پالایش بورس با عرضه 60 هزار میلیارد تومانی

به گزارش مجله روگذر، به گزارش خبرنگاران، دولت از سال گذشته تصمیم گرفته بود مابقی سهام خود در شرکـت های دولتی را به بخش خصوصی یا فعالان بازار سرمایه عرضه کند. اوایل سال جاری بود که دولت در نخستین تصمیم عملیاتی سهام خود در بانک ها و بیمه ها را در قالب صندوق دارا یکم وارد بورس کرد و برای جذاب شدن آن، تخفیف قیمت در نظر گرفت.

پالایش بورس با عرضه 60 هزار میلیارد تومانی

از پروفایل ما best canada tours دیدن نمایید.

با اقبال مردم به صندوق دارا یکم قرار شد سهام دولت در شرکت های پالایشی به عنوان صندوق دوم و سهام دولت در شرکت های فولادی و خودرویی در صندوق سوم به بازار بیاید. با تأیید مسئولان دولتی مبنی بر عملیاتی شدن این دو برنامه، مقرر شده بود در اوایل شهریور ماه، باقی مانده سهام شرکت های پالایشی که در اختیار دولت است شروع شود که ناگهان اختلاف وزارت نفت و اقتصاد منجر به هوا شدن صندوق پالایشی شد.

این اختلاف که با اعلام رسمی خبر عرضه بلوکی سهام پالایشی همراه شد، اعتماد عمومی به بورس را به شدت کاهش داد تا بزرگ ترین اصلاح تاریخ بورس ایران رقم بخورد. ریزش شدید شاخص کل و ضرر های 30 تا 50 درصدی اغلب سهام ها روز های سختی را بر فعالان بازار سرمایه تحمیل کرد. در چنین شرایطی دولت تصمیم گرفت برای اصلاح شرایط خبر از عرضه سهام پالایشگاه ها به صورت صندوق دارا بدهد.

وزیر نفت که به عنوان مقصر اصلی سقوط بورس شناخته شد از موضع خود کوتاه آمد تا تاریخ مشخصی برای پذیره نویسی اعلام شود. چهارشنبه هفته گذشته، روز نخست پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم بود که در این روز 570 میلیارد تومان سهام این صندوق توسط مردم خریداری شد.

متقاضیان بخوانند

اما خرید سهام پالایشی چگونه است؛ بر اساس اطلاعیه هایی که در این خصوص صادر شده است، از روز چهارشنبه هفته پیش تا ساعت 24 روز 19 شهریور، زمان پذیره نویسی دومین ETF دولتی با نماد پالایشی یکم است. پذیره نویسی این صندوق برای افراد دارای کد معاملاتی به وسیله کارگزاری و سامانه های آنلاین و برای افراد فاقد کد بورسی به وسیله درگاه های غیرحضوری بانکی امکان پذیر است. البته فروش واحد های این صندوق تنها به وسیله معاملات برخط بورس ممکن است و دارنده آن باید برای فروش کد بورسی داشته باشد.

سقف سرمایه­ گذاری هر شخص حقیقی (هر کدملی ایرانی) در مجموع دو صندوق قابل معامله اول و دوم دولتی، 50 میلیون ریال (5 میلیون تومان) مشخص شده است. پذیره نویسی برای هر فرد دارای کدملی امکان پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد. در واقع در زمان پذیره نویسی نیاز به کد بورسی نیست و هر فردی که دارای کد ملی است، می تواند نسبت به پذیره نویسی اقدام کند.

نکته ای که وجود دارد، این است که کدملی جایگزین کد بورسی نمی شود، بلکه مبنا قرار می گیرد. به عبارت دیگر فردی که کد بورسی ندارد، می تواند در ETF مشارکت کند، اما این به معنای جایگزین شدن نیست. متقاضیان می توانند با مراجعه به شعب بانکی که دولت اعلام کرده بدون داشتن کد بورسی خرید واحد های صندوق ETF را انجام دهند و بعد برای اخذ کد بورسی مراجعه کنند. در نهایت افراد برای نقل و انتقال سهم های ETF باید کد بورسی داشته باشند و عضو بورس باشند.

پس از اتمام پذیره نویسی و اخذ مجوز فعالیت صندوق از سازمان بورس و اوراق بهادار، سهام موضوع فعالیت این صندوق با اعمال 20 درصد تخفیف به قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی قبل از شروع پذیره ­نویسی توسط سازمان خصوصی سازی به صندوق واگذار خواهد شد.

حداکثر تعداد واحد های سرمایه گذاری قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی ایرانی دارای کدملی، پس از کسر میزان سرمایه گذاری همان فرد در صندوق دارا یکم، 500 واحد سرمایه گذاری است. پذیره نویسی به صورت همزمان به وسیله بورس اوراق بهادار تهران و شبکه بانکی کشور برای هر شخص حقیقی دارای کدملی امکان پذیر است.

در واقع پذیره نویسی واحد های این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) صرفاً به وسیله کارگزاری های بورس و سامانه های آنلاین معاملاتی صورت می گیرد. اشخاص فاقد کد معاملاتی (کد بورسی) می توانند به وسیله درگاه های غیرحضوری و حضوری بانک های منتخب برای خرید واحد ها اقدام کنند. هر شخص می­ تواند صرفاً یکی از این دو روش را انتخاب کند.

متقاضیان دارای حساب در هر یک از بانک های منتخب می توانند به وسیله مراجعه به درگاه های غیرحضوری و حضوری که توسط بانک های مربوطه اطلاع رسانی خواهد شد و با ورود حداقل اطلاعات مورد نیاز، نسبت به پذیره نویسی واحد های سرمایه گذاری مذبور اقدام کنند. چنانچه متقاضی به درگاه های غیرحضوری و حضوری بانک منتخبی که در آن بانک فاقد حساب است مراجعه کند، بانک ها مکلف به پذیرش و دریافت اطلاعات وی هستند.

بر این اساس بانک های منتخب شامل ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، ملت، صادرات، تجارت، توسعه تعاون، رفاه کارگران، قرض الحسنه مهر ایران، پست بانک، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد و کار آفرین می شوند.

چه سودی در میان است؟

تا پایان چهارم شهریورماه، یعنی روز مبنای قیمت گذاری پالایشی یکم، ارزش چهار نماد موجود در پورتفوی این صندوق به این شرح است: پالایش نفت بندر عباس (شبندر) 19 هزار و 254 میلیارد تومان، پالایش نفت اصفهان (شپنا) 24 هزار و 573 میلیارد تومان، پالایش نفت تهران (شتران) 24 هزار و 245 میلیارد تومان و پالایش نفت تبریز (شبریز) 6 هزار و 970 میلیارد تومان که مجموع آن 75 هزار میلیارد تومان خواهد بود و با احتساب تخفیف 20 درصدی کل ارزش آن به 60 هزار و 638 میلیارد تومان خواهد رسید.

آنطور که خبرنگاران نوشته است با محاسبات اجرا شده 500 واحد از صندوق پالایشی یکم شامل 460 سهم شتران، 315 سهم شبندر، 107 سهم شبریز و 463 سهم شپنا خواهد بود. با توجه به افت قیمت نماد های پالایشی در مدت اخیر به نظر می رسد اگرچه بازدهی این صندوق همانند دارا یکم بالا نباشد، اما با توجه به تخفیف 20 درصدی احتمالاً بتواند سوددهی خوبی را در زمان بازگشایی عاید سهامدارانش کند.

منبع: جوان آنلاین

اخبار مرتبط با بورس را می توانید در صفحه اخصاصی بورس د ر خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1249

به "پالایش بورس با عرضه 60 هزار میلیارد تومانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پالایش بورس با عرضه 60 هزار میلیارد تومانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید