کاهش شنوایی می تواند از علائم کرونا باشد

به گزارش مجله روگذر، یک متخصص گوش، حلق و بینی بینی درباره ارتباط گوش درد و کرونا گفت: در ایام کرونایی بیمارانی به علت گوش درد و گلودرد مراجعه می کنند و ما در گوش و گلو دلیلی نمی بینیم و در روزهای بعد علائم دیگر کرونا را پیدا می کنند و مراجعه با کاهش شنوایی و وزوز گوش در این روزها زیاد شده که می تواند از علائم کرونا باشد.

کاهش شنوایی می تواند از علائم کرونا باشد

از پروفایل ما وبلاگ حامد دیدن نمایید.

دکترمریم عامی زاده درباره دردهای گوش اظهار کرد: علت گوش درد می تواند هم ناشی از بیماری های گوش مانند درد لاله گوش و عفونت گوش میانی و هم ارجاعی از مناطق اطراف گوش از جمله از ناحیه فک، دندان و حنجره باشد.

وی با اشاره به تعریف گوش خارجی، میانی و داخلی افزود: گوش خارجی شامل لاله، مجرا و پرده گوش است و ممکن است هر عاملی موجب عفونت در این ناحیه شود و بیشتر عوامل رطوبت و تغییر اسیدی این ناحیه موجب عفونت می شود.

عامی زاده شرح داد: کسانی که عادت دارند موقع حمام داخل گوش را بشویند، مستعد عفونت می شوند و اولین علامت بیماری، خارش است و اگر در ابتدای بیماری مراجعه شود درمان خیلی بهتر است تا زمانی که به درد گوش و تورم برسد و کسانی که دائم در استخر و در محیط مرطوب زیاد هستند، مستعد این بیماری هستند.

وی درباره وزوز و صدای گوش بیان نمود: صدا و ضربان دار بودن را به عنوان صدای گوش در نظر می گیریم که فشار خون بالا، چربی خون و ... در صدای دو طرفه گوش موثر است و فردی که برای نخستین بار با صدا در یک گوش روبرو می شود، باید مورد بررسی تومورها و کاهش شنوایی قرار بگیرد.

این متخصص گوش، حلق و بینی اظهار کرد: صدای گوش می تواند از یک طیف مربوط به بیماران افسردگی که دارو مصرف می کنند تا تومورهایی که روی عصب شنوائی قرار می گیرد ایجاد شود.

وی درباره درمان وزوز گوش گفت: وزوز گوش با دارو و وسائل تربیت شنوایی درمان می شود و در مواردی که صدای گوش و طرفه و کم است می توان مثلا با باز کردن رادیو با صدای کم مانع شنیدن صدای گوش شد.

عامی زاده افزود: برای جلوگیری از عفونت گوش نباید در محیط مرطوب قرار بگیریم و نباید آب داخل گوش برود؛ برای جلوگیری از عفونت های میانی گوش باید از سرماخوردگی جلوگیری کرد که با رعایت پروتکل های بهداشتی این مسله محقق می شود و با توجه به شرایط کنونی، امسال سرماخوردگی معمولی بسیار کمتر خواهم داشت.

وی شرح داد: معاینه مکرر دندان ها برای جلوگیری از عفونت ها موثر است و اگر فک مشکل دارد، باید درمان شود و تومورهای ناحیه حنجره نیز باید درمان شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی درباره تاثیر استفاده از هدفون و هنذفری بر گوش گفت: هدفون و هنذفری جسم خارجی هستند و اگر به طور مداوم از این اجسام استفاده شود، در طولانی مدت ممکن است روی شنوایی اثر بگذارد اما در شرایط کنونی که والدین دغدغه دارند، استفاده از این وسائل در کلاس های آنلاین که مدت 30 دقیقه است و بعد استراحت می دهند، مسئله ای ایجاد نمی کند.

عامی زاده در ادامه درباره خارش های شدید گوش و ته کام بیان نمود: خارش گوش همراه با خارش کام معمولا به دلیل حساسیت است.

وی شرح داد: هیچ ارتباطی بین بزرگی لوزه و خارش گوش وجود ندارد و اگر خارش گوش و گلو همراه باشد، حساسیت مطرح می شود و در این صورت برداشتن لوزه کمکی نمی کند.

این متخصص گوش، حلق و بینی بیان نمود: باید از دستکاری گوش خودداری کرد و اگر کسی سابقه عفونت های مجرای گوش دارد، زمان استحمام مجرای گوش از پنبه و وازلین و یا قالب هایی که هست، استفاده کند تا آب وارد گوش نشود.

وی افزود: برخی موارد درد گوش ناشی از عفونت های سرماخوردگی و بیشتر در بچه ها شایع است که قابل درمان است که باید از سرماخوردگی جلوگیری کرد و در دردهای ارجاعی گوش، فرد به جراح فک و ... ارجاع داده می شود تا درمان انجام شود.

عامی زاده شرح داد: استفاده از گوش پاک کن و جسم خارجی را برای تمیز کردن مجرای گوش به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم و اگر برای تمیز کردن مجرای گوش این کار را انجام می دهیم، به دلیل اینکه دید کافی نداریم، جرم را می فرستیم عقب تر و انباشته و این کار عاملی برای عفونت مجرای گوش می شود. ضمن اینکه جرم گوش در مقدار کم اثر حفاظتی برای مجرای گوش دارد.

وی درباره شست و شوی گوش گفت: همه مسائل با شست و شوی گوش حل نمی شوند و برخی مواقع برای دریافت علت مشکل و عفونت گوش باید مجرا تمیز شود تا مجرا و پرده گوش را چک کنیم و در این موارد شست و شو برای معاینه است و نه درمان.

این متخصص گوش، حلق و بینی درباره ارتباط گوش درد و کرونا اظهار کرد: در ایام کرونائی بیمارانی به علت گوش درد و گلودرد مراجعه می کنند و ما در گوش و گلو دلیلی نمی بینیم و در روزهای بعد علائم دیگر کرونا را پیدا می کنند و مراجعه با کاهش شنوائی و وزوز گوش در این روزها زیاد شده که می تواند از علائم کرونا باشد.

وی افزود: رسیدن هوای سرد به گوش موجب بیماری نمی شود؛ اگر در فردی این اتفاق می افتد باید از سرما محافظت کند اما برای افراد عادی موردی وجود ندارد.

عامی زاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: سِن افراد در وزوز گوش موثر است و ممکن است این مورد آغاز پیرگوشی و افت شنوایی باشد و مورد دیگر اینکه دیابت بیماری ها را خفیف تر نشان می دهد و در مواردی علی رغم پیشرفت بیماری، درد زیاد نیست پش بهتر است با درد خفیف به پزشک مراجعه کنیم.

وی با اشاره به اینکه اینکه در زمان خواب صدای ضربان قلب می شنویم طبیعی است، شرح داد: اگر این صدا همراه با درد گوش باشد، باید علت های دندانی بررسی شود و در صورتی که آب وارد گوش شود و فرد دچار درد گوش بشود، جزو افرادی است که مجرای گوشش حساس است و نباید آب داخل گوش برود.

عامی زاده بیان نمود: در زمان درد گوش باید به پزشک مراجعه تا علت معین و درمان انجام شود و در صورت خود درمانی، مراجعه دیر و درمان سخت تر می شود؛ با مراجعه در ابتدای درد، درمان خیلی زود انجام می شود.

منبع: همگردی
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: rugozar.ir شناسه مطلب: 1385

به "کاهش شنوایی می تواند از علائم کرونا باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش شنوایی می تواند از علائم کرونا باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید