وزیر نفت: فراوری روزانه گاز کشورمان در میادین مشترک پارس جنوبی از قطر جلوتر است

به گزارش مجله روگذر، خبرنگاران: بیژن زنگنه در گفت و گوی ویژه خبری درباره میزان موفقیت کشورمان در دور زدن تحریم های نفتی اضافه کرد: البته مردم، محرم هستند، اما در زمینه صادرات، عددی را بیان نمی کنم، چون دشمنان ما این سخنان را می شنوند و هیچ کس در جریان یک جنگ، مواضع خود را به دشمن بی رحمی مانند آمریکا نمی گوید، چون به ضرر ماست.

وزیر نفت: فراوری روزانه گاز کشورمان در میادین مشترک پارس جنوبی از قطر جلوتر است

همراه ما باشید و با تور دوحه از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از تسنیم؛ وی با اشاره به اینکه با دشواری های زیادی روبرو هستیم، ادامه داد: یکی از چالش های بزرگ ما، اداره صنعت نفت است که تا به امروز با تدابیری، آن را به یاری دولت و سران سه قوه، اداره کردیم.

زنگنه اضافه نمود: کوشش می کنیم طرح ها را بیشتر با اتکای تجهیز منابع به وسیله بورس و بازار سرمایه، جلو ببریم و به نوعی عقب انداختن بازپرداخت هاست تا فعالیت صنعت نفت ادامه داشته باشد.

وی درباره میادین مشترک نفت و گاز هم گفت: در پارس جنوبی، عملکرد بسیار درخشانی داشتیم و فراوری ما در آن جا بسیار بالا رفت و توانستیم از فراوری 280 میلیون متر مکعب در سال 92 به 670 میلیون متر مکعب در امسال برسیم یعنی دو و 4 دهم برابر افزایش یافت.

زنگنه با اشاره به اینکه الان خوشبختانه فراوری روزانه گاز ما از قطر جلوتر است، ادامه داد:در غرب کارون که میدان های مشترک با عراق داریم فراوری را از سال 92 تا کنون 5 برابر کردیم و کاهش فراوری ناشی از تحریم ها را در خارج از میادین مشترک انجام می دهیم.

وی اضافه نمود: فاز 11 میدان پارس جنوبی که با شرکت توتال و چینی ها و پتروپارس قرارداد داشتیم، ابتدا توتال و سپس چینی ها از اجرای طرح، کنار رفتند و در نهایت، شرکت ایرانی پتروپارس در حال اجرای این طرح است و به زودی کار های حفاری را در آن جا شروع می نماید و امیدواریم در همین دولت، فراوریات را از بخشی از فاز 11 داشته باشیم.

وزیر نفت گفت: میدان مشترک گازی فرزاد B که با عربستان سعودی مشترک است در حال رسیدن به سر و سامان است و میدان آذر در استان ایلام هم در حال فراوری است که امیدواریم فراوری آن افزایش یابد و دو برابر گردد.

زنگنه با بیان اینکه قرارداد میدان های مشترک پایدار غرب و آبان هم بسته شده است، گفت: تقریبا همه میادین مشترک سر و سامان گرفته اند.

او ادامه داد: معمولا فراوری در میادین مشترک، یکسان نیست و در بعضی اوقات به علت میزان سهمی که در طرف مقابل وجود دارد میزان فراوری هم متفاوت می گردد. مثلاً در میدان فروزان، بیشتر میدان در طرف عربستان است بنابراین در آن جا نمی گردد مساوی فراوری کرد، اما تا آنجایی که ممکن است از این میدان برداشت می کنیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه فراوری در لایه نفتی پارس جنوبی را شروع کردیم، گفت: بیشتر میدان در طرف قطر است و آن ها شرکت دانمارکی خوبی داشتند.

زنگنه با تاکید بر اینکه کار لایه نفتی پارس جنوبی، بسیار پیچیده است، اضافه نمود: اکنون با شرکت ایرانی در حال بستن قرارداد در این زمینه هستیم. بخشی از هزینه اجرای این طرح به وسیله صندوق توسعه و بخشی هم به وسیله اوراق مشارکت تامین می گردد.

او با بیان اینکه یکی از افتخارات ما مهار گاز های همراه نفت است، اضافه نمود: بزرگترین تاسیسات برای جمع آوری، فرآورش و جداسازی گاز های همراه نفت به نام تاسیسات بیدبلند 2, با سرمایه گذاری بیش از 3 میلیارد دلار در نزدیک بهبهان، امسال یا اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد.

زنگنه ادامه داد: این تاسیسات، ظرفیت پالایش و تفکیک روزانه حدود 57 میلیون متر مکعب گاز همراه را دارد که به وسیله آن فقط حدود سه و 4 دهم میلیون تن خوراک پتروشیمی استخراج می گردد و این موضوع تحول بزرگی در توسعه صنعت پتروشیمی در منطقه خوزستان، گچساران ایجاد می نماید.

او با بیان اینکه بیدبلند، مرکز فرآوری و جمع آوری گاز های همراه نفت منطقه خوزستان است، اضافه نمود: به موازات آن قرارداد هایی با هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی مارون بستیم و بقیه گاز هایی که در شرق کارون می سوزد با تمهیدات مهندسی شده به بیدبلند منتقل می گردد.

وی اضافه نمود: ان جی ال هم با حدود 700 تا 800 میلیون دلار سرمایه گذاری در غرب کارون در حال ساخته شدن است. همچنین ان جی ال در منطقه دهلران, 40 درصد پیشرفت دارد که اواخر سال 1400 به بهره برداری می رسد و گاز های آن منطقه را جمع آوری می نماید.

زنگنه با اشاره به اینکه برای جمع آوری گاز های همراه خارک نیز در حال تصمیم گیری هستیم، گفت: اجرای این طرح، موجب از بین رفتن آلاینده های زیست محیطی و همچنین ایجاد ثروت بزرگی برای تامین خوراک و اشتغال صنایع پایین دستی می گردد.

وزیر نفت گفت: بیش از 2 میلیارد دلار ارزش خوراک های فراوریی ناشی از گاز های همراه نفت است.

زنگنه درباره فروش نفت خام و فرآورده های آن در بورس هم گفت: فروش نفت خام در بورس نسبت به فروش فرآورده های آن کار پیچیده ای است.

او ادامه داد: فرآورده های نفتی به خوبی در بورس خرید و فروش و به کشور های همسایه از جمله افغانستان، پاکستان، شمال عراق و ارمنستان صادر می گردد.

زنگنه اضافه نمود: برای فروش نفت خام در بورس، انعطاف زیادی به خرج دادیم، اما پیچیدگی آن موجب شد در این زمینه به خوبی عمل نگردد و کوشش می کنیم تا انعطاف بیشتری در عرضه میعانات گازی پارس جنوبی نشان دهیم.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اکنون مصرف بنزین در کشورمان 75 تا 76 میلیون لیتر در روز است، گفت: پول ناشی از صادرات بنزین به حساب سازمان هدفمندی یارانه ها واریز می گردد.

وی با بیان اینکه اولویت با تامین ذخایر داخلی است، اضافه نمود: در صادرات بنزین مسئله ای نداریم.

زنگنه با اشاره به اینکه مصرف بنزین بعد از سهمیه بندی، حدود 20 میلیون لیتر در روز کاهش یافت، اضافه نمود: البته این میزان ممکن است در آینده کمتر گردد، زیرا مردم به قیمت بنزین عادت می نمایند و مصرف بنزین دوباره افزایش خواهد یافت.

او با بیان اینکه سهمیه بندی بنزین موجب شد افزایش میزان مصرف برای حدود 3 سال عقب بیفتد، اضافه نمود: اگر مصرف بنزین به صورت قبل ادامه می یافت در سال 1400 باید دوباره بنزین وارد می کردیم در حالی که اکنون بزرگترین صادر نماینده بنزین در اوپک هستیم.

رکورد مصرف گاز طبیعی شکسته شد

وزیر نفت گفت: رکورد مصرف خانگی و صنایع عمده از گاز طبیعی در دوم بهمن بیش از 600 میلیون متر مکعب شد.

بیژن زنگنه در ادامه با بیان اینکه این رکورد در مصرف گاز طبیعی کشور بی سابقه است اضافه نمود: اکنون حدود 40 میلیون متر مکعب مصرف گاز کمتر شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه میزان مصرف گاز طبیعی در تابستان با زمستان 300 میلیون متر مکعب تفاوت دارد، اما مسئله ای برای صادرات این محصول ایجاد نشده است.

آقای زنگنه با بیان اینکه 2 میلیارد دلار برای صادرات به عراق از این کشور طلبکاریم اضافه نمود: رایزنی ها برای وصول این طلب ادامه دارد.

وزیر نفت گفت: مجلس شورای اسلامی طرحی را برای توزیع قیر ارائه نموده است که اگر این طرح به تصویب شورای نگهبان برسد 1 تن قیر به کسی داده نمی گردد.

وی اضافه نمود: مجلس می گوید قیر را از محل تصفیه خوراک تحویلی به پالایشگاه ها از آن ها بگیریم، اما اکنون پالایشگاه ها بیش از خوراکی که به آن ها می دهیم به دولت فرآورده تحویل می دهند و از ما طلبکارند.

زنگنه با بیان اینکه نیروگاه های گازی کشور حدود 34 درصد بهره وری دارند گفت: به زودی برای تأمین کالا های اصلی صنعت نفت نظام خرید تضمینی را اعمال می کنیم.

وی درباره طرح پتروپالایش ها اضافه نمود: متقاضیان این طرح تا 17 اسفند فرصت دارند درخواست های اولیه خود را ارائه دهند.

وزیر نفت گفت: آیین نامه این طرح را ابلاغ نموده ایم و درخواست ها 60 روزه آنالیز می گردد و به پذیرفته شدگان تسهیلات خوبی ارائه خواهد شد، اما عامل محدود نماینده در این طرح، توانایی صندوق توسعه ملی برای تأمین نقدینگی مورد احتیاج خوراک پالایشگاه هاست.

زنگنه اضافه نمود: در این طرح، بخش خصوصی پالایشگاه را می سازد، اما دولت به میزان هزینه ساخت پالایشگاه خوراک در اختیار آن قرار می دهد.

وی گفت: به دلیل نداشتن میعانات دیگر نمی توانیم پالایشگاهی مانند ستاره خلیج فارس بسازیم.

وزیر نفت اضافه نمود: اکنون 430 هزار بشکه میعانات به ستاره خلیج فارس می دهیم که با بهره برداری از بخش های جدید این پالایشگاه مصرف میعانات آن نیز اضافه می گردد.

آقای زنگنه گفت: حدود 130 هزار بشکه میعانات نیز به پتروشیمی ها می دهیم و 400 هزار بشکه به سیراف مجوز داده ایم.

وی اضافه نمود: حدود 80 هزار بشکه نیز به پالایشگاه های داخلی میعانات شیرین می دهیم.

وزیر نفت گفت: آینده پارس جنوبی از این به بعد رو به کاهش است، زیرا با سرعت بسیار زیاد در حال تخلیه این میدان هستیم.

زنگنه اضافه نمود: مشکل مصرف سوخت برای حمل و نقل را نباید فقط در پالایشگاه ها جستجو کرد بلکه بخش مهمی از این مشکل در سامانه حمل و نقل و کارخانه های فراوری خودرو است.

وی گفت:استاندارد بنزین اهمیت کمتری نسبت به مصرف خودرو ها برای کاهش آلودگی هوا دارد.

وزیر نفت با بیان اینکه مصرف خودرو ها باید استاندارد و بهینه گردد اضافه نمود: اکنون در شهر های بزرگ کشور بنزین و گازوییل توزیعی کیفیت مناسب، اما هر شهری ظرفیت مشخصی برای پالایندگی دارد و نمی گردد در یک شهر با ظرفیت محدود چند میلیون خودرو تردد کند.

زنگنه گفت: دولت پیشنهادی برای سهمیه عید نوروز خودرو ها و اصلاح سهمیه های بنزین خودرو ها ندارد.

وی اضافه نمود: افزون بر استاندارد کردن مصرف موتورسیکلت ها در شهر های بزرگ به ویژه تهران آلاینده های ثابتی داریم که باید با آن مقابله گردد.

وزیر نفت درباره ماده 12 برطرف موانع فراوری گفت: دولت 6 هزار و 500 میلیارد تومان برای گازسوز کردن وانت بار ها و تاکسی ها منابع تخصیص داده و قرارداد ها در این زمینه افزون بر بانک ها با مخزن سازان سی. ان. جی برای ساخت 700 هزار مسکن نیز بسته شده است.

زنگنه اضافه نمود: امیدواریم طرح گازسوز کردن این وسایل نقلیه، امسال شروع گردد.

وی گفت: طرحی نیز برای گازسوز کردن موتورسیکلت ها داریم و می خواهیم سوختگیری آن ها را آسان کنیم تا در صف صندلی های سی. ان. جی معطل نشوند.

وزیر نفت اضافه نمود: تأکید می کنم قرار نیست قیمت سی. ان. جی افزایش یابد.

زنگنه گفت: قرارداد های نگهداشت فراوری نفت برای 28 میدان در مناطق نفت خیز و مناطق دیگر به مبلغ حدود 6 میلیارد دلار بسته شده است.

وی اضافه نمود: همه پارس جنوبی و توسعه غرب کارون با اتکا بر ماده 12 برطرف موانع فراوری پیش رفته است.

وزیر نفت گفت: به مترو و راه آهن نیز از این طریق پول داده ایم البته راه آهن باید صورت شرایط خود را ارائه دهد.

زنگنه اضافه نمود: گازرسانی روستایی نیز بر اساس این ماده صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بیشتر قاچاق سوخت در بخش گازوییل است گفت: برای مقابله با قاچاق طرح جی. پی. اس را بر خودرو های عمومی اجرا می کنیم، اما اکنون با بارنامه طرح پیمایش را اعمال نموده ایم.

وزیر نفت اضافه نمود: سامانه ثبت الکترونیکی معاملات نفتی ثامن نیز نقش مهمی در کاهش قاچاق سوخت دارد.

زنگنه گفت: عرضه سوخت به وسیله بورس نیز قاچاق گازوییل به ویژه به افغانستان را کاهش داده است.

وی اضافه نمود: عرضه ال. پی. جی کاهش نیافته است، اما از این فرآورده، غیر استاندارد استفاده می کنیم.

وزیر نفت گفت: 2 میلیون خانوار که از کپسول گاز برای پخت و پز استفاده می نمایند در ماه به طور میانگین 6 هزار تن ال. پی. جی مصرف دارند در حالی که ما روزی 6 هزار تن ال. پی. جی توزیع می کنیم که به مصرف خودرو ها می رسد.

زنگنه اضافه نمود: قیمت ال. پی. جی بسیار ارزان است و ما آن را کیلویی 150 تومان می فروشیم، اما به دست مردم حدود هزار و 400 تومان می رسد و در عین حال از قیمت بنزین ارزان تر است.

وی گفت: سوخت طبیعی ما سی. ان. جی است و اقتصاد ملی به این گاز بستگی دارد.

وزیر نفت درباره طرح طبقه بندی پیمانکاران نیز اضافه نمود: یک سال است که همکاران ما کار نموده اند و به زودی و تا سرانجام سال خبر های خوبی برای آن ها اعلام می کنیم.

آقای زنگنه گفت: درباره مدت موقت ها نیز در یک سال اخیر تغییرات خوبی در پرداخت ها به آن ها داشته ایم.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 859

به "وزیر نفت: فراوری روزانه گاز کشورمان در میادین مشترک پارس جنوبی از قطر جلوتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر نفت: فراوری روزانه گاز کشورمان در میادین مشترک پارس جنوبی از قطر جلوتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید