تامین منافع مردم برای رضا مقدسی یک اصل رسانه ای بود

به گزارش مجله روگذر، به گزارش خبرنگاران رضامقدسی، متولد 1346 در مشهد از روزنامه نگاران قدیمی پس از انقلاب اسلامی بود. او سابقه حضور در جبهه هم داشت، فعالیت روزنامه نگاری اش را در سال 1366 در روزنامه قدس شروع کرد. این روزنامه، نخستین نشریه ای بود که با توجه به فراگیر شدن تدریجی اینترنت، از سال 1376 توانست به طور هم زمان در دو شهر تهران و مشهد منتشر گردد. این جهت باعث شد که در میانه جریان دوم خرداد و پس از آن، روزنامه قدس جرگه ای از روزنامه نگاران طرفدار انقلاب اسلامی را در خودش جمع کند. یادداشت نویسانی مثل یوسفعلی میرشکاک، محمدرضا زائری، حسین انتظامی در این روزنامه می نوشتند. در آن روزها روزنامه قدس مرکز تبادلات جریان های مختلف نهاده شد و این برای رضا مقدسی، تجربه موفقی محسوب می شد. بعدها که در سال 1379 روزنامه جام جم با هدف سبک وسیاق زندگی برای مردم منتشر شد، زنده یاد مقدسی به این روزنامه پیوست. هم زمان با تاسیس خبرنگاران در سال 1382 وی از اعضای هیات موسس این خبرگزاری و سپس مدیر عامل خبرنگاران شد اما همچنان در روزنامه جام جم فعالیت داشت. پس از این، در روزنامه همشهری به عنوان جانشین مدیر مسئول منصوب شد. در سال 1387 مدیر مسئول روزنامه خبر شد. در دوره وزارت ارشاد صفار هرندی دبیر جشنواره مطبوعات را نیز بر عهده داشت. بعد از سال 1388 نیز مدتی در روزنامه ایران هم فعالیت کرد. هرچند در خبرنگاران، مسئولیت او جدی تر بود اما مقدسی در راه اندازی روزنامه صبح نو هم نقش مهمی داشت.

تامین منافع مردم برای رضا مقدسی یک اصل رسانه ای بود

او پس از درگیر شدن با بیماری سخت سرطان، ناچار به کناره گیری از مسئولیت خود در خبرنگاران شد و بعد از دو سال، صبح 13 بهمن ماه 1396 دار فانی را وداع گفت. از او سه فرزند (یک دختر و دو پسر) باقی مانده است. همچنین آثار مکتوبی از جمله خبرگزاری های ایران: به ضمیمه محیط شناسی راهبردی سایت های خبری ایران، ت ودی ع م ک ت وب : ی ادداش ت ه ای اصحاب ف ره ن گ در ت ودی ع ح س ی ن ان ت ظام ی از روزن ام ه ج ام ج م و کتاب مطبوعات ایران 8 به جا مانده است. مقدسی در حال تدوین رساله دکتری خود با عنوان جریان سازی در روزنامه نگاری طراز انقلاب اسلامی بود که عمرش برای به انتها رساندن آن کفاف نداد.

فرشاد مهدی پور از صمیمی ترین همکاران و دوستان زنده یاد رضا مقدسی درسال های مختلف کار حرفه ای این فعال رسانه ای، درباره او گفت: در جریان کار خبرنگاری در حوزه فرهنگ با زنده یاد رضا مقدسی آشنا شدم. او رشته تاریخ خوانده بود و به مطالعات عمیق تاریخ، تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر علاقه مند بود. این علاقه مندی فصل مشترک آشنایی ما شد. در مدت 25 سال که رابطه استاد و شاگردی، همکاری و سپس رفاقت بین ما برقرار شده بود، بعضی خصوصیات در تمام این سالها در وی پایدار ماند.

او ادامه داد: ثابت قدم بودن نخستین ویژگی شاخص مقدسی بود. اگر کاری را در جهتی که فعالیت داشت شروع می کرد، با جدیت آن را پیگیری می کرد. تمام وقت خودش را مصروف آن کار می کرد. حتی اگر کار کوچکی به عهده او گذاشته می شد، همین روحیه را حفظ می کرد. همه کارهایی که مقدسی انجام می داد، از جنس رسانه نبود و او مدتی مدیر کل روابط عمومی وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی را بر عهده داشت. در آن جا زیرساخت ها را فراهم آورد و به رسانه های آن سامان بخشید.

به گفته مدیر مسئول روزنامه صبح نو ویژگی دیگر زنده یاد مقدسی، داشتن تعلقات و تعهد صنفی نسبت به کار حرفه ای خود بود. کار صنفی برای او در اولویت بود. روزنامه نگاری را به مثابه مفهوم دقیق روزنامه نگاری پیگیری می کرد. البته معتقد بود که روزنامه نگاری سالم و ناسالم داریم و در ایران باید روزنامه نگاری سالم را تقویت کنیم. این نوع روزنامه نگاری سالم ضرورتا اصلاح طلبانه یا اصولگرایانه نیست؛ بلکه روزنامه نگاری در خدمت منافع مردم است. به همین دلیل در طول سال های همکاری اش با افراد مختلف از گونه های مختلف سیاسی را تجربه نموده بود اما چیزی که برایش اصل بود، تامین منافع مردم در خروجی نهایی بود.

مهدی پور درباره سعه صدر را از دیگر ویژگی های برجسته زنده یاد مقدسی مطرح نمود و اضافه کرد: او سعه صدر بسیار خوبی داشت. در گفت وگوها، مشورت دادن ها، تامل کردن درباره متن ها، خواندن دقیق متن خبرنگاران، یاری برای ارتقا دادن آن ها، بحث کردن و مجاب کردن افراد وقت زیادی می گذاشت.

این مدیر مطبوعاتی یادآور شد: مقدسی همواره در پی تحلیل داشتن درباره موضوعات بود. همواره کوشش می کرد در میان حجم انبوه اخبار گم نشود و سعی می کرد بفهمد صحنه چه ویژگی هایی دارد و او چه تحلیلی می تواند از رابط حاکم بر صحنه داشته باشد. چون رشته های ارتباطات و علوم سیاسی خوانده بود، خداوند به او این توفیق را داده بود که بتواند در این جهت صاحب نظر باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 221

به "تامین منافع مردم برای رضا مقدسی یک اصل رسانه ای بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین منافع مردم برای رضا مقدسی یک اصل رسانه ای بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید