عوارض جانبی اکسید منیزیم

به گزارش مجله روگذر، برای آنکه بدن عملکردی طبیعی داشته باشد به اکسید منیزیم احتیاج دارد؛ با این حال به هنگام مصرف بیش از سطوح تجویزی آن، عوارض جانبی، خود را نشان می دهند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی اکسید

عوارض جانبی اکسید منیزیم

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

برای آنکه بدن عملکردی طبیعی داشته باشد به اکسید منیزیم احتیاج دارد؛ با این حال به هنگام مصرف بیش از سطوح تجویزی آن، عوارض جانبی، خود را نشان می دهند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی اکسید منیزیم این مقاله را مطالعه نمایید.

اکسید منیزیم، از یک نظر دارای فوائد سلامتی بخشی است. بنابراین ضرورت دارد که عملکرد آن را در بدن معین نماییم. احتیاج مهم و اصلی اکسید منیزم در اعصاب، سلولها، استخوانها، قلب و ماهیچه های بدن احساس می گردد. اختلالات گوارشی مانند سوء هضم، و سوزش سر دل به احتمال زیاد هنگامی که غلظت و یکنواختی اکسید منیزیم حفظ گردد تحت کنترل قرار می گیرند. به منظور حفظ سطح متعادلی از منیزیم در بدن، سبزیجات سبزی مانند شنبلیله و اسفناج بایستی مصرف شوند. سایر مواد غذایی که حاوی منیزیم می باشند، نخود، لوبیا و آجیل یا مغزهای خوراکی را شامل می شوند. شیر سویا و صدف نیز حاوی مقادیر زیادی منیزیم می باشند. این مواد غذایی به منظور حفظ سلامتی مان، به قدر کافی حاوی منیزیم هستند.

با این حال، در برخی موارد، به رغم مصرف غذاهای غنی از منیزیم، بدن ممکن است دچار کمبود این عنصر ضروری گردد. این شرایط احتمالاً به علت این واقعیت است که بدن بیش از آنچه منیزیم از مواد غذایی بدست می آورد، آن را از دست می دهد. در چنین مواردی، به منظور حفظ سطوح نرمال آن در بدن از مکملهای اکسید منیزیم استفاده می کنند.

عوارض جانبی

در بیشتر اوقات، اکسید منیزیم هیچ گونه عارضه جانبی ایجاد نمی کند؛ با این وجود، رعایت جانب احتیاط برترین کار است. برخی افراد به تجویز پزشک بایستی این مکمل ها را مصرف کنند. در مواردی نادر، ممکن است مصرف اکسید منیزیم موجب بروز اثرات بدی بر بدن گردد. این عوارض جانبی به محتوای مواد سمی موجود در اکسید منیزیم بستگی دارد. جزئیات مهم از عوارض جانبی آن به قرار ذیل است:

گاهی اوقات شناخته شده است که اکسید منیزیم موجب بروز واکنشهای شدید پوستی مانند جوش یا بثورات پوستی، کهیر و خارش می گردد.

عوارض جانبی دیگر احساس سفتی در قفسه سینه، و مشکل در تنفس را شامل می شوند.

در برخی موارد، تورم دهان، زبان، لبها و صورت ممکن است مشاهده گردد.

علاوه بر عوارض جانبی فوق الذکر، تهوع، اسهال، استفراغ، عکس العمل های غیر ارادی کُند، و مدفوع سیاه و قیری برخی دیگر از این عوارض می باشند.

بسیاری از عوارض جانبی ناشی از هیپرمنیزیمی در نتیجه بالا بودن سطوح اکسید منیزیم می باشند. این عارضه بر سیستم عصبی تأثیر گذاشته و موجب جلوگیری از انتقال پیامهای عصبی عضلانی می گردد. درجه و شدت این عوارض جانبی به وجود سرم منیزیم سمی بستگی دارد.

در مواردی معدود، سرعت تنفس همراه با فشار خون افت می کند.

بعلاوه بر روی سیستم قلبی و عروقی تأثیر گذاشته و ممکن است یک عامل ثابت در ایجاد اتساع عروق خونی میوکارد، فشار خون بالا، و کند تپشی یا کاهش ضربان قلب به شمار رود.

اکسید منیزیم بعلاوه می تواند از آزاد شدن هورمون پاراتیروئید (PTH) جلوگیری نماید.

دل درد و احساس سرگیجه عوارض جانبی مشاهده شده در برخی از موارد می باشند.

بعلاوه می تواند منجر به نوسانات خلقی شده و برخی تغییرات فکری ممکن است رخ دهد.

اکسید منیزیم هیدراته معمولاً به عنوان یک آنتی اسید مورد استفاده قرار می گیرد. و به از بین بردن سوء هاضمه و کاهش اسیدیته یاری می کند. دارای خواص ملینی بوده از اینرو، جهت برطرف یبوست نیز بکار برده می گردد. گرچه مفید بودن آن در درمان برخی بیماریها به اثبات رسیده است، اما اوردوز یا مصرف بیش از حد مجاز اکسید منیزیم در قالب مکمل همان اثراتی مضری که در بالا اشاره شد را دارا می باشد.

اقدامات احتیاطی

در مدتی که پزشک مکملهای اکسید منیزیم را تجویز می کند، اقدامات احتیاطی را رعایت نمایید. اطلاعاتی را در فکر خود آماده نمایید که ضروری است به پزشک خود عنوان کنید.

بایستی که پزشک را از حساسیت خود نسبت به برخی داروها آگاه سازید. خود درمانی جنبه ای است که اغلب بی اهمیت پنداشته می گردد. داروهایی که بدون مشورت با یک متخصص مصرف می کنید مانند داروهای آنتی اسید و یا ملین بایستی به اطلاع پزشک رسانده شوند.

بایستی جزئیاتی از سوابق پزشکی خود را خصوصاً اگر ابتلاء به بیماریهایی مرتبط با قلب، کبد، کلیه و یا روده داشته اید، در اختیار پزشک قرار دهید.

چنانچه تحت رژیم غذایی قرار دارید، به اجبار و یا به خواست خود، خواه جهت کاهش وزن و یا مبارزه مؤثر با یک بیماری اطمینان حاصل کنید که پزشک به هنگام تجویز دارو از آنها مطلع گردد.

چنانچه قصد تشکیل خانواده را دارید، باردار بوده و یا مادر شیرده می باشید مصرف اکسید منیزیم بدون تجویز پزشک ممکن است کار عاقلانه ای نباشد.

اگر از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که این موضوع مهم را به اطلاع پزشک برسانید به این علت که اکسید منیزیم ممکن است با این فرم دارویی تداخل داشته باشد.

اکسید منیزیم در صورتی که طبق تجویز پزشک مصرف گردد، قطعاً یاری ساز خواهد بود. با این حال هیچ چیز جای وارد نمودن مواد غذایی سرشار از منیزیم به رژیم غذایی روزانه شما را نمی گیرد.

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1909

به "عوارض جانبی اکسید منیزیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض جانبی اکسید منیزیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید