الیزه: ماکرون و روحانی تلفنی گفت وگو کردند

به گزارش مجله روگذر، رؤسای جمهور فرانسه و ایران تلفنی درباره اوضاع در منطقه غرب آسیا گفت وگو کردند.

الیزه: ماکرون و روحانی تلفنی گفت وگو کردند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، کاخ الیزه فرانسه اطلاع داد که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه تلفنی با حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت وگو کرد.

بر اساس اعلام الیزه، این گفت وگو تلفنی در راستای کاهش تنش ها در منطقه غرب آسیا بوده است.

این گفت وگو در حالی انجام می گردد که وزیر امور خارجه فرانسه امروز در سخنانی اقدام ایران برای کاستن از تعهدات خود ذیل برجام را نقض برجام توصیف نموده و مدعی شده تهران در صورت انجام این کار مرتکب اشتباهی جدی خواهد شد. (جزئیات بیشتر)

جمهوری اسلامی ایران اعلام نموده که قصد این کشور برای کاستن از تعهداتش ذیل توافق هسته ای برجام و مستند به مفاد این توافق است. تهران برای کاستن از تعهداتش به بندهای 36 و 37 توافق هسته ای اشاره نموده است.

در بند 36 برجام آمده است: چنانچه ایران معتقد باشد که هر یک یا کلیه گروه 1+5 تعهدات خود را رعایت ننموده اند، ایران می تواند موضوع را به منظور حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع نماید.. در خاتمه همین بند نیز آمده که پس از طی فرایند حقوقی تعریف شده، چنانچه موضوع کماکان به نحو مورد رضایت طرف شاکی فیصله نیافته باشد و چنانچه طرف شاکی معتقد باشد که موضوع، مصداق عدم پایبندی اساسی می باشد، آن گاه آن طرف می تواند موضوع فیصله نیافته را به عنوان مبنای توقف کلی و یا جزئی اجرای تعهداتش وفق برجام قلمداد نموده و/یا به شورای امنیت سازمان ملل متحد ابلاغ نماید که معتقد است موضوع مصداق عدم پایبندی اساسی به شمار می آید.

در بند 37 برجام هم چنین آمده است: ایران بیان داشته است که چنانچه تحریم ها جزئاً یا کلاً مجدداً اعمال شوند، ایران این امر را به منزله زمینه ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود، وفق این برجام قلمداد خواهد کرد.

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 317

به "الیزه: ماکرون و روحانی تلفنی گفت وگو کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الیزه: ماکرون و روحانی تلفنی گفت وگو کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید