درخواست مجدد روسیه از آمریکا برای آنالیز پیشنهاد پوتین

به گزارش مجله روگذر، ایرنا نوشت: سفارت روسیه در ایالات متحده از واشنگتن خواست تا به پیشنهاد کنترل تسلیحاتی ولادیمیر پوتین در ارتباط با پیمان منع موشک های هسته ای میان برد توجه نمایند.

درخواست مجدد روسیه از آمریکا برای آنالیز پیشنهاد پوتین

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش رسانه های روسی، سفارت روسیه در ایالات متحده ابتکار عمل کنترل تسلیحاتی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به مقامات آمریکایی یادآوری نموده است.

رئیس جمهوری روسیه گفته است ، کشورهای ناتو باید از استقرار موشک های خود در نزدیکی فدراسیون روسیه صرف نظر نمایند، در عوض مسکو موشک های 9M729 را در قسمت اروپایی این کشور مستقر نخواهد کرد.

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه گفته است هیچ کس نمی خواهد یک بحران موشکی دیگر در دنیا داشته باشد. پیشنهادهای رئیس جمهور پوتین روشهای سازش را به نفع همه کشورها در نظر گرفته است. ما پیشنهاد می کنیم که شرکای آمریکایی ما به آنها توجه جدی نشان دهند.

رابرت اوبراین مشاور رئیس جمهور ایالات متحده در امور امنیت ملی گفته است که مقامات آمریکایی می توانند موشک های میان برد و کوتاه تری را در اروپا مستقر نمایند تا در صورت لزوم روسیه را مهار نمایند. این مقام همچنین گفت که متخصصان آمریکایی در حال ایجاد سلاح های مافوق صوت و سیستم های تحویل موشک های بالستیک هستند.

سفیر روسیه این سخنان مقام آمریکایی را تهدیدی برای امنیت دنیای عنوان نمود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه هفته گذشته در بیانیه ای نوشت: مسکو بر این باور است که پیمان منع موشک های هسته ای میان برد یک اقدام مهم برای تأمین امنیت بین المللی و ثبات راهبردی است بنابراین خروج آمریکا از این پیمان اشتباهی جدی است.

پوتین در این بیانیه نوشت ما خروج ایالات متحده از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد را، یک اشتباه جدی در نظر می گیریم که خطرات ناشی از آن به راه افتادن مسابقه تسلیحاتی موشکی و افزایش نیروهای غیرقابل کنترل است ضمن اینکه بروز تهدیدهایی جدید برای امنیت اروپا هم بدیهی است.

بیانیه تاکید نموده است که در این شرایط، کوشش های فعالی برای افزایش اعتماد و اطمینان، تقویت ثبات منطقه ای و دنیای و همچنین کاهش خطرات ناشی از اختلاف نظر در زمینه سلاح های موشکی ضروری است.

پوتین گفته است به منظور تسهیل جستجوی راهکار های سیاسی و دیپلماتیک صلح آمیز ، ما آماده هستیم تا گامهای دیگری را برای به حداقل رساندن پیامدهای منفی سقوط پیمان منع موشک های هسته ای میان برد براساس اصول امنیت برابر و نظر دریافت متعادل منافع طرفین برداریم.

به طور خاص، می توانیم در خصوص اقدامات راستی آزمایی در رابطه با موشک های Mk-41 در پایگاه های ایالات متحده و ناتو در اروپا و همچنین موشک های 9M729 در تاسیسات نیروهای مسلح فدراسیون روسیه در منطقه کالینینگراد صحبت کنیم.

بیانیه گفته است فدراسیون روسیه ضمن حفظ تعهد به موضع پایدار در خصوص انطباق کامل موشک 9M729 با الزامات معاهده پیمان منع موشک های هسته ای میان برد که قبلاً موجود بود با حسن نیت آماده است که به استقرار موشک های 9M729 در قسمت اروپایی این کشور فقط به شرط برداشتن اقدامات متقابل از کشورهای ناتو ادامه ندهد.

در انتها این بیانیه آمده است ما همچنین از همه کشورهای علاقه مند می خواهیم که به دنبال طرح هایی برای حفظ ثبات و جلوگیری از بحران های موشکی در دنیای بدون پیمان منع موشک های هسته ای میان برد در رابطه با منطقه آسیا و اقیانوسیه باشند. ما برای کار مشترک در این مورد، آماده هستیم.

پیمان منع موشک های هسته ای میان برد پیمانی است که در سال 1987میلادی بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (و پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد.

این پیمان در واشینگتن بین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا رونالد ریگان و دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی میخائیل گورباچف در 8 دسامبر 1987 امضا شد. مجلس سنای ایالات متحده آمریکا این پیمان را در 27 مه 1988 (میلادی) تصویب کرد. این پیمان در 1 ژوئن 1988 اجرایی شد.

پیمان منع موشک های هسته ای میان برد همه موشک های هسته ای و متعارف و سکوهای پرتاب آن ها را تا فاصله 500 تا 1000 کیلومتر (کوتاه برد) و 1000 تا 5500 کیلومتر (میان برد) از میان برد. این پیمان، موشک های دریایی را پوشش نمی داد. در مه 1991 (میلادی)، دو هزار و 692 موشک نابود شد. به دنبال آن به مدن 10 سال از سایت های هسته ای بازرسی شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در 21 اکتبر 2018 اعلام نمود که به دلیل نقض مکرر این پیمان توسط روسیه، آمریکا از پیمان مذکور بیرون می آید و در 1 فوریه 2019 (میلادی) ایالات متحده به طور رسمی از این پیمان خارج شد. روسیه نیز در روز بعد به همین اقدام دست زد.

اگر پیمان استارت جدید را نیز که در اوایل سال 2021 انتها می یابد تمدید ننمایند یا پیمان دیگری را جانشین آن ننمایند برای اولین بار در نیم قرن اخیر هیچ محدودیت الزام آوری روی زرادخانه های دو قدرت هسته ای عظیم دنیا وجود نخواهد داشت.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 13 آذر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1343

به "درخواست مجدد روسیه از آمریکا برای آنالیز پیشنهاد پوتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست مجدد روسیه از آمریکا برای آنالیز پیشنهاد پوتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید