اعزام دانشجو به خارج در رشته های علوم پزشکی نداریم

به گزارش مجله روگذر، قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت هیچ موسسه اعزام دانشجو به خارج را در رشته های علوم پزشکی به رسمیت نمی شناسد و ممنوعیت انتقال از خارج به داخل کماکان برقرار است.

اعزام دانشجو به خارج در رشته های علوم پزشکی نداریم

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات بورسیه تحصیلی آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، دکتر حمید اکبری در مصاحبه با مهر اضافه نمود:فرایند تحصیل دانشجویان خارجی در کشورهای مختلف در این چند سال مرتب عوض شده و این فرایند بر اساس شرایطی که در آن کشورها ایجاد می گردد متغیر است. بعضی کشورها سیاست جذب دانشجوی خارجی را ایجاد می نمایند و همین باعث می گردد که سیاست آموزشی خود را تغییر داده و در بعضی موارد کیفیت را پایین بیاورند تا تعداد دانشجوی بیشتری جذب کند.

وی گفت: بنابراین تا زمانی که در یک کشور شرایط جذب دانشجوی خارجی وجود دارد و ما در وزارت بهداشت دانشگاه را غیر معتبر اعلام ننموده ایم، مسائلی بوجود می آید که دانشجویان ایرانی آن دانشگاه ها را به دلیل سهولت انتخاب می نمایند ولو اینکه دانشگاه های خارجی غیر معتبر باشند.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: پیش از این شاهد بودیم که این فرایند موجب شده بود که تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی در کشورهای فیلیپین، آذربایجان و ارمنستان تحصیل نمایند اما تقریبا از زمانی که وزارت بهداشت بر اساس رتبه بندی سه گانه (شانگهای، کیواس، تایمز)، دانشگاه های این کشورها را غیرمعتبر گفت و دیگر دانشجویان ایرانی تمایلی برای این کشورها نداشتند.

کشورهای جدید مورد علاقه دانشجویان ایرانی

وی اضافه نمود: اکنون بیشتر دانشجویان ایرانی برای تحصیل در گروه علوم پزشکی به روسیه می فرایند و یا به طور نمونه اکنون در مجارستان دانشجوی ایرانی قابل توجهی داریم و یا پیش از این در چین دانشجو نداشتیم اما اکنون به چین هم تعداد زیادی رفته اند. اما ما در وزارت بهداشت هر دانشگاهی که دانشجوی ایرانی بیشتر رفته است را مورد توجه قرار دادیم و سخت گیری بیشتری کردیم.

اکبری اعلام نمود: قصد نهایی ما این است که اگر دانشجویان قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور دارند در دانشگاه های با کیفیت تحصیل نمایند که مورد تایید وزارت بهداشت و بر اساس استانداردهای بین المللی باشد. از نظر وزارت بهداشت هر دانشگاهی در هر نقطه از جهان در میان 700 دانشگاه برتر در گروه علوم پزشکی سه رتبه بندی شانگهای، کیواس و تایمز واقع شده است مورد تایید ما است. ممکن است دانشگاهی در میان 700 دانشگاه برتر جهان باشد اما اصلا رشته پزشکی و گروه علوم پزشکی نداشته باشد.

وی یادآور شد: نکته جالب توجه این است که در بعضی از کشورهای اطراف، ایران و نحوه علاقمندی دانشجویان ایرانی را رصد می نمایند و در صورت تقاضای دانشجویان ایرانی ناگهان دانشکده پزشکی هم تاسیس نموده اند.

ممنوعیت انتقال از خارج به داخل از ژانویه 2019

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: از ژانویه 2019 انتقال دانشجوی شاغل به تحصیل در خارج از کشور به دانشگاه های داخل ممنوع شده است و از هیچ کشوری و از هیچ دانشگاهی از این بازه زمانی انتقال دانشجو از خارج به داخل امکان پذیر نیست.

وی گفت: وزارت بهداشت موضوع تبلیغات اعزام دانشجو به خارج را در رشته های علوم پزشکی به رسمیت نمی شناسد. دبیرخانه موسسات اعزام دانشجو به خارج در وزارت علوم مستقر است و یک کارگروه برای مجوز قانونی در آنجا مستقر است، ممکن است افراد از آن دبیرخانه مجوز قانونی هم دریافت نمایند اما ما در وزارت بهداشت هیچ موسسه ای را در گروه علوم پزشکی به رسمیت نمی شناسیم.

اکبری تاکید نمود: این موسسات قانونی بعضا دانشجویان را گمراه می نمایند و به دانشجو می گویند که برو بعدا می توانی به داخل کشور منتقل شوی در حالی که این کار گمراه کردن دانشجو است و وزارت بهداشت موکدا اعلام نموده است که از ژانویه 2019 انتقال به داخل کشور ممنوع است.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 860

به "اعزام دانشجو به خارج در رشته های علوم پزشکی نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعزام دانشجو به خارج در رشته های علوم پزشکی نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید