خبرنگاران مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر تربت حیدریه بازسازی شد

به گزارش مجله روگذر، مشهد- خبرنگاران- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه از بازسازی مجموعه تاریخی - فرهنگی قطب الدین حیدر در این شهرستان اطلاع داد.

خبرنگاران مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر تربت حیدریه بازسازی شد

جهت دریافت خدمات تخریب و بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

علی محمدی روز چهارشنبه به خبرنگار خبرنگاران گفت: عملیات بازسازی در این اثر تاریخی شامل بندکشی، آجر فرش، مرمت پشت بام، تهیه، ساخت و نصب ناودان ها بود که به سرانجام رسید.

وی اضافه نمود: عملیات مرمتی این بنای تاریخی و ارزشمند با هزینه 381 میلیون و 500 هزار ریال انجام شد.

وی ادامه داد: مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر به شماره 13 هزار و 431 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مجموعه قطب الدین حیدر شامل آرامگاه قطب الدین حیدر و ایوانی از مسجد جامع قدیم است. مقبره قطب الدین حیدر در میان محوطه زیر گنبد قرار گرفته و ضریح چوبی آن دارای تاریخ 987 هجری قمری است و در امتداد فضای ورودی آن نیز محرابی تعبیه شده است.

بنای موجود در چندین دوره تاریخی مورد توجه قرار گرفته است به نحوی که شالوده آرامگاه به احتمال زیاد در دوره تیموری با گنبد دو پوسته گسسته راسخ بر تاق نماهای شانزده گانه ایجاد شده و در دوره صفویه در سال 1023 هجری قمری به همت خواجه سلطان محمود تربتی نیز تغییراتی در معماری آن اجرا شده است.

در ضلع غربی مقبره قطب الدین حیدر ایوان مسجد جامع قدیم جلب نظر می نماید. بنای مسجد جامع آجری است و تاریخ بنای آن که بر سنگ سیاه و لوح مانند حک شده نشان دهنده سال 1045 هجری قمری است و بانی ساخت مسجد نیز خواجه عبدالله فرزند درویش علی تربتی ذکر شده است.

شیخ قطب الدین حیدر فرزند تیمور فرزند ابوبکر فرزند سلطان شاه سالوری از شاهزادگان ازبک و از تبارخاقان ترک بوده است. وی مجذوب شیخ ابوالقاسمی شد که در زاوه سکونت داشته و به هوای شیخ راهی این دیار شد و در سال 618 هجری قمری وفات یافت.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 845

به "خبرنگاران مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر تربت حیدریه بازسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر تربت حیدریه بازسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید