مبالغ وام های دانشجویان علوم پزشکی اعلام شد، اعطایتسهیلات تولد فرزند برای اولین بار

به گزارش مجله روگذر، وزارت بهداشت مبالغ و جزئیات دریافت 5 گروه از وام های دانشجویان علوم پزشکی کشور اعم از تحصیلی، ضروری، شهریه و مسکن و تولد فرزند برای سال تحصیلی 14000-1401 را خاطرنشان کرد.

مبالغ وام های دانشجویان علوم پزشکی اعلام شد، اعطایتسهیلات تولد فرزند برای اولین بار

به گزارش خبرنگاران، وزارت بهداشت مقدار وام دریافتی دانشجویان در 5 گروه وام های تحصیلی دانشجویان مجرد و متاهل، وام ضروری در مقاطع عادی و دانشوجان تحصیلات تکمیلی، وام شهریه دانشجویان علوم پزشکی، تسهیلات تولد فرزند و وام ودیعه مسکن را برای نیمسال تحصیلی جاری گفت. براین اساس مبلغ وام تحصیلی دانشجویان مجرد هر ماه 350 هزار تومان و دانشجویان متاهل 700 هزار تومان است. دانشجویان می تواند در طول سال تحصیلی یعنی 10 ماه در سال،این مبالغ را هرماه به صورت قرض الحسنه دریافت نمایند.

مبلغ وام ضرروری در مقاطع عادی یک میلیون و 500 هزار تومان و در مقاطع تحصیلات تکمیلی 3 میلیون مشخص شده است. دانشجویان برحسب مقاطع تحصیلی 3 تا 5 نوبت می توانند وام ضروری را دریافت نمایند. بعلاوه وام شهریه مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته تا سقف 5 میلیون در 4 نوبت، وام شهریه کارشناسی پیوسته تا سقف 10 میلیون تومان در 8 نوبت، وام شهریه کارشناسی ارشد تا سقف 16 میلیون تومان در 4 نوبت و مبلغ وام شهریه دکتری تا سقف 20 میلیون در 8 نوبت تعین شده است.

وام شهریه دانشجویان علوم پزشکی، قابل اعطا به تناسب شهریه در هر مقطع متناوب است. دانشجویان شهریه پرداز در هر مقطع می توانند این وام را دریافت نمایند. اعطای تسهیلات تولد فرزند هم به این صورت است که امسال برای نخستین بار، برای هر فرزند 3 میلیون تومان از سوی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت پرداخت می گردد.

بعلاوه مبلغ وام ودیعه مسکن در استان تهران 60 میلیون تومان و درصورت امکان افزایش مشارکت با دانشگاه ها تا 90 میلیون تومان مشخص شده است. این وام در دانشگاه های علوم پزشکی مراکز استان 50 میلیون و سایر شهرستان ها 40 میلیون تومان است که مبلغ وام پرداختی ودیعه نسبت به سال گذشته افزایش پیدا نموده است.

به گزارش خبرنگاران، مهندس رحیمی رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، در مورد سیاست این وزارت خانه در مورد مقدار وام های دانشجویی به خبرنگاران اظهار کرد: ما در سال 98 و 99، حدود 114 میلیارد تومان به دانشجویان در قالب وام پرداخت کردیم که این مقدار در امسال به بیش از 600 میلیارد تومان خواهد رسید.

وی تأکید کرد: صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در پرداخت بعضی وام های نظیر وام ضروری هم فرایند خود را تغییر داده است. مثلا در گذشته یک بار در دوره تحصیل به دانشجو وام ضروری پرداخت می شد، اما در حال حاضر این وام به ازای هر دو سال تحصیل پرداخت خواهد شد و هر دانشجو در هر مقطع تحصیلی می تواند دو بار وام ضروری بگیرد. به عبارت دیگر دانشجو در مقطع کارشناسی دو بار، در مقطع کارشناسی ارشد یک بار وام دریافت می نماید.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در مورد برنامه های این صندوق برای افزایش وام های دانشجویی در سال تحصیلی جاری هم گفت: ما برای سال تحصیلی نو وام های خود را تا سه برابر افزایش داده ایم. افزایش مجدد آن احتیاج به تصویب در هیأت امنای ما دارد و فعلا تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. اگرچه نگاه صندوق رفاه دانشجویان در جهت افزایش وام ها است.

وی در مورد مقدار وام های پرداختی به اسم ودیعه مسکن اعلام نمود: ما در سال 98، مبلغ 18.5 میلیون تومان برای دانشجویان ساکن مرکز وام پرداخت می کردیم و این مقدار امسال با رشد 4 برابری، بین 60 تا 90 میلیون تومان افزایش یافته است؛ این امر علاوه بر یاری به حل مشکل مسکن دانشجویان موجب تسهیل ازدواج آن ها هم خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1870

به "مبالغ وام های دانشجویان علوم پزشکی اعلام شد، اعطایتسهیلات تولد فرزند برای اولین بار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مبالغ وام های دانشجویان علوم پزشکی اعلام شد، اعطایتسهیلات تولد فرزند برای اولین بار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید