تلخی غذا را چگونه رفع کنیم؟

به گزارش مجله روگذر، عوامل مختلفی باعث تلخی غذا ها می گردند. در بعضی موارد بهترین راه رفع کردن تلخی غذا حذف و یا به حداقل رساندن عامل تلخ کننده است.

تلخی غذا را چگونه رفع کنیم؟

به گزارش خبرنگاران، مزه تلخ همواره در غذا های پخته شده احساس نمی گردد و گاهی غذا های خام مانند انواع میوه و سبزی هم دارای مزه تلخی می باشند که با چند ترفند ساده می توان آن را کم کرد.

عوامل مختلفی باعث تلخی غذا ها می گردند. در بعضی موارد بهترین راه برطرف کردن تلخی غذا حذف و یا به حداقل رساندن عامل تلخ نماینده است. مثلا در بعضی خورشت ها لیموی عمانی اگر زیاد در خورشت بماند باعث تلخ شدن مزه آن می گردد.

بعضی غذا ها نیز باید تازه مصرف شوند. ماندن در یخچال باعث تغییر ساختار بعضی غذا ها شده و مزه تلخی در آن ایجاد می گردد.

یکی از کلی ترین راه ها حذف عامل تلخ نماینده است، مثلا اگر خورشتی درست می کنید که در آن از لیمو عمانی استفاده می گردد پوست و تخم آن را قبل از ریختن داخل خورشت جدا کنید و همچنین با خیساندن آن قبل از طبخ و سپس خارج کردن آن مدتی پس از پخت از فراوری مزه تلخ جلوگیری نمایید.

یکی دیگر از عواملی که باعث عدم جذب مواد تلخ بر روی زبان می گردد نمک است. مثلا مزه تلخ قهوه و یا مزه تند کیوی را می گردد با ریختن مقداری نمک در درون قهوه و یا سرو کیوی به همراه مقداری نمک بر روی آن برطرف کرد.

دیگر عامل مهمی که باعث تلخی غذا ها می گردد سوخت سطحی آن است مثلا پیاز داغ اگر زیاد سرخ گردد و دچار سوختن سطحی گردد مزه تلخی در آن احساس می گردد.

از آبلیمو هم می توانید برای از بین بردن مزه تلخ بسیاری از غذا ها بهره ببرید. حتما شما هم تجربه خوردن سبزیجاتی که مزه تلخی دارند را دارید. استفاده از ابلیمو بر روی این سبزیجات مزه تلخ آن ها را برطرف می نماید.

تلخی آبلیمو عموما به علت له شدن هسته آن هنگام آبگیری است. اما از آنجایی که دریافت آبلیمو توسط دستگاه انجام می گردد ورود هسته لیمو به داخل آبلیمو اجتناب ناپذیر است.

برای برطرف تلخی آبلیمو از هویج استفاده می نمایند. به این منظور به ازای هر 10 کیلو لیمو 2 عدد هویج متوسط پوست کنده داخل آبلیمو می ریزند. پس از مدتی هویج تلخی لیمو را به خود گرفته و می توان آن را خارج نمود.

مهم ترین دلیل تلخ شدن خورشت قیمه لیمو عمانی می باشد، البته به دلیل اینکه لیمو عمانی طعم بسیار خوبی به خورش قیمه می دهد نمی گردد از خیر آن گذشت. لیمو عمانی در خورش قیمه مثل چاقوی دو لبه هست یعنی اگر درست استفاده گردد خورش را خیلی خوشمزه می نماید و گر به صورت اشتباه استفاده گردد طعم خورش را تلخ و غیر قابل مصرف می نماید.

خورش قورمه سبزی از خورش های پر هوادار ایرانی است که پختن آن به بهترین شکل کمی مشکل است

لیمو عمانی اگر بیش از حد در خورش قیمه بماند باعث تلخی خورش قیمه می گردد و هر چقدر زودتر داخل خورش ریخته گردد تلخی بیشتری داخل مزه خورش ایجاد می نماید. چندین راهکار وجود دارد که شما خورش قیمه تان را با لیمو عمانی بپزید، ولی خورش شما تلخ نگردد، در ادامه به این راهکار ها می پردازیم.

1) استفاده از پودر لیمو عمانی

اگر در تهیه خورش خود از مقدار کمی لیمو عمانی پودر شده بهره ببرید خورش شما کمی طعم ترشی لیمو عمانی را به خود می گیرد، ولی خوب این روش نقص هایی هم دارد. اول اینکه لیمو عمانی طعم بهتری نسبت به پودر لیمو عمانی دارد و دوما پودر لیمو عمانی باعث تیره شدن رنگ خورش می گردد.

2) استفاده از لیمو عمانی خیسانده شده

در این راهکار شما می توانید لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کنید سپس در آب ولرم قرار دهید تا تلخی شان گرفته گردد سپس داخل خورش بیندازید. این راهکار هم یک نقص عظیم دارد و ان هم این است که آب علاوه بر تلخی لیمو عمانی، ترشی آن را هم نیز می گیرد.

3) استفاده از لیمو عمانی نصف شده

راهکار بعدی استفاده از لیمو عمانی نصف شده است که ما این راهکار را به شما پیشنهاد می دهیم. لیمو عمانی ها را از وسط نصف کنید سپس تخم های آنرا خارج کنید و در 20 دقیقه پایانی پخت خورش به قابلمه اضافه کنید. با این روش لیمو عمانی طعم بسیار خوبی به خورش شما می دهد.

4) بیخیال لیمو عمانی شدن!

راهکار اخر این است که بیخیال استفاده از لیمو عمانی شوید که البته به نظر من واقعا حیف است طعم به این خوبی را از دست دهید. می توانید آبغوره یا تمرهندی را جایگزین لیمو عمانی کنید البته باز هم می گویم که هیچ چیزی نمی تواند جایگزین طعم لیمو عمانی در خورش قیمه باشد.

برطرف تلخی خورش قیمه

تا اینجای کار دنبال این بودیم که کاری کنیم که غذای ما تلخ نگردد، اما در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که اگر خورش قیمه ما تلخ شد با چه روشی تلخی آنرا کم کنیم و یا به طور کل از بین ببریم، در ادامه با ما همراه باشید.

استفاده از سیب زمینی

اگر متوجه شدید خورش شما طعم تلخی می دهد خیلی سریع یک سیب زمینی درشت پوست بگیرید سپس داخل خورش بیندازید. پس از اینکه خورش آماده شد سیب زمینی را از خورش خارج کنید و دور بیندازید. اگر تلخی خورش شما خیلی زیاد نباشد با این روش می توانید مشکل را حل کنید.

استفاده از زعفران و شکر

اگر متوجه شدید خورش قیمه شما خیلی تلخ شده است و امکان دریافت تلخی آن با سیب زمینی وجود ندارد، مقداری زعفران را بسابید و با کمی آب جوش دم کنید، سپس به نسبت زعفران کمی شکر اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا شکر کمی حل گردد سپس مخلوط زعفران و شکر را به قابلمه خورش اضافه کنید، این راهکار علاوه بر اینکه تا حد زیادی تلخی خورش قیمه را می گیرد، باعث می گردد خورش شما عطر زعفران بیشتری نیز بگیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1309

به "تلخی غذا را چگونه رفع کنیم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "تلخی غذا را چگونه رفع کنیم؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلخی غذا را چگونه رفع کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید