تعاونی ها می توانند خرابی های نظام اقتصاد آزاد را ترمیم نمایند

به گزارش مجله روگذر، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیامی به مناسبت روز دنیای تعاون تاکید نمود: امروزه تعاونی ها در حوزه های کشاورزی و محیط زیست درسراسر دنیا، عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده و می دهند.

تعاونی ها می توانند خرابی های نظام اقتصاد آزاد را ترمیم نمایند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران متن کامل پیغام محمد شریعتمداری به مناسبت روز دنیای تعاون (14 تیر) به توضیح زیر است: به نظر می رسد، وقت آن رسیده است که نهضت دنیای تعاون، تفکر تعاونی را به عنوان یک بدیل قابل اطمینان به توسعه متعارف، و رویکردی عملی برای نیل به اقتصاد همبسته یا یکپارچه و کل گرا مطرح نماید.

تغییرات آب و هوا و تخریب محیط زیست، دو موضوع مرتبط با یکدیگر هستند که اگر چه تا چند دهه قبل صرفا در محافل علمی مورد تحلیل وتوجه بودند، اما امروزه با آغاز پیغامد های آن ها در زندگی روزمره، شاهد تاثیرات فزاینده آن ها بر ابعاد گوناگون زندگی بشر در جوامع مختلف هستیم. اقدامات مخرب محیط زیست که باعث تغییر آب و هوا شده اند، اگرچه محلی و ملی هستند، اما پیغامد های دنیای دارند، به طوری که امکان کنترل آن ها بر حسب مرز های جغرافیایی و سیاسی وجود ندارد و زندگی بشر در کلیه جوامع، صرف نظر از توسعه یافته، در حال توسعه، و یا کمتر توسعه یافته در معرض خطرات جدی قرار گرفته است.

تبعات دنیای تخریب سیستماتیک محیط زیست، به طور معین در قالب تغییرات آب و هوایی ظاهر می گردد. بحران گرمایش زمین در شرایطی در حال تشدید است که نشست های ریو، کیوتو، بوینوس آیرس، لاهه، مراکش و پاریس در چارچوب کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل، در عمل نتایج ملموسی از سوی دولت ها به بار نیاورده است. ناکامی این کوشش ها را باید در ساختار مدلی که بر اقتصاد دنیا حاکم شده است جستجو کرد.

واقعیت آن است که مبانی فلسفی و نظری حاکم بر اقتصاد دنیا به گون های شکل گرفته که رقابت شدید و بی پایان برای کسب سود هرچه بیشتر را به همه ملاحظات انسانی و اخلاقی انسانی مقدم شمرده است و موفقیت در این فرایند، رقابتی نامحدود را به هنگام لزوم با چانه زنی های سیاسی و یا نهایتا با اهرم های نظامی و تسلیحاتی تضمین می نماید. در چنین نظام مالی، بخش مالی و نظامی جوامع، در یک چرخه هم افزایی اجباری قرار می گیرند که نتیجه آن عبارت است از:

1) فاصله دریافت مستمر نظام مالی از کارکرد واقعی اش که همانا تامین احتیاج های مادی عموم اعضای هر جامعه است

2) عدم امکان توجه به بحران های استراتژیک و جبران ناپذیر از جمله گرمایش زمین و تخریب محیط زیست که در حال نابودی سیاره زمین هستند.

بدون شک، نگاهی به همین دو پیغامد فاجعه بار کافی است که توسعه واشنگتنی را برباد رفته و مردود شده بدانیم.

در واقع، کاخ مجللی که پارادایم متعارف توسعه از اواخر قرن نوزده در افق خوشبختی به دنیا نشان داده وبا افتخار، همه دنیایان را به شتافتن به سوی آن تشویق - و در عمل مجبور - می کرد، امروز به واسطه همین دو پیغامد اسف بار، به عمارتی کهنه و پر عیب و نقص بدل شده است که پرحرارت ترین هوادارانش نیز دیگر کمتر جرات نظریه پردازی و دفاع از آن را دارند.

در اغلب محافل توسعه، همیشه گفتمانی وجود دارد که در جستجوی یک اقتصاد بدیل در عرصه رشد و توسعه جوامع است. اصل رقابت نامحدود، از زندگی اصیل انسانی واقعیت زدایی نموده و قادر به حفظ اخلاق و ارزش های انسانی که شالوده همبستگی و همدلی نوع بشرهستند نیست. بنابراین، یک رویکرد اصیل و قابل اتکاء نسبت به اقتصاد ضروری است؛ یک رویکرد از پایین به بالا و مردم نهاد که هم اقتصاد را در خدمت احتیاج های واقعی جامعه قرار دهد، و هم ضمن تامین این احتیاجها، امکان اتخاذ رویکردی کل نگر توسط همه جوامع نسبت به سرنوشت مشترک انسان ها در مسایلی، چون تخریب محیط زیست و گرمایش زمین را فراهم سازد.

این بدیل از قبل وجود داشته و دارد. تعاونی ها و اصولا همه بنگاه های خدمت محور، به موازات

شکل گیری اقتصاد کلاسیک و نئوکلاسیک، به عنوان عکس العملی تصحیحی در برابر آن ها به شکلی پایین به بالا ظاهر شدند. این نوع بنگاه ها، بنابر فلسفه ای که طی نزدیک دو قرن شکل گرفته و حک و اصلاح شده است، اقتصاد را در چارچوبی از ارزش ها و اصول اخلاقی عام، انسانی نموده و به عنوان یک ابزار کارآمد به خدمت گرفته اند. تعاونی ها در چارچوب اصل هفتم بیانیه هویت تعاونی تحت عنوان توجه به جامعه به بحث توسعه پایدار جامعه اهتمام می ورزند. بر این اساس است که ورودی ها، فرایندها، و خروجی¬های آن¬ها، از جمله در حوزه اثرات آب و هوایی، آثار مثبت اجتماعی و کل گرایانه دارد. عملکرد تعاونی ها در طول تاریخ نشان داده است که آن ها می توانند خرابی های برجای مانده از عملکرد خشن و سودمحور نظام اقتصاد آزاد را ترمیم نمایند و قابلیت های انسانی و مالی اصیل را به وسیله جلب مشارکت و ایجاد همبستگی شکوفا سازند و جامعه را از رشد مالی بی قواره برهانند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1154

به "تعاونی ها می توانند خرابی های نظام اقتصاد آزاد را ترمیم نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعاونی ها می توانند خرابی های نظام اقتصاد آزاد را ترمیم نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید