75 درصد ظرفیت صنایع پلیمر ایران خالی است

به گزارش مجله روگذر، رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: صنایع پلیمر 2.2 درصد از صادرات غیر نفتی را هم تشکیل می دهند. این در حالی است که ظرفیت نصب شده بیش از 20 میلیون تن است و از این ظرفیت حدود 15 میلیون تن خالی است.

75 درصد ظرفیت صنایع پلیمر ایران خالی است

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، سعید ترکمان رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در اولین همایش بین المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری گفت: قیمت تمام شده مهم ترین مانع صادرات صنایع پلیمری است. همان طور که تعیین است فراورینمایندگان با قیمت های بالایی مواد اولیه خود را تامین می نمایند و این موضوع مزیت رقابتی را از آن ها برای قیمت های تمام شده در بازار های صادراتی می گیرد.

ترکمان اضافه کرد: صنعت پلیمر 1.5 درصد از فراوری ناخالص داخلی و 3.6 درصد از اشتغال کشور را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: صنایع پلیمر 2.2 درصد از صادرات غیر نفتی را هم تشکیل می دهند. این در حالی است که ظرفیت نصب شده بیش از 20 میلیون تن است و از این ظرفیت حدود 15 میلیون تن خالی است.

ترکمان اظهار کرد: زمانی نفت مهم ترین صادرات کشور بوده است، اما خوشبختانه پتروشیمی پس از مدتی وارد جریان صادرات شد و به ارزآوری کشور یاری کرد.

وی تاکید نمود: اکنون زمان آن رسیده است که صنایع تکمیلی با ارزش اضافه نموده بیشتر صادرات خود را تقویت نمایند.

ترکمان اضافه کرد: رقم واردات در کد 39 از 1.9 میلیارد دلار به 1.2 میلیارد دلار کاهش پیدا نموده است و این موضوع در کنار افزایش صادرات می تواند نویدبخش پیشرفت هر چه بیشتر باشد.

وی ادامه داد: در سال 2020 شاهد افت صادرات پلیمری پتروشیمی بودیم که به حجم حدود 2.5 میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که صادرات صنایع تکمیلی حدود 2.7 میلیارد دلار بوده است.

به گفته ترکمان؛ دلایل کاهش صادرات محصولات پتروشیمی عبارت اند از:

▫️کالای پتروشیمی به راحتی تحریم پذیر است

▫️کاهش قیمت های دنیای مواد اولیه

▫️عدم رقابت صادرنمایندگان عظیم در بازار های صادراتی

▫️تلاش برای افزایش چانه زنی صادراتی با اعمال تخفیف بیشتر

▫️افزایش هزینه انتقال ارز به منضور بازگشت ارز حاصل از صادرات

▫️مقاومت خریداران در بابر عرضه های ایران به شرط کاهش قیمت ها به بهانه تحریم

▫️تغییر در بازا های هدف محصولات پتروشیمی

ترکمان ادامه داد: صنایع تکمیلی می توانند بازاری مجذوب کننده برای صنایع پتروشیمی باشند و در عین حال می توانند صادرات و ارزآوری را برای کشور به نحو احسن انجام دهند.

وی اضافه کرد: کمترین قیمت ها در دنیا به جنوب شرق آسیا باز می گردد و بیشترین صادرات مواد اولیه به آن منطقه می رود و رقبای صنایع پاینن دستی در چین با قیمت های پایین تر مواد اولیه را به دست می آورند و توان رقابت را از فراورینمایندگان داخلی میگیرند.

رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر گفت: قیمت تمام شده مهم ترین مانع صادرات صنایع پلیمری است. همان طور که تعیین است فراورینمایندگان با قیمت های بالایی مواد اولیه خود را تامین می نمایند و این موضوع مزیت رقابتی را از آن ها برای قیمت های تمام شده در بازار های صادراتی می گیرد.

▫️ترکمان گفت: در این بین گفته می گردد که شائبه قاچاق؛ مهم ترین مانع اصلاح شیوه قیمت گذاری است. قاچاق در بازار منطقه ای زمانی رخ خواهد داد که قیمت ها در بازار منطقه تقریبا 3 برابر بازار داخلی باشد. تنها دوره قاچاق مواد اولیه در زمان ارز 4200 تومانی بود. اما اکنون با توجه به قیمت ها، مستندی در مورد قاچاق محصولات پتروشیمی وجود ندارد.

رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر اظهار کرد: از این رو پیشنهاد می گردد که بازبینی فرمول قیمت گذاری مواد اولیه تا جایی که رقابت در بازار های صادراتی هدف صادراتی عادلانه باشد، صورت گیرد. برای مثال تجار چینی در بعضی موارد مواد اولیه خود را 55 درصد مقرون به صرفه تر از ایران خریداری می نمایند. پیشنهاد دیگر این است که به بازار های صادراتی هدف با تمرکز بر تعرفه های ترجیحی توجه ویژه گردد.

ترکمان در ادامه اظهار کرد: تمرکز بر پیشران های صادراتی همانند بسته بندی، چاپ و طراحی و بعلاوه استفاده هر چه بیشتر از حمایت های اعتباری در خرید مواد اولیه دیگر پیشنهادات برای تسهیل صادرات صنایع تکمیلی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1758

به "75 درصد ظرفیت صنایع پلیمر ایران خالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "75 درصد ظرفیت صنایع پلیمر ایران خالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید