اولین های روحانی در حمایت از اقوام و اقلیت ها

به گزارش مجله روگذر، برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی، در دولت یازدهم قفل ورود شایستگان اهل سنت به دستگاه دیپلماسی کشور باز شد و یکی از برادران کُرد سنی به عنوان سفیر ایران در ویتنام انتخاب شد.

اولین های روحانی در حمایت از اقوام و اقلیت ها

به گزارش خبرنگاران، علی باقری - کارشناس حوزه اقوام و اقلیت ها - در روزنامه ایران می نویسد: دولت یازدهم در نزدیک به چهار سال عمر خود اهتمام ویژه ای به حقوق شهروندی و توجه به اقوام و اهل سنت داشته است. دولت علاوه بر وفای به عهد خویش نسبت به تبیین و انتشار و پیگیری حقوق شهروندی با وجود تنگناهای فراوان، اقداماتی را در جهت حمایت از اهل سنت و قومیت ها دنبال کرده است.

1- برای اولین بار پس از انقلاب در دولت تدبیر و امید ساختاری در دولت به نام دستکمک ویژه رئیس جمهور در امور و اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی شکل گرفت که توانست ضمن ارتباط مستمر با اقشار مختلف و نخبگان قومی و مذهبی، سخن و خواسته ها و انتظارات آنها را به درستی به دولت منعکس و پیگیری کند. این ساختار در ادامه می تواند برای پیگیری خواسته ها و انتظارات قانونی شهروندان گرانقدر قومی و مذهبی ارتقا یابد؛ وعده ای که به دلایل گوناگون محقق نشد.

2- برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی، در دولت یازدهم قفل ورود شایستگان اهل سنت به دستگاه دیپلماسی کشور باز شد و یکی از برادران کُرد سنی به عنوان سفیر ایران در ویتنام انتخاب شد. این چرخه در حال تکمیل شدن است و یقیناً در دوره های بعدی شاهد حضور تعداد بیشتری از شایستگان سنی مذهب در دستگاه دیپلماسی خواهیم بود.

3- برای اولین بار در دولت تدبیر و امید قفل ورود زنان شایسته اهل سنت به دستگاه سیاست داخلی یعنی وزارت کشور باز شد و دو نفر از بانوان توانای اهل سنت (بلوچ و ترکمن) به عنوان فرماندار و رئیس شورای تأمین در سیستان و بلوچستان و گلستان انتخاب شدند و بانوان شیعه مذهب نیز در همین سمت ها در استان های دیگر به کار گرفته شدند.

4- دولت یازدهم برای اولین بار پس از انقلاب قفل ورود اهل سنت در سطح معاونین وزیران به کابینه را باز کرد و در وزارت نفت فردی نخبه و توانمند از شایستگان کرد سنی به عنوان معاون وزیر انتخاب شد. این یک اقدام حداقلی بود و یقیناً در دوره آینده از نیرو های توانمند اهل سنت در سطوح مختلف مدیریتی در کشور بهره بیشتری برده خواهد شد.

5- برای اولین بار پس از انقلاب در دولت یازدهم از فردی شایسته و توانمند در سطح مشاور وزیر در وزارت ورزش و جوانان استفاده شد. جوانان اهل سنت در ورزش توانایی های فراوانی دارند و این ظرفیت به دلیل محرومیت های فراوان به شکوفایی کامل نرسیده است. با تداوم مشی اعتماد و با بهره گیری از ظرفیت جوانان اقوام و اهل سنت، جوانان زیادی مانند سردار آزمون می توانند در زمینه ورزش بدرخشند.

6- در دولت تدبیر و امید پیگیری های لازم جهت تدریس زبان مادری انجام شد و اکنون در دانشگاه های آذربایجان و کردستان تدریس می شود.

7- برای اولین بار پس از انقلاب در دولت یازدهم شورای اقوام و اهل سنت توسط دستیار ویژه جناب آقای یونسی برای مشورت در امور مختلف با حضور بزرگان و اندیشمندان قومی و مذهبی شکل گرفت. شکل گیری این شورا و استمرار فعالیت آن مقدمه ای برای بهره گیری از همه ظرفیت ها و پتانسیل بخش عظیمی از ملت ایران برای کمک به توسعه فرهنگی، اجتماعی و وحدت ملی است.

8- با تلاش و پیگیری های دستکمک ویژه، زمینه به کارگیری شایستگان اهل سنت در بخش های مختلف مدیریتی، مشورتی و کنسولی فراهم شده و برای اولین بار به طور رسمی توسط دکتر روحانی به همه اعضای دولت ابلاغ شده است تا در این زمینه از نیروهای توانمند اهل سنت در سطوح مختلف استفاده کنند. دولت این ظرفیت را دارد که صدها فرد شایسته، تحصیلکرده و متخصص اهل سنت را در سمت های ملی و محلی به کار گیرد. با دستور دولت یازدهم دیگر موانع و مزاحمت های احتمالی خارج از چارچوب های قانونی نمی توانند موجب محرومیت شایستگان سنی مذهب از دستیابی به مناصب دولتی باشد.

9- اکنون در دولت یازدهم چند نفر از شایستگان اهل سنت به عنوان معاونین استاندار و در حدود 30 نفر به عنوان فرماندار در استان های هرمزگان، کردستان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و... مشغول خدمت به مردم هستند. یقیناً با توجه به بسترهای فراهم شده قفل ناگشوده ورود اهل سنت به استانداری گشوده و از افراد توانمند اهل سنت به عنوان استاندار استفاده خواهد شد.

10- برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی یکی از بزرگان و شخصیت های اهل سنت در مراسم تحلیف رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و این آغازی برای اعلام اعتماد رئیس دولت به اهل سنت بود و این تعامل و اعتماد متقابل ادامه یافته و رو به افزایش است.

اقدامات مذکور با توجه به اینکه در دولت های سابق صورت نگرفته بود، جزو افتخارات دولت یازدهم محسوب می شود اما همگان می دانند که شایستگی اهل سنت و دلدادگی آنها به ایران و اسلام و نظام بیش از اینهاست. مهم ترین دستاورد دولت تدبیر و امید ایجاد، توسعه و تعمیق اعتماد متقابل بین اهل سنت و دولت است.

اعتمادی که در دولت پیشین فرو ریخته بود، با رویکرد و راهبرد دولت کنونی و تعاملات سازنده و مؤثر دستکمک ویژه بازسازی شد و در آینده این سرمایه اجتماعی با اقدامات عملی بیشتر در زمینه عمران و توسعه و به کارگیری نیروهای کارآمد آنان در مدیریت ها افزایش خواهد یافت.

11- بزرگان و نخبگان اهل سنت آگاهند که دولت یازدهم اعتقاد راسخ به اجرای اصول قانون اساسی که معطوف به حقوق آنهاست، دارد. اصول 12، 15 و 19 قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی که متضمن حقوق همه ایرانیان و بویژه اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی است، به طور حتم در دستور کار دولت تدبیر و امید خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 672

به "اولین های روحانی در حمایت از اقوام و اقلیت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین های روحانی در حمایت از اقوام و اقلیت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید