ارزیابی جذب تسهیلات اشتغال روستایی در شمالغرب کشور

به گزارش مجله روگذر، نشست ارزیابی عملکرد استان های شمال غرب کشور در خصوص جذب تسهیلات اشتغال روستایی با حضور معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری در تبریز برگزار گردید.

ارزیابی جذب تسهیلات اشتغال روستایی در شمالغرب کشور

به گزارش خبرنگاران، نشست ارزیابی عملکرد پنج استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و کردستان درخصوص جذب تسهیلات اشتغال روستایی با حضور معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری، سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان، پیشرو مدیرعامل بانک سینا، برزگری مدیرعامل بنیاد علوی و معاونین و مدیران روستایی برگزار گردید.

ایجاد 53 هزار شغل از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی

در این نشست معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری با تقدیر از اقدامات بنیاد مستضعفان و بانک سینا در اعطای تسهیلات اشتغال زایی، اظهار کرد: تا به امروز از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی حدود 53 هزار شغل ایجاد گردیده است. همچنین از محل اعتبارات بانک سینا برای 7000 نفر در روستاهای کشور ایجاد اشتغال گردیده است.

سقف اعتبارات استان ها

رضوی میزان اعتبارات در نظر گرفته گردیده برای هر استان را 25 میلیارد تومان برشمرد و اضافه کرد: سقف هر پروژه برابر با دو و نیم میلیارد تومان است. همچنین هر استان می تواند یک پروژه چهار میلیارد تومانی پیشنهاد دهد.

معاون توسعه روستایی اضافه کرد: در صورتی که استان ها تا آخر دی ماه بتوانند اعتبار در نظر گرفته گردیده را جذب نمایند، امکان افزایش مبلغ تخصیصی نیز وجود دارد. در غیر این صورت تسهیلات اختصاص داده گردیده، تمدید نخواهد شد و مابقی تسهیلات برای استان هایی خواهد بود که تسهیلات 25 میلیاردی را جذب نموده اند.

اختیارات استان ها در تخصیص تسهیلات اشتغالزایی

معاون توسعه روستایی در رابطه با اختیارات استان ها در تخصیص تسهیلات اشتغالزایی گفت: در زمینه جذب اعتبارات بانک سینا، هیچ استانی نمی تواند به طور مستقل تصمیم گیری کند و ضروری است به استان مرکزی هر منطقه از کشور این اختیار داده گردد تا طرح های استان های زیرمجموعه خود را ارزیابی و مورد تائید قرار دهد.

رضوی با اشاره به اقدامات این معاونت در تسریع پرداخت وام های اشتغال روستایی، اظهار کرد: افراد متقاضی وام های اشتغالزایی می توانند برای دریافت تسهیلات، سند مکان های روستایی، محل اجرای پروژه، ماشین آلات، سند خانه های ملکی و مسکونی روستایی و حتی سفته را به عنوان وثیقه در اختیار بانک قرار دهند.

وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد که استعلاماتی که از دستگاه های دیگر گردیده و دارای اعتبار است نزد بانک نیز معتبر باشد و بانک استعلام جدیدی انجام ندهد.

معاون توسعه روستایی با اشاره به وجود 63 هزار روستا و آبادی در کشور، گفت: 38 هزار روستا، بالای 20 خانوار بوده و مابقی کمتر از 100 نفر جمعیت دارند و همچنین بیشترین جمعیت روستایی کشور در استان خراسان رضوی، بیشترین درصد جمعیت روستایی در سیستان و بلوچستان و کمترین جمعیت روستایی در استان قم است.

تسهیلات اشتغال روستایی

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در توسعه اشتغال روستایی، اعلام نمود: تقدیم لایحه دو فوریتی برای اشتغال روستاییان و عشایر به مجلس و برداشت معادل ریالی یک و نیم میلیارد از محل صندوق توسعه ملی از جمله این موارد است. به روستاهای مرزی و مناطق عشایرنشین مرزی وام با کارمزد چهار درصد و به روستاها و عشایر غیرمرزی وام با کارمزد شش درصد پرداخت می گردد.

همچنین از محل اعتبارات بانک سینا وام های اشتغالزایی با کارمزد 8 درصد به مناطق روستایی و عشایرنشین اعطا می گردد که در این رابطه باید از بنیاد مستضعفان و بانک سینا تقدیر کرد.

پرداخت 3000 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی

رضوی با تأکید بر این که تسهیلات دیگری نیز از محل بانک پارسیان اعطا می گردد، گفت: شرایط این تسهیلات نیز همانند بانک سینا است.

وی از پرداخت 3000 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی اطلاع داد و اضافه کرد: قرارداد پرداخت پنج هزار میلیارد تومان دیگر نیز منعقد گردیده است. همچنین از محل اعتبارات بانک سینا 900 میلیارد تومان پرداخت گردیده و قرارداد پرداخت 1300 میلیارد تومان دیگر نیز بسته گردیده است.

معاون توسعه روستایی اضافه کرد: پیش بینی ما برای وام اشتغال هر نفر، 50 میلیون تومان بود، اما امروز برآورد ما با گرانی های اخیر، رقم متفاوتی گردیده است.

افزایش تسهیلات روستایی تا سقف دو میلیارد تومان

رئیس بنیاد مستضعفان نیز با تشریح اقدامات این بنیاد در خصوص اشتغال روستایی، از افزایش تسهیلات طرح های روستایی تا دو میلیارد تومان اطلاع داد.

در این نشست مدیرعامل بنیاد علوی گزارشی از عملکرد استان های شمال غرب را در جذب وام های اشتغالزایی ارائه داد.

استاندار آذربایجان شرقی نیز با تشکر از تفاهم نامه بنیاد مستضعفان و معاونت توسعه روستایی، بر آموزش وام گیرندگان در راه اندازی واحدهای تولیدی تأکید کرد.

معاون عمرانی و مدیرکل روستایی استانداری هم باید با برنامه ریزی جدی برای بهره مندی از طرح های اشتغال روستایی، زمینه تثبیت جمعیت روستاها و حتی مهاجرت معکوس به روستاها را فراهم و هموارتر نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 118

به "ارزیابی جذب تسهیلات اشتغال روستایی در شمالغرب کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزیابی جذب تسهیلات اشتغال روستایی در شمالغرب کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید