خبرنگاران اجرای هفت طرح عظیم عمرانی و مالی در گچساران و باشت کلید خورد

به گزارش مجله روگذر، گچساران - خبرنگاران - نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای گفت:هفت طرح عظیم عمرانی و مالی در حوزه های راهسازی،گردشگری،فرهنگی و کشاورزی این شهرستان ها در بودجه سال 1399 گنجانده شده است.

خبرنگاران اجرای هفت طرح عظیم عمرانی و مالی در گچساران و باشت کلید خورد

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

غلامرضا تاجگردون روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: اتصال گچساران به شبکه ریلی مهمترین این طرح هاست که اجرای آن می تواند تحول چشمگیری در حمل و نقل، رفاه مردم و رونق صنعت گردشگری ایجاد کند.

وی بیان نمود:بخشی از طرح مطالعاتی راه آهن بندر امام، بهبهان، گچساران به ممسنی اجرا شده است.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با یادآوری قرار داشتن بارگاه حضرت بی بی حکیمه (س)خواهر امام هشتم (ع)، طبیعت بکر و مناطق تاریخی گچساران، ابرازامیدواری کرد با اجرای این طرح زمینه توسعه صنعت گردشگری در این شهرستان فراهم گردد.

تاجگردون ابراز داشت: احداث دهکده گردشگری در منطقه سدچم شیر از دیگر طرح های پیش بینی شده در بودجه امسال است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی احداث سد چم شیر امسال به سرانجام می رسد ابراز داشت: تحقق دهکده گردشگری سد چم شیر از دیگر پروژه هایی است که افزون بر ایجاد یک منطقه بی نظیر گردشگری برای رفاه مردم منطقه می تواند نقشی گرهگشا در ایجاد فرصت های شغلی داشته باشد.

وی بیان نمود: احداث موزه نفت یکی دیگر از طرح های برنامه ریزی شده در بودجه امسال است که زمین مورد احتیاج این طرح در نزدیکی جاده سلامت در کوی نفت شهر دوگنبدان اختصاص یافته است.

منطقه نفتخیز گچساران نخستین بار در فاصله سال های 1302 و 1303 هجری شمسی، توسط کنسرسیوم دارسی مورد مطالعه نهاده شد.

استخراج نفت از میدان گچساران در سال 1318 هجری شمسی از چاه شماره 13 این شهرستان شروع شد.

برنامه های حفاری تا پیش از ملی شدن صنعت نفت ادامه یافت و در این مدت به 16 حلقه چاه نفت فراوریی و ظرفیت فراوری 60 هزار بشکه در روز نفت خام، افزایش یافت.

پس از ملی شدن صنعت نفت، شرکت اکتشاف و فراوری نفت ایران در سال های 1335 و 1336 عملیات حفاری را بار دیگر در این منطقه شروع کرد.

این برنامه تا سال 1345 ادامه داشت و تعداد چاه های حفاری شده به 46 حلقه افزایش یافت.

شهرستان گچساران به خاطر داشتن مرتفع ترین واحد بهره برداری نفت کشور در منطقه سقلاتون به بام نفت ایران مشهور شده است.

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد نخستین چاهی که در گچساران نفت از آن استخراج شده است و بعضی دیگر از تاسیسات تاریخی قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را ملی دارد.

تاجگردون گفت: احیای روستای تاریخی نیمدور از دیگر طرح هایی است که بودجه آن در امسال تصویب شده است.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: احیای این روستا به وسیله آبرسانی به زمین های دیم صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه با وجود جاری بودن رودخانه در پایین دست روستای نیمدور بخش عمده ای از زمین های کشاورزی این روستا تشنه است اضافه نمود: تبدیل زمین های کشاورزی نیمدور به آبی از احتیاجهایی است که افزون بر رونق فراوری می تواند به مهاجرت معکوس و افزایش سرمایه های اهالی نیز یاری کند.

تاجگردون بیان کرد: اجرای طرح انتقال آب به زمین های کشاورزی دهستان بویراحمد گرراستای، سرتیپ آباد خان احمد باشت و طرح اتصال فارس به شمال خوزستان از راستا جاده باشت به چرام از دیگر طرح های پیش بینی شده در بودجه امسال است.

وی تاکید نمود: آبرسانی به زمین های کشاورزی دشت باشت،خان احمد،مجتمع آفتابگردان، پردیس هنری گچساران، محور بابا کلان- گچساران - چرام و گچساران به گناوه و فاز 2 آبرسانی به دشت امامزاده جعفر، آبرسانی از سد چمشیر به جنوب شرق دوگنبدان، تکمیل آبرسانی به دشت لیشتر و اجرای سیستم آبیاری نوین از مهمترین طرح های در دست اجرای شهرستان های گچساران و باشت است.

شهرستان های گچساران و باشت با حدود 150 هزارنفر جمعیت در جنوب کهگیلویه وبویراحمد قرار دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 919

به "خبرنگاران اجرای هفت طرح عظیم عمرانی و مالی در گچساران و باشت کلید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اجرای هفت طرح عظیم عمرانی و مالی در گچساران و باشت کلید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید