعیت خواند.

حدود 2.5 میلیون ارمنی قبل از جنگ جهانی اول در امپراتوری عثمانی زندگی می کردند. طبق تخمین های مختلف، بین 600 هزار تا 1.5 میلیون ارمنی در سال 1915 کشته شدند.

دولت ترکیه واقعیت کشتار جمعی ارامنه را تأیید می کند، اما اصطلاح نسل کشی را رد می کند و می گوید تعداد قربانیان ارمنی اغراق آمیز است.

ترکیه می گوید که اصطلاح نسل کشی نخستین بار در سال 1948 به کار رفته است بنابراین این اصطلاح نمی تواند درباره وقایع قبل از آن تاریخ استفاده شود.، باشگاه خبرنگاران

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1749

به "احتمال متوقف شدن توافقنامه دفاعی ترکیه و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال متوقف شدن توافقنامه دفاعی ترکیه و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید