حمایت مرجع ملی ایمنی زیستی از قانون برچسب گذاری محصولات تراریخته

به گزارش مجله روگذر، به گزارش خبرنگاران، در اطلاعیه مرجع ملی ایمنی زیستی آمده است: قانون ایمنی زیستی مصوب 1388 مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف نموده تا روی محصولات تراریخته برچسب بزند. با وجود مطالبه جامعه علمی کشور این امر در دولت دهم اجرا نشد، تا آنکه بر اساس مصوبه شورای ملی ایمنی زیستی ضوابط برچسب گذاری در اوایل سال 1394 اعلام و برچسب گذاری الزامی و شروع شد.

حمایت مرجع ملی ایمنی زیستی از قانون برچسب گذاری محصولات تراریخته

اما با شروع برچسب گذاری، کوشش برای مخالفت فراوری ملی محصولات تراریخته دوچندان شد و بعضی مخالفت با فراوری ملی محصولات تراریخته و استمرار واردات را در دستور کار قرار دادند و با ایراد اتهاماتی به محصولات تراریخته سعی کردند این برچسب ها برداشته گردد تا مردم متوجه نشوند که تقریباً هر محصول غذایی که مصرف می نمایند به جز میوه جات، نان و برنج و گوشت حاوی محصولات تراریخته است.

اکنون یک دهه از تصویب قانونی که برچسب گذاری را الزامی می نماید می گذرد. بخشنامه الزام آور برچسب گذاری نیز از ابتدای سال 1397 از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده و همه کارخانه هایی که از محصول تراریخته (ذرت، سویا، کلزا و پنبه دانه یا روغن آنها) در فراوری استفاده می نمایند باید برچسب تراریخته را روی محصول درج نمایند.

بنابر این از مراجع قضائی ذی صلاح درخواست می گردد از یک سو نسبت به الزام فراورینمایندگان برای درج واژه تراریخته برای محصولات دربردارنده چهار محصول یاد شده نظارت لازم را معمول دارند و از سوی دیگر با افراد و جریاناتی که به محصولات تراریخته دارای مجوز وزارت بهداشت، لوگوی سازمان غذا و دارو و حتی دارای مهر استاندارد، انگ ناسالم بودن می زنند، برخورد قانونی اعمال نمایند.

درهمین حال از عموم مردم نیز دعوت می گردد تا در صورت مشاهده تخلف و عدم نصب برچسب تراریخته در محصولاتی که هر یک از این مواد را دارند، مراتب را با شماره تلفن های 1490 و 190 و 66469727 یا شماره پیامک 200008822 به سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اطلاع دهند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 318

به "حمایت مرجع ملی ایمنی زیستی از قانون برچسب گذاری محصولات تراریخته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت مرجع ملی ایمنی زیستی از قانون برچسب گذاری محصولات تراریخته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید