کریمی: سهم اعتبارات پژوهشی کل دستگاه های کشور کمتر از 4 دهم درصد است
به گزارش مجله روگذر، تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش وپرورش، در جمع اعضای شورای تحقیقات آموزش وپرورش استان ایلام و جمعی از پژوهشگران که با حضور مدیرکل آموزش وپرورش و اعضای شورای معاونان استان ایلام برگزار گشت به تشریح برنامه های حوزه پژوهش پرداخت.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، فرهاد کریمی در این جلسه با اشاره به اهمیت پژوهش در آموزش وپرورش و نقش پژوهشگر در شناسایی و حل و تبیین مسائل اساسی آموزش وپرورش گفت: بخشی از پژوهش ها می تواند بنیادی باشد به این معنی که ما بتوانیم به حوزه های مهم و مسئله های اساسی ورود کرده و برای آنان راه حل های مناسب ارائه دهیم.
کریمی به اتفاقات پیش آمده در این حوزه پرداخت و گفت: یکی از این اتفاقات مباحث سند تحول بنیادین آموزش وپرورش بود که حدوداً 11 مباحث از این سند به حوزه پژوهش ارتباط پیدا خواهد کرد و بر اساس این راه حل برنامه هایی تحت عنوان زیر نظام پژوهش و ارزشیابی در شورای عالی تصویب و ابلاغ گشت و این برنامه ها یک برنامه جدی و عملیاتی برای گسترش پژوهش در آموزش وپرورش به شمار می رود که چیزی در حدود 55 اقدام اساسی و برنامه عملیاتی در این حوزه تعریف شده است که از موارد مهم آن ها می گردد به سیاست گذاری پژوهشی یا تهیه پیوست پژوهشی اشاره کرد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش وپرورش اضافه کرد: ما بر اساس زیر نظام پژوهش و ارزشیابی، ملزم هستیم تا آموزش وپرورش را به سمتی سوق دهیم که همه طرح ها و فعالیت های آموزش وپرورش دارای پیوست پژوهشی باشد.
فرهاد کریمی، تصمیم گیری های پژوهش محور و پژوهش بنیان، سازمان پژوهنده و مدرسه پژوهش محور را کلیدواژه های اصلی و ادبیات زیر نظام پژوهش و ارزشیابی دانست و اضافه کرد: ما علاوه بر این محورها مباحث دیگری همچون بحث نظریه پردازی، کرسی ها، دیپلماسی آموزشی، مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله را داریم و در کنار این مباحث، شاخص های فرهنگی، تربیت تماماً ساحتی و استمداد از پژوهش در راستای پایش کیفیت و تضمین کیفیت مطرح گشته است به طوری که در حال حاضر در برنامه های سال 1400 ساری و جاری است و 18 مورد از فعالیت های اصلی و اساسی زیر نظام پژوهش و ارزشیابی در متن برنامه ها آمده است.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش پرورش ادامه داد: تا پژوهش های ما به کاربست نرسد اساساً راه را بیراهه رفتیم هرچند که ما در حوزه های علوم انسانی، فرهنگ، جامعه شناسی و روانشناسی با مفاهیمی سروکار داریم که بعد از مدتی فراگیر خواهند شد و با ارائه مفهوم جدید همه مفاهیم پیشین را درنوردیده و تصرف خواهند کرد و با یک گفتمان جدید روبرو خواهیم شد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش وپرورش، بحث سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی در خانواده ها و توسط دانش آموزان را به عنوان یک امر مطلوب دانست و گفت: این گونه مباحث دریافته های پژوهشی خود را نشان می دهد بنابراین می توان این ادعا را داشت که حتی اگر به کاربست هم نرسد اما پژوهشگر وظیفه خود را انجام داده است و آن تولید دانش و تولید اطلاعات و اشاعه آن است و تحقق این امر وظیفه سازمانی مدیران و سازمان پژوهنده ما در آموزش وپرورش است و این پژوهش تأثیرات خود را در سیستم ایجاد خواهد کرد اما تأثیرگذاری آن در سیستم نیازمند مداخله سازمانی است.
کریمی محدودیت اعتبارات در حوزه پژوهشی خصوصاً حوزه آموزش وپرورش را بسیار پایین برشمرد و یادآور شد: علیرغم قرار دریافت کشور در ردیف کشورهای حوزه رشد و تولید علم و دانش، مجموعه اعتبارات پژوهشی کل دستگاه های کشور کمتر از 4 دهم درصد است که می بایست موردتوجه و بازنگری قرار گیرد تا زمینه تحول در این حوزه ایجاد گردد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش وپرورش ادامه داد: اگر ما بخواهیم در آموزش وپرورش به تحول و تحرک و برنامه ریزی بهتر برسیم حتماً نیازمند پژوهش های جدی تر و اساسی تر هستیم که ازجمله آن ها می توان به پژوهش های ملی، پژوهش های بین المللی و از جنس پایش های منطقه ای می توان اشاره کرد چراکه قطعاً می توانند زمینه های تحول را فراهم کنند.
فرهاد کریمی ابراز امیدواری کرد اگر زمینه های اجرای زیر نظام فراهم گردد و اعتبارات و برنامه ریزی به لحاظ اعمال فرایند تغییر صورت بگیرد قطعاً از ظرفیت لازم به عنوان یک برنامه عملیاتی مناسب برخوردار بوده به ثمر خواهد نشست.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش وپرورش ادامه داد: با توجه به اینکه ما در زیر نظام پژوهش برنامه جدی برای تحول و توسعه تحقیقات در نظر داریم اگر زمینه های اجرایی آن به لحاظ اعتبارات فراهم گردد و برنامه ریزی های لازم در خصوص اعمال فرایند تحقیق صورت گیرد قطعاً این ظرفیت را دارد که به عنوان یک برنامه عملیاتی مناسب به ثمر بنشیند و ما را از بهره مند کند.
کریمی اضافه کرد: ما در قالب راه حلها و اقدامات اساسی، فعالیت های بسیار خوبی را برای معلمان و دانش آموزان پیش بینی کردیم که باید به ثمر بنشیند که از آن جمله می توان به آیین نامه فرصت معلمان، حمایت جدی از پژوهش های ابتکاری، پژوهش های حوزه فرایند پژوهی و آینده پژوهی، تشکیل و بهینه سازی سامانه ملی پژوهش اشاره کرد، مضافاً اینکه ما در آموزش وپرورش، آیین نامه شورای تحقیقات وزارت آموزش وپرورش را اصلاح کرده و به تصویب مقام عالی وزارت رسیده هم شده و ابلاغ گشته است که می تواند زمینه تحرک بسیار جدی در حوزه تحقیقات و مدیریت امور پژوهشی را فراهم کند.
وی فرایند فرایند حوزه پژوهشی را منطقی و بسیار روشن دانست و گفت: گاهی به دلیل برخی نابرنامه ریزی ها و ادغام معاونت پژوهشی و برنامه ریزی منابع انسانی با معاونت پشتیبانی و توسعه و منابع مالی دچار وقفه هایی در اجرای مناسب طرح و برنامه ها شدیم اما قاعدتاً ما این کار را ادامه خواهیم داد و با تأکید بر اجرای برنامه تا پژوهش بتواند تأثیرات خود را به طورجدی تر اعمال کرد و طبیعتاً در این فرایند بخش قابل توجهی از زحمات بر عهده شورای تحقیقات استان است که این توقع می رود تا با حداقل یک دوم ظرفیت اجرایی، این معاونت در اختیار حوزه پژوهش قرار بگیرد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش وپرورش برنامه معلم پژوهنده را مجرای ورود ایده های تحولی و ایده های تابناک سند تحول عنوان کرد و اضافه کرد: این به معنی متحول کردن کلاس های درس با استفاده از دیدگاه های معلمان پژوهنده است و درواقع معلمان پژوهنده، سفیران معنوی و سفیران اجرایی سند تحول در کلاس های درس هستند تا بتوانند مفاهیم سند تحول همانند گسترش تفکر، گسترش اندیشمندی، هوشمندی و عقلانیت را پیاده کنند و ازنظر ما معلم پژوهنده همان اندیشمند فکور است که زمینه اجرای سند تحول را بیش از سایر ارکان می تواند فراهم کند.
منبع: خبرگزاری پانا