کتاب تاریخ سیاسی و اجتماعی دوره پادشاهان مملوکی منتشر شد

به گزارش مجله روگذر، به گزارش خبرنگاران، چاپ دوم کتاب تاریخ سیاسی و اجتماعی دوره پادشاهان مملوکی تألیف قاسم عبده قاسم با ترجمه بهزاد مفاخری به وسیله انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

کتاب تاریخ سیاسی و اجتماعی دوره پادشاهان مملوکی منتشر شد

دوره پادشاهان مملوکی از دوره های شگفت انگیز در تاریخ منطقه عربی و دنیا اسلام به طور عام، و مصر و شام به طور خاص است. دولت پادشاهان مملوکی در بحبوحه جنگ های صلیبی در حالی بر سر کار آمدند که دنیا اسلام را دو خطر خارجی از شرق و غرب تهدید می کرد. صلیبی ها در این دوره متوجه مصر شدند و این سرزمین را تهدید می کردند.

همزمان طوفان مغول بساط خلافت عباسی را که نماد سیادت معنوی بر دولت های مسلمان و عامل اتحاد دنیا اسلام بود، برچید. در این میان نزدیک بود با پیمانی مغولی صلیبی دنیا اسلام دچار فاجعه ای عمیق تر گردد که در این اوضاع حساس و سرنوشت ساز، دولت مملوکی نقش تاریخی خود را به خوبی ایفا کرد. دست اندر کاران این دولت دو افتخار مهم کسب کردند: به جنگ های صلیبی انتها دادند، صلیبی ها را کاملاً از سرزمین های اسلامی بیرون راندند و دیگر آنکه در همین دوره در نبرد عین جالوت با شکست دادن سپاهیان مغول به افسانه شکست ناپذیری آنان نیز انتها دادند و مانع پیشرفت مغولان به سوی غرب دنیا اسلام شدند.

در اثر حاضر مؤلف بعد از شرح و شرح چگونگی روی کار آمدن دولت مملوکی و مفاهیم سیاسی و وقایع مهم این دولت، از اوضاع اجتماعی مصر تحت سلطه مملوکیان سخن می گوید و با تیزبینی، اندازه دخالت دولت در کارهای مردم و تأثیر مسائل سیاسی در اوضاع اجتماعی را به تصویر می کشد. به علت نقش مهمی که دولت مملوکی در تاریخ اسلام، آن هم در حساس ترین دوره تاریخی خود و در مهمترین سرزمین های اسلامی (مصر و شام) ایفا کرد، آنالیز تحولات سیاسی، اجتماعی و دستاوردهای تمدنی این دولت برای پژوهشگران و علاقمندان تاریخ و تمدن سرزمین های اسلامی ضروری و مفید ارزیابی می گردد.

چاپ دوم این کتاب در 379 صفحه وزیری، شمارگان 500 نسخه و با قیمت 80 هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 5465547

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 خرداد 1401 بروزرسانی: 22 خرداد 1401 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 2110

به "کتاب تاریخ سیاسی و اجتماعی دوره پادشاهان مملوکی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب تاریخ سیاسی و اجتماعی دوره پادشاهان مملوکی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید