وزیر خارجه هند با ظریف ملاقات کرد

به گزارش مجله روگذر، وزیر خارجه هند امروز (یکشنبه) با محمدجوادظریف همتای ایرانی ملاقات و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کرد.

وزیر خارجه هند با ظریف ملاقات کرد

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، سوبرامانیام جایشنکار وزیر خارجه هند که برای ملاقات دوجانبه و شرکت در نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و هند به تهران سفر نموده، با حضور در محل وزارت خارجه ایران با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود ملاقات و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی به مصاحبه پرداخت.

قرار است نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک 2 کشور و مراسم تبادل اسناد امضاء شده نیز همزمان با حضور وزیر خارجه هند در تهران برگزار گردد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران هفته گذشته در نشست هفتگی با خبرنگاران از سفر این دیپلمات همدی به تهران خبر داده بود.

وزارت امورخارجه هند دیروز (شنبه) در بیانیه ای بیان کرد جایشکار وزیر خارجه این کشور قرار است از روز یکشنبه طی سفری دو روزه و برای شرکت در نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک که به سرپرستی محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران برگزار خواهد شد، به تهران سفر کند.

این اولین سفر وزیر خارجه جدید هند به تهران است. وزرای خارجه هند و ایران آبان ماه امسال در حاشیه هجدهمین نشست سران غیرمتعهدها در باکو با هم ملاقات نموده و در خصوص مسائل مختلف به گفتگو پرداختند.

ظریف و همتای هندی مهر ماه سالجاری نیز در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک ملاقات و مصاحبه نموده بودند.

این سفر در حالی انجام می گردد که چند روز پیش یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته بود که واشنگتن به هند برای تکمیل پروژه بندر چابهار معافیت تحریمی مختصری در نظر گرفته زیرا این بندر نقش مهمی در ارسال یاری های بشردوستانه هند به افغانستان دارد.

روز آدینه نیز دومین نشست کمیته اجرای توافق سه جانبه چابهار در سطح دبیر و مدیرکل از کشورهای ایران، افغانستان و هند در دهلی نو برگزار گردید.

دولت های ایران و هند در سال 2018 توافقی به ارزش 85 میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار امضا کردند. این بندر راستا جایگزین مهمی برای تجارت بین هند و افغانستان است. اولین محموله ارسالی هند به افغانستان در سال 2017 به وسیله بندر چابهار به این کشور منتقل شد.

هند یکی از خریداران نفت ایران و جزو کشورهایی بود که مدتی مشمول معافیت های آمریکا برای خرید نفت ایران شده بود.

دونالد ترامپ پس از خروج از برجام در 18 اردیبهشت 1397 فرمانی را امضا کرد که براساس آن تحریم ها علیه ایران در دو بازه 90 و 180 روز مجددا بازگشت. وزارت خارجه آمریکا هم که نوامبر سال گذشته (2018)، معافیت های 180 روزه ای را به 8 کشور خریدار نفت و میعانات ایران از جمله هند ارائه نموده بود تا در این فاصله به دنبال منابع جایگزین غیر از نفت ایران باشند، بعد از انتها این مهلت دیگر این معافیت را تمدید نکرد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه ایران اردیبهشت ماه امسال پس از سفر به ترکمنستان عازدم دهلی نو شد و با سوشما سواراج وزیر خارجه فقید هند ملاقات و مصاحبه کرد.

ظریف دی ماه سال گذشته (1397) سفری سه روزه به هند داشت.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 704

به "وزیر خارجه هند با ظریف ملاقات کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه هند با ظریف ملاقات کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید