جهت گیری های تحولی سازمان آموزش وپرورش استثنایی در سال 1400 اعلام شد

به گزارش مجله روگذر، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی در چهارمین نشست شورای راهبری در سال 1400 که با حضور اعضای این شورا و حضور ویدئوکنفرانسی رؤسای ادارات استثنایی استان ها برگزار گردید، توانمندسازی خانواده ها و مشارکت بیشتر آنان در نظام تعلیم وتربیت، کیفیت بخشی به طرح تلفیقی فراگیر، کیفیت بخشی به آموزش دیرآموزان و آنالیز افزایش گروه های تحت پوشش سازمان آموزش وپرورش استثنایی را از جمله جهت گیری های تحولی سازمان آموزش وپرورش استثنایی در سال 1400 دانست.

جهت گیری های تحولی سازمان آموزش وپرورش استثنایی در سال 1400 اعلام شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست اظهار کرد: عصر کرونا مشارکت والدین و خانواده ها را در امر تعلیم وتربیت بیشتر کرد و خانواده ها در این دوران توانمندتر هم شدند. یکی از جهت گیری های تحولی در سال 1400 سازمان آموزش وپرورش استثنایی افزایش مشارکت خانواده ها در امر تعلیم وتربیت و توانمندسازی بیشتر آنان است.

حسینی با تأکید بر اینکه برنامه های تدوینی در سازمان آموزش وپرورش استثنایی از مبنای علمی برخوردار است و برگرفته از مطالعات بین المللی است اظهار کرد: آزمون تیمز فرایند آموزش ریاضیات و علوم و آزمون پرلز پیشرفت سواد خواندن را می سنجد و این دو آزمون از مهم ترین مطالعات تطبیقی در قلمروی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است که عملکرد تحصیلی دانش آموزان بیش از 60 کشور دنیا از جمله ایران را در دروس ریاضیات، علوم و سواد خواندن می سنجد.

وی با بیان اینکه بر اساس نتایج سنجش سال گذشته 71 درصد دانش آموزان بد ورود به دبستان، پیش دبستانی را گذرانده اند اظهار کرد: یکی از موارد بسیار مهم در نتایج آزمون های تیمز و پرلز تجربه پیش دبستانی است و این مقایسه ها نشان می دهد دانش آموزان کشورمان که تجربه حضور در پیش دبستانی را دارند، به لحاظ عملکردی با دانش آموزانی که تجربه پیش دبستانی ندارند، تفاوت فاحشی دارند و 56 نمره تفاوت بین این دو گروه وجود دارد.

معاون وزیر با بیان اینکه نظام های تعلیم وتربیت در مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده اند که کیفیت سرمایه فرهنگی در خانواده بیش از کیفیت مدرسه بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تأثیر دارد اظهار کرد: یکی از موارد مهم این است که دست اندرکاران نظام تعلیم وتربیت می توانند بر کیفیت مدارس تأثیرگذار باشند اما خانواده ها که تأثیر بیشتری دارند خیلی در دسترس دست اندرکاران تعلیم وتربیت نیستند و دوره پیش دبستانی جدای از همه آثار خوب آن موجب جبران کمبود سرمایه های فرهنگی در خانواده ها می گردد.

وی اضافه نمود: تأثیر کیفی تر خانواده ها در تعلیم وتربیت بچه ها به سواد والدین، امکانات و منابعی که به لحاظ فرهنگی در خانواده ها وجود دارد و ارتباط مؤثر خانواده ها با بچه ها بستگی دارد. عدم وجود منابع در خانواده ها موجب کاهش 91 نمره ای آزمون تیمز و پرلز در دانش آموزان شده است.

وی توضیح داد: مطالعات نشان می دهد هرگاه اعضای یک خانواده کتاب خوان تر باشند، فرزندان این خانواده ها هم کتاب خوان تر از بقیه دانش آموزان هستند. نتایج آزمون تیمز و پرلز نشان می دهد مقدار استفاده از رایانه در آموزش موجب افزایش 26 تا 50 نمره در دروس علوم و ریاضی دانش آموزان می گردد.

حسینی در ادامه با بیان اینکه صاحب نظران از دو وجود نوع الگوی زبانی تشریحی و تستی در خانواده ها نام می برند گفت: تجربیات دنیای نشان می دهد طبقات میانه و بالا در خانواده ها الگوی زبانی تشریحی داشتند. الگوی زبانی کتاب، معلم و مدرسه تشریحی است و اگر الگوی زبانی خانواده تستی باشد موجب عقب افتادگی تحصیلی دانش آموزان می گردد.

وی اضافه نمود: سازمان آموزش وپرورش استثنایی هم از سال گذشته مشارکت خانواده ها و توانمندسازی آنان را با جدیت پیگیری نموده است و برای نظم بخشی بیشتر به این فرایند بسته تحولی مشارکت خانواده محور با یازده فعالیت در امسال تدوین شده است.

معاون وزیر در ادامه با اشاره به دیگر برنامه های تحولی سازمان آموزش وپرورش استثنایی در امسال گفت: کیفیت بخشی به آموزش دیرآموزان با همکاری معاونت آموزش ابتدایی، پیگیری افزایش سه گروه به گروه های تحت پوشش سازمان آموزش وپرورش استثنایی، کیفیت بخشی به طرح تلفیقی فراگیر و راه اندازی حداقل 15 مرکز جامع تشخیصی، توان بخشی و مشاوره ای از جمله برنامه های تحولی امسال سازمان آموزش وپرورش استثنایی است.

حسینی اضافه نمود: سال گذشته 193 باشگاه پیش کسوتان راه اندازی شده است و افزایش کارنمودهای این باشگاه ها و استفاده بیشتر از ظرفیت تجربی و مهارتی بازنشستگان از جمله برنامه های استان ها در امسال باید باشد. برگزاری مطلوب امتحانات پایانی، برنامه ریزی برای اوقات فراغت و برنامه ریزی برای شروع سال تحصیلی نو از جمله مواردی است که نیازمند پیگیری و نوت استان ها است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1763

به "جهت گیری های تحولی سازمان آموزش وپرورش استثنایی در سال 1400 اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهت گیری های تحولی سازمان آموزش وپرورش استثنایی در سال 1400 اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید