کیفیت نفت ایران چینی پسند می گردد

به گزارش مجله روگذر، پلاتس به نقل از منابع بازار گزارش کرد به دلیل تغییر ذائقه مشتریان چینی که بِلِندهای نفت سبک تر و مدیوم را می پسندند، گریدهای نفتی پرچمدار ایران احتمالا از نظر کیفیت به سمت سبکتر شدن پیش می فرایند.

کیفیت نفت ایران چینی پسند می گردد

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، تغییر جزئی در برخی از بِلِندهای صادراتی نفت ایران همزمان با افزایش فراوری از میادین نفتی غرب کارون در آستانه انتظار برای برطرف تحریم های آمریکا روی می دهد.

تغییر کیفیت ممکن است ایران را در رقابت بیشتر با فراورینمایندگان غرب آفریقا و همچنین رقیبان خاورمیانه ای سنتی خود قرار دهد.

گریدهای نفتی ایران به دلیل داشتن سولفور بالا معمولا ترش بوده و چگالی بالاتری دارند و به عنوان نفت سنگین یا متوسط با گرانش ای پی آی 27 تا 34 درجه طبقه بندی می شوند.

طبق اطلاعات شرکت ملی نفت ایران، گرید صادراتی اصلی ایران گرید ایران لایت است که یک گرید ترش مدیوم با گرانش ای پی آی 33.6 درجه و سولفور 1.46 درصد است. گرید صادرات ایران هِوی هم یک نفت ترش سنگین با گرانش ای پی آی 29.5 درجه و سولفور 1.77 درصد است.

با این حال منابع بازرگانی چینی می گویند بشکه های نفت سبک ایران که دریافت می نمایند گرانش ای پی آی فراتر از 35 درجه دارند. نفتی که گرانش ای پی آی بیش از 34 درجه داشته باشد، نفت سبک محسوب می گردد.

منابع مطلع به اس اند پی گلوبال پلاتس گفتند پالایشگاههای چینی از ایران گریدهای نفتی سبکتری را درخواست نموده اند و شرکت ملی نفت ایران در کوشش برای تامین تقاضای آنهاست.

با وجود تحریمهای آمریکا، پالایشگاههای خصوصی چین به واردات نفت ایران به خصوص ایران لایت و ایران هِوی در چند سال اخیر ادامه دادند. این پالایشگاهها ایران لایت را مستقیما در واحدهای تقطیر نفت خود استفاده می نمایند اما ایران هِوی باید با گریدهای سبکتر ترکیب گردد تا به عنوان خوراک قابل استفاده گردد.

سارا وخشوری، رییس شرکت مشاوره SVB Energy International اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران در حال افزایش سهم ایران لایت در سبد صادرات است و صادرات نفت پارس را که فوق سنگین است متوقف خواهد نمود. در دوران تحریمها ایران گریدهای نفتی مختلفی را بر مبنای نیازهای مشتری صادر می کرد. ایران همچنین در دوران تحریمها نفت سبکتر را در داخل کشور مصرف می کرد.

سایر منابع مطلع گفتند: سبک تر شدن نفت ایران ممکن است به دلیل برداشت مقادیر قابل توجه گریدهای سبکتر و میعانات از ذخایر باشد که در دوران تحریمها رشد کردند.

یک منبع مطلع گفت: تغییر کیفیت نفت ایران ممکن است یک موضوع موقتی و برای تامین خواسته مشتریان فعلی باشد.

گریدهای نفتی ایران به دلیل فراوری بالاتر از میادین نفتی جدید غرب کارون اندکی سبکتر و در برخی موارد شیرین تر می شوند. میادین نفتی غرب کارون شامل پنج میدان عظیم آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران هستند.

حجم نفت در ذخایر شناور ایران از اواسط ژانویه که جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا رسید و ایران خود را برای بازگشت به بازار جهانی آماده کرد تقریبا بیش از دو برابر افزایش پیدا نموده است. طبق برآورد شرکت تحقیقاتی کپلر، نفتکشهای ایران حدود 32 میلیون بشکه نفت خام و میعانات را در دریا از هفته ای که از 24 ماه مه شروع شده، نگهداری می نمایند.

نفت ایران رقابت مستقیمی با گریدهای نفتی مانند عرب هِوی، عرب لاین و عرب مدیوم عربستان سعودی، بصره لایت، بصره مدیوم و بصره هِوی عراق، اورال روسیه، آپرزاکوم امارات متحده عربی، نفت بِلِند عمان، نفت اکسپورت کویت، مسا 30 و مِری 16 ونزوئلا و ماتای مکزیک دارد. تغییر کیفیت نفت ایران به معنای آن است که رقابت بیشتری با گریدهای نفتی گابن، آنگولا و جمهوری کنگو پیدا می نماید.

ایران در حال آماده سازی افزایش سریع فراوری و صادرات نفت است. طبق نظرسنجی ماهانه اس اند پی گلوبال پلاتس از فراوری اوپک، ایران در آوریل 2.43 میلیون بشکه در روز نفت فراوری کرد که بالاتر از دو میلیون بشکه در روز در اواخر سال 2020 بود. فراوری ایران پیش از بازگشت تحریمها در سال 2018 در اوج 3.8 تا 3.9 میلیون بشکه در روز بود.

طبق پیش بینی اس اند پی گلوبال پلاتس آنالیتیکس که بر مبنای توافق جدید و برطرف کامل تحریمها تا سپتامبر است، صادرات نفت و میعانات ایران از حدود 600 هزار بشکه در روز در مه به 1.5 میلیون بشکه در روز در دسامبر رشد خواهد نمود.

بر اساس گزارش پلاتس، صادرات نفت و میعانات ایران در ماه مه سال 2018 که دولت ترامپ از توافق برجام خارج شد، 2.90 میلیون بشکه در روز بود. با این حال صادرات ایران از آن موقع متاثر شده و بنا بر برآورد منابع غربی، در برخی از ماهها به پایین یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا نموده بود. با این حال از زمان شروع مذاکرات غیرمستقیم وین در آوریل، صادرات ایران بهبود پیدا نموده و چین خریدار عظیم نفت ایران با قیمت مناسبتر نسبت به قیمت رقیبانش بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1400 بروزرسانی: 4 تیر 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1718

به "کیفیت نفت ایران چینی پسند می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیفیت نفت ایران چینی پسند می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید