5 قانون مهم برای رفتار صحیح و مناسب با سالمندان

به گزارش مجله روگذر، امروز، روز روز جهانی سالمندان فرصت خوبی است که در خصوص نحوه برخورد با سالمندی صحبت کنیم. رفتارهایی که سالمندان را ناتوان تر می نماید و رفتارهایی که آن ها را شادتر می نماید.

5 قانون مهم برای رفتار صحیح و مناسب با سالمندان

1. به سالمندان ترحم نکنیم و آنان را توانمندتر کنیم

سالمندی یکی از دوره های سنی است که به ناگه قرار نیست افراد نادان و بی توان شوند. در خیلی از کشورها استفاده از نیروهای بازنشسته برای توانمند ماندن آن ها پروژه جدی است که نتایج خوبی دارد. زمانی که افراد سالمند از توانایی خودشان ناامید می شوند، احساسات پیچیده ای را تجربه می نمایند که باعث می گردد کم کم از نظر روحی فرسوده تر شوند. رفتار دیگران هم خیلی موثر است. اگر با سالمندان رفتاری از روی ترحم گردد، آن ها بهتر از هر کسی این واقعیت را درک می نمایند و از اینکه موقعیت قابل ترحم دارند سخت دلگیر می شوند. اگر بدانیم که این رفتار باعث پسرفت آن ها می گردد، احتمالاً از این کار دست خواهیم کشید. سالمندانی که حس توانمندی بیشتری داشته باشند و مسئولیت های در زندگی بر عهده آن ها باشد، سالمندی باکیفیت تری را سپری می نمایند.

2. رفتار غیرکلامی خودتان را کنترل کنیم

گاهی اوقات یک نگاه یا یک ادا، همین کافی است تا یک سالمند از درون بشکند. احساسات ما در چهره ما معین می گردد و بهتر است نگاه و رفتار خودمان را ارزیابی کنیم و از طریق آن حس منفی به سالمندان ندهیم.

در این زمینه بخوانید:

اینترنت اشیاء سلامت را متحول و از سالمندان مراقبت می نماید؟

پدربزرگ و مادربزرگ های دیجیتالی، معاشرت پشت وب کم ها

3. صبر و شفقت را تمرین کنیم

ناگفته نماند که رفتار با بسیاری از افراد مسن احتیاج به صبوری دارد. حرکات آهسته، فراموشی و... در بسیاری از سالمندان وجود دارد که خیلی اوقات باعث از بین رفتن عزتشان می گردد. برترین راه همدلی با سالمندان است. مثلا جملاتی مانند آرام راه می رود چون دست و پنجه نرم کردن با پوکی استخوان ساده نیست به شما یاری می نماید موقعیت سالمند را از زاویه ای همدلانه ببینید.

4. به آنان امر نکنید، از آنان بپرسیم

اگر برنامه زندگی فرد سالمند را برنامه ریزی می کنید، به جای اینکه به او بگویید که امروز نهار مرغ دارید، بگویید که آیا دوست دارید امروز ناهار مرغ داشته باشیم؟ حس احترام و عزت برای سالمندان بیش از چیزی که فکر کنیم اهمیت دارد و باعث سلامت روان آن ها می گردد. اگر سالمندان احساس نمایند مدام به آن ها دستور داده می شوند خشنود نخواهند بود. بهتر است هرچه می گویید با حالت اول شخص جمع باشد: امروز ورزش می کنیم. بهتر است به آن ها گزینه هایی برای انتخاب بدهید تا احساس استقلال و آرامش بیشتری بنمایند. مثلا بگوییم:دوست دارید کار الف را بکنیم یا کار ب

5. سالمندان احتیاج به چک آپ منظم دارند

سالمندان و بچه ها شنماینده تر از جوانان و میانسالان هستند. سالمندان به دلیل کهولت می توانند سلامتی کلی خود را به دلیل های کوچک از دست بدهند. اگر سالمندی در اطراف خود داریم، بیش از سایر اعضای خانواده مراقب سلامت او باشیم.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1971

به "5 قانون مهم برای رفتار صحیح و مناسب با سالمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 قانون مهم برای رفتار صحیح و مناسب با سالمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید