تکانه های سیاسی افشاگری های پدرخوانده مافیای ترکیه

به گزارش مجله روگذر، فایل های ویدیویی سدات پکر مافیایی مشهور و طرح اتهامات سنگین او علیه برخی از مقامات دولت ترکیه، احزاب مخالف را به حرکت انداخته و دولت را با معضل بزرگی روبرو کرده است.

تکانه های سیاسی افشاگری های پدرخوانده مافیای ترکیه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در چند روز اخیر، ترکیه با یک معضل سیاسی و ضدامنیتی تازه روبرو شده که عبارت است از اتهامات مهم و خطرناک علیه برخی از مقامات سیاسی و امنیتی از جمله سلیمان سویلو وزیر کشور.

ماجرا از این قرار است که انتشار فایل های ویدیویی سدات پکر چهره مافیایی مشهور در محیط یوتیوب و طرح اتهامات سنگین او علیه برخی از مقامات دولت ترکیه، احزاب مخالف را به حرکت انداخته و دولت را با معضل بزرگی روبرو کرده است.

سخنان پکر تا به امروز در قبال 6 فایل ویدیویی (هر کدام 50 تا 60 دقیقه) در یوتیوب منتشر شده و مجموعاً، بیش از 60 میلیون نفر از این فایل ها بازدید کرده اند.

از نیویورک تایمز آمریکا گرفته تا لوموند فرانسه و بسیاری از رسانه های یونان و انگلیس، در مورد اهمیت اظهارات او، گزارش منتشر کرده اند.

نیویورک تایمز در مورد سدات پکر خبری منتشر و اعلام کرده که اظهارات یک پدرخوانده مافیایی به نام سدات پکر، فضای سیاسی و خبری ترکیه را تکان داده و توجه تحلیل گران سیاسی را به سوی خود جلب کرده است.

سدات پکر کیست؟

پکر نام یکی از چهره های مهم دنیایی است که در ادبیات سیاسی و رسانه ای ترکیه از او به نام دنیایِ زیرزمین نام برده می شود. دنیایی که در آن، از تجارت مواد مخدر و قتل و آدمکشی و آدم ربایی گرفته تا تهدید و ارعاب، از همه نوع جرمی وجود دارد.

اما سدات پکر، با کت و شلوارهای شیک و سخنرانی های سیاسی و ملی گرایانه، همواره خود را مانند یک کارآفرین، خیّر و طرفدار مردم و کشور نشان داده و از چند ماه پیش که ویلای مجلل او مورد حمله ناگهانی پلیس قرار گرفت، فراری شده است.

پکر در فایل های ویدیویی خود، بارها با احترام از رئیس جمهور یاد می کند اما در مورد سلیمان سویلو وزیر کشور، عبارات بسیار تندی به کار می برد.

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه که علاوه بر پلیس، نیروی ژاندارمری کشور هم تحت امر اوست، در میدان مبارزه با پ.ک.ک، مافیا، قاچاق انسان و امنیت شهرها، کارنامه درخشانی داشته و به باور اغلب کارشناسان سیاسی، پس از اردوغان، از بالاترین شانس برای رهبری ترکیه و حزب عدالت و توسعه برخوردار است.

گفته می شود که بین او و برات آلبایراک داماد ارشد اردوغان، رقابت و خصومت قدیمی در میان است و حتی یکی دو بار در دورانی که آلبایراک وزیر امور مالی و دارایی بود، در برابر دوربین رسانه ها به همدیگر تنه زده اند.

سران برخی از احزاب سیاسی ترکیه از جمله تمل کارا ملا اوغلو رهبر حزب اسلامگرای سعادت، معتقدند که لازم است تا روشن شدن تکلیف این اتهامات و پایان دوران رسمی و قانونی بازپرسی و تفحص، نه تنها وزیر کشور، بلکه بسیاری از چهره های مهم تشکیلات پلیس و نهادهای امنیتی ترکیه هم استعفا دهند. چرا که سخنان پکر، نه تنها مشروعیت وزیر کشور و تشکیلات پلیس، بلکه اعتبار حزب حاکم را هم زیر سوال برده و این شائبه را به وجود آورده که مافیا، با نفوذ در ارگان های سیاسی، اجرایی و انتظامی، بر تصمیمات و رویکردهای پلیس و مسئولان امنیتی، تاثیر گذاشته و اصطلاحاً کنترل بخشی از دولت و کشور را در اختیار گرفته است.

یکی از مهم ترین اطلاعاتی که سدات پکر منتشر کرده این است که به درخواست یکی از کنندگان حزب عدالت و توسعه، گروهی از آدم های تحت امر خود را در سال 2015 میلادی به روزنامه حریت فرستاده تا آن ساختمان را مورد حمله قرار دهند.(در آن زمان، حریت از روزنامه های مخالف دولت اردوغان بود.)

مهمت ایمور از معاونین اسبق رئیس سرویس اطلاعاتی ترکیه (میت) و از چهره های باتجربه دنیای اطلاعات و امنیت در ترکیه، موضوع سدات پکر را یک موضوع مهم و استراتژیک تلقی کرده و گفته است: اگر به این موضوع رسیدگی نشود و این روابط پنهانی و مخوف ادامه پیدا کنند، در ترکیه، شاهد جنایات سیاسی بزرگی خواهیم بود.

روشن چاکر از تحلیل گران و روزنامه نگاران قدیمی ترکیه در مورد سدات پکر گفته است: سخنان پکر، به معنی پایان دوران اقتدار برخی از چهره های مهمی است که در چند سال اخیر با سدات پکر، در ارتباط بوده اند. از روزنامه نگاران طرفدار حزب حاکم گرفته تا برخی از استاندارها، فرماندارها، چهره های مهم و متنفذ امنیت و سیاست مدارانی که حالا با افشای این اطلاعات، امکان تداوم فعالیت برای بسیاری از آنها وجود نخواهد داشت.

مراد یتکین از دیگر روزنامه نگاران قدیمی ترکیه که در دوران افشای پرونده سوسورلوگ، تجارب مهمی در مورد افشاگری اطلاعات مربوط به ارتباط مافیای مواد مخدر با چهره های امنیتی و قضایی وقت ترکیه داشته در این مورد گفته است:دنیای ما تغییر یافته و معتقدم که بین رویداد کنونی افشاگری سدات پکر و رویداد سوسورلوگ، شباهت چندانی وجود ندارد. بسیار عجیب است که هیچکدام از قضات و دادستانهای کشور، جرات ندارند وارد این میدان شوند. حتی کار به جایی رسیده که سلیمان سویلو وزیر کشور، به شکل قانونی و رسمی، علیه سدات پکر طرح شکایت و اقامه دعوی کرده اما هنوز واکنشی از دادستان ها نداشته ایم. جالب اینجاست که سلیمان سویلو یک سیاست مدار آینده دار است و بر اساس نظرسنجی های موسسه متروپول، بعد از اردوغان محبوب ترین چهره است.

سعدالدین تانتان که زمانی وزیر کشور ترکیه بوده و در مدیریت تشکیلات پلیس و ساختار امنیتی ترکیه، تجارب فراوانی دارد، در این مورد گفته است:متاسفانه ما شاهد این هستیم که در ترکیه، عملاً چیزی به نام حاکمیت حقوق، باقی نمانده است. وقتی که خود دولت، به اعتبار و اهمیت قانون و دستگاه قضا بی اعتنایی کند، زمینه برای فعالیت و نفوذ گروه های مافیایی فراهم می شود.

پروفسور امره کُنگار از روزنامه نگاران و تحلیل گران قدیمی ترکیه هم در این مورد گفته است:متاسفانه آن چه ما شاهد آن هستیم، فعالیت یک نهاد رسمی و حقوقی شناخته شده به نام دولت نیست، بلکه ترکیبی از مافیا، طریقت های مخفیانه و رسانه هایی هست که رسانه نیستند و اتاق هایی برای عملیات غیرقانونی و پنهانی هستند.

سدات پکر در اقدامی زیرکانه، هادی اوز ایشیک از روزنامه نگاران مشهور طرفدار حزب عدالت و توسعه را هم به دام انداخت. او با اوز ایشیک یک چت طولانی تصویری برقرار کرد. در این چت تصویری، اوز ایشیک، در حال کشیدن قلیان با پکر حرف می زند و ارتباطی صمیمانه برقرار می کند. اما تنها چند ساعت پس از این واقعه، این چت تصویری بر روی اینترنت منتشر شد و روزنامه نگار تحت امر حزب عدالت و توسعه در شرایط سختی قرار گرفت. چرا که وزیر کشور، فوراً از او شکایت کرد و ناچار شد در جواب اعلام کند: متاسفانه من در این چت تصویری که نمی دانستم در حال ضبط شدن است، مرز بین روزنامه نگار و چهره مافیایی را رعایت نکردم.

مردان یانارداغ مدیر موسسه رسانه ای تله یک (TELE1) گفته است:هادی از ایشیک و برادرانش چند موسسه مطبوعاتی دارند که با درآمدهای چند میلیون دلاری، از تمام سیاست های حزب عدالت و توسعه حمایت کردند اما حالا، چت تصویری مخفیانه او با رئیس مافیا منتشر شده و آبرویی برایش باقی نمانده است.

بخشی از گفتگوی سدات پکر و هادی اوز ایشیک که همدیگر را مداوماً با لفظ آقابیگ (خان داداش) مورد خطاب قرار می دهند، از این قرار است:

پکر: آقابیگ! این آدم (سلیمان سویلو) مگر نمی داند که من حاضرم به خاطر دو دخترم دنیا را به آتش بکشم؟ الان که به من گفته کثافت، اگر در مدرسه کسی به دخترانم بگوید بابای تو کثافت است، من نباید همه را آتش بزنم؟ آقا بیگ! چرا این آدم به من گفته کثافت؟ من کثافت هستم؟

اوزایشیک: استغفرالله آقا بیگ! این چه حرفیه؟

پکر: این آدم (وزیر کشور) چرا این گونه حرف می زند؟ مگر من چند ماه پیش به تو نگفتم به خاطر جناب رئیس جمهورمان، او را هم دوست دارم؟ آقا بیگ! این آدم دیوانه است؟

اوزایشیک: نمی دانم برادر. حقیقتاً من بین شما دو تا گیر کرده ام. شما رفیق من هستید. او (وزیر کشور) هم رفیق من است.

پکر: ما بیست سال روی این آدم سرمایه گذاری کردیم. حالا به من می گوید کثافت. آخر این چه کلمه ای است؟ خیلی چیزها بلیط بازگشت ما به ترکیه بود. چرا بلیط ما را از بین برد؟

اوز ایشیک: کار خوبی نکرد. می توانست حرف بزند و برخی مسائل را توضیح دهد. اما نباید این کلمه را می گفت.

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق، مرال آکشنر رهبر حزب خوب و علی باباجان رهبر حزب جهش و دموکراسی، اظهارات افشاگرانه سدات پکر را یک بحران جدی دانسته اند و معتقدند که باید وزیر کشور و بسیاری از مقامات پلیس برکنار شوند.

همچنین مهمت آغار وزیر کشور قدیمی و از چهره های امنیتی مهم که فرزند او حالا کننده حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه است، در معرض اتهامات سنگین پکر قرار گرفته و مخالفین بر این باورند که باید محاکمه شود.

سدات پکر از چند ماه پیش فراری شده و آخرین راستا او، مقدونیه - مراکش - جبال الطارق بوده است. اما اکنون اطلاعات روشنی از محل اختفای او در دست نیست و توانسته با فایل های ویدیویی خود، توجه تمام محافل سیاسی و رسانه ای ترکیه را به سوی خود جلب کند.

در پایان باید گفت، پرونده سدات پکر و روابط او با کنندگان مجلس، سیاست مداران، رسانه ها و مقامات پلیس و تشکیلات امنیتی، موضوع مهمی است که برای دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه، تبدیل به یک چالش جدی شده و می تواند نه تنها بر سرنوشت برخی از رجال سیاسی و چهره های مطبوعاتی، بلکه بر فرجام حزب عدالت و توسعه هم تاثیر بگذارد.

،

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1756

به "تکانه های سیاسی افشاگری های پدرخوانده مافیای ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکانه های سیاسی افشاگری های پدرخوانده مافیای ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید