از علت تا درمان درد شکم سمت چپ پایین

به گزارش مجله روگذر، علت درد سمت چپ شکم ممکن است در مردان و زنان با همدیگر متفاوت باشد. در برخی موارد درمان این علت ها به علت مخاطرات به جراحی نیاز دارد. برای اینکه بهتر بتوانید به علت درد سمت چپ شکم پی ببرید، باید ابتدا از اندام هایی که در این قسمت از بدن قرار دارند درک درستی داشته باشید.

از علت تا درمان درد شکم سمت چپ پایین

درد زیر شکم چیست؟

با اینکه درد در این ناحیه اغلب جای نگرانی ندارد اما نباید آن را نادیده گرفت. عوامل ایجاد کننده این درد می توانند همانند درد ناشی از نفخ ساده بوده و یا همانند یک عفونت داخلی جدی باشند. افرادی که دردی مزمن یا مداوم را در ناحیه پایینی شکم خود تجربه می کنند باید در پی مراقبت پزشکی باشند. همچنین، بروز درد یکباره زیر شکم سمت چپ می تواند نیازمند مراقبت پزشکی اورژانسی باشد.1

علت درد شکم سمت چپ پایین

از آنجا که اندام های ناحیه سمت چپ پایین شکم، دچار یک درهم آمیختگی ساختاری است، التهاب، انسداد یا آسیب به هر یک از اجزای آن می تواند درد شدید را ایجاد کند. در ادامه به مهم ترین عوامل ایجاد درد در این ناحیه اشاره می کنیم.

علل گوارشیاختلالات گوارشی: وجود گاز و نفخ در سراسر دستگاه گوارش می تواند درد و ناراحتی گذرای شکم سمت چپ پایین نیز ایجاد کند.

روده بزرگ یک اندام بسیار طولانی است که در بدن انسان روی خود قرار می گیرد. در نتیجه، هر نوع ضعف و کاهش عملکردی از روده بزرگ می تواند مانع از حرکات روده ای گردد و فشار شدیدی ایجاد کند. سایر قسمت های کولون می توانند از طریق این نقاط ضعف از بین بروند و به عضله و بافت اطراف آن فشار وارد کنند که در نتیجه باعث ایجاد فتق می گردد. این فرایند می تواند به شدت دردناک باشد.

علل التهابی
به حالتی که در جداره داخلی روده بزرگ یا کولون کیسه های برآمده تشکیل می گردد، دیورتیکولیت می گویند. به تدریج این کیسه ها دچار عفونت یا التهاب می شوند. رایج ترین و شدیدترین علائم این مشکل با درد شدید در ناحیه پایین و سمت چپ شکم همراه است. بعضی از بیماری های التهابی پوستی روی سطح پوست باعث ایجاد درد می گردد. به عنوان مثال زونا بثورات دردناک ناشی از یک ویروس است که می تواند به قسمت پایین شکم به طور موضعی تبدیل گردد و باعث درد شدید، خارش و حساسیت گردد.
علل تولید مثل
اندام های تولید مثل در مردان و زنان در داخل شکم یا بسیار نزدیک به شکم، پایین سمت چپ قرار دارند. مسائل این اندام ها معمولا باعث درد اشاره شده به ربع پایین چپ می گردد.
مردان
گاهی پیچش بیضه در مردان که مانع از جریان خون می گردد؛ باعث احساس درد ناگهانی و پیچیدگی شدید و تورم در بیضه می گردد. این درد عموما در ناحیه سمت چپ پایین شکم احساس می گردد.
زنان
در زنان، تخمدان ها اغلب در قسمت های پایین شکم قرار دارند. گاهی تخمدان ها به دور خود پیچ می خورند که باعث ایجاد درد می گردد. علاوه بر این، تخمدان ها می توانند کیست هایی ایجاد کنند که باعث ایجاد درد می شوند.
علل مرتبط با تروما
تروما یا ضربه به ناحیه پایینی شکم از طریق ضربه مستقیم یا تصادف می تواند درد ایجاد کند که ممکن است با کبودی یا خونریزی داخلی همراه باشد.

بیماری ها و اختلالات گوارشی مرتبط با درد شکم در سمت چپ پایین

بیماری ها و اختلالات زیادی ممکن است باعث ایجاد درد شکم در سمت چپ پایین گردد. از جمله:

یبوست

ورم معده

التهاب روده

مسمومیت های غذایی

سندرم روده تحریک پذیر

دیورتیکولیت

کولیت

فتق

سرطان روده بزرگ و سرطان رکتوم

فتق کشاله ران

نفخ

سوء هاضمه

پیچ خوردگی تخمدان

آپاندیسیت

هپاتیت حاد

عقب افتادگی دوره قاعدگی

زخم معده حاد

انسداد روده ای

تومور یا سنگ کلیه

کیست تخمدان

عفونت مجاری ادراری

حاملگی خارج رحمی

بیماری التهابی لگن.2

علت درد زیر شکم در بچه ها
درد شکم در بچه ها مسئله ای عادی است که معمولا در سنین زیر 6 سال اتفاق می افتد.

درد شکم اگر آپاندیس نباشد در بچه ها مشکل جدی نیست.

برای مثال گاز های روده ای ، آلرژی به شیر لاکتوز دار یا حساسیت به بعضی غذاها می تواند موجب درد زیر شکم در بچه ها گردد

اما درد شکم در بچه ها ممکن است در اثر یک بیماری یا ناراحتی گوارشی ایجاد گردد و یبوست هم نقش مهمی دارد . در صورتی که درد شکم در کودک برطرف نمی گردد و یا تشدید می گردد به متخصص اطفال مراجعه کنید.1

چه زمانی باید به دکتر مراجعه نمایید؟

هنگامی که درد شکم شما قابل توضیح نبوده و علائمی را به همراه داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا اگر درد شکم مداوم و مزمن باشد، تعیینا علت جدی دارد، بنابراین باید برای جلوگیری از این حالت به پزشک مراجعه کنید و پزشک با تشخیص دادن علت درد در قسمت پایین و سمت چپ شکم افراد می تواند یک برنامه درمان مناسب به افراد ارائه دهد.1

تشخیص علتهای درد سمت چپ و پایین شکم

اگر درد شکم شدید یا پیش رونده باشد، پزشکان می توانند با استفاده از چندین روش علتهای ممکن و تعیین دوره درمان را، تعیین کنند. این روشها عبارتند از:

سی تی اسکن

سونوگرافی

MRI

معاینه جسمانی از جمله فشار دادن روی ناحیه دردناک برای تعیین علتهای درد موقع لمس یا توده های مشکوک

آندوسکوپی که طی آن پزشک لوله ای را که لامپ و دوربین روی آن متصل شده است از طریق گلو وارد معده کرده و تصویر پایین شکم را ایجاد می کند

تعیین مسائل خاص شکم ممکن است نیازمند مراجعه مرتب به پزشک و پیگیری مراحل درمان باشد. وقتی پزشک عمومی تشخیص خاصی را انجام دهد، اغلب افراد را به یک متخصص همانند متخصص گوارش ارجاع می دهند که می توانند مراقبت متمرکزتر را فراهم می کنند.

اگر پزشک هر نوع سرطانی را در پایین شکم تشخص دهد، شخص را به یک انکولوژیست ارجاع می دهد تا برنامه ریزی برای درمان سرطان وی انجام گردد.3

درمان درد سمت چپ پایینی شکم

نوع درمان درد سمت چپ پایینی شکم بستگی به بیماری دارد که موجب درد شده است. درد پایین شکم به علت عفونتی همانند دیورتیکولیت یا عفونت مجاری ادراری اغلب اوقات تنها نیازمند آنتی بیوتیک و استراحت برای درمان است. به جز این، مسائل بدنی همانند فتق یا انسداد روده ممکن است نیازمند جراحی باشد. درمان برای یبوست و گاز اغلب اوقات شامل تغییر در رژیم غذایی و در موارد شدید، استفاده از نرم کننده های مدفوع است. برای درد مزمن پایین شکم همانند درد ناشی از IBS، مراقبت بیشتر، کنترل طولانی مدت رژیم غذایی می تواند به مدیریت علائم کمک کند.

درمان برای عدم تحمل غذایی همانند عدم تحمل لاکتوز اغلب اوقات شامل اجتناب از غذاهایی ست که حاوی این ماده هستند.3

جلوگیری از ایجاد درد شکم در سمت چپ پایین

برای جلوگیری از اختلالات گوارشی و ایجاد درد در این ناحیه می توان اقداماتی برای کاهش خطر ابتلا به این درد را انجام داد از جمله:
خوردن وعده های غذایی به آرامی
به بدن شما اجازه می دهد تا به طور کامل غذا را هضم و از ایجاد نفخ جلوگیری کند.
رژیم غذایی فیبر بالا
نبود فیبردر رژیم غذایی ممکن است موجب تضعیف بخشی از روده بزرگ گردد و روده ای حساس به انسداد و عفونت را ایجاد کند.
انجام دادن بعضی از تمرینات مانند پایکوبی شکم و تمرینات یوگا
به شما کمک زیادی می کند تا ماهیچه های شکمی قوی داشته باشید و از درد شکم جلوگیری می کند.2

پی نوشت ها

1.www.beytoote.com

2.www.drdr.ir

3.www.redmag.ir

منبع: راسخون
انتشار: 23 دی 1400 بروزرسانی: 23 دی 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1969

به "از علت تا درمان درد شکم سمت چپ پایین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از علت تا درمان درد شکم سمت چپ پایین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید